Fabia dopadá ze škodovek nejlépe

- Z pětice osobních automobilů, které se v redakci MF DNES od roku 1996 podrobily nebo právě podrobují dlouhodobým testům, se k mezníku 20 tisíc kilometrů ukázal jako nejméně poruchový jediný vůz, jetý Ford Mondeo 1.8 16V GLX ročníku výroby 1994. Potřeboval jen vyměnit svíčky a prasklou parkovací žárovku, pročistit ostřikovače skla a dovyvážit přední kola. Přesto není provozně nejlevnější.
Jeho soupeři - čtyři nové vozy Škoda - sice měly nebo mají závažnější závady, ale těžily či těží z výhody vozů, u nichž problémy zdarma odstraňuje kouzelný proutek zvaný záruka.Nejmodernější a v současnosti testovaná Škoda Fabia 1.4 16V Elegance se přitom ke 20 tisícům kilometrů dopracovala lépe než všechny tři její mladoboleslavské předchůdkyně: s jedinou bolestí, kterou je provoz neovlivňující porucha vyhřívání předních sedaček.

Octavia neměla výkon

V MF DNES vůbec první dlouhodobě testovaná - v letech 1996 až 1997 a celkem na 30 tisíc kilometrů - Škoda Octavia 1.8 20V SLX měla k hranici 20 tisíc kilometrů vyměněný sloupek řízení. S problémem nebyla osamocena témuž se (kvůli konstrukční chybě, jak uznal výrobce) musela podrobit další tisícovka octavií z první série vyrobené do konce roku 1996. Rovněž v záruce u vozu mechanici opravili uvolněné těsnění okna na pravých zadních dveřích, špatně upevněnou krycí lištu pod sedadlem spolujezdce a drnčící kolík zámku dveří spolujezdce. Testující řidiči rovněž avizovali klepání z místa zavěšení pravého předního kola, což značkový servis odstranil promazáním příslušných dílů. Po pár stovkách kilometrů se potíže vrátily v míře ještě intenzivnější, leč nezbytná výměna kulového čepu se posunula až za mez 20 tisíc kilometrů. Zato nižší výkon než výrobcem deklarovaných 92 kilowattů - jen 86,3 kilowattu - nezávislá zkušebna naměřila hned u nového vozu a ke konci testu se problém zlepšil jen nepatrně - na 86,8 kilowattu. S tím souvisel dluh ve zrychlení - místo avizovaných 10,5 vteřiny se octavia dostala z klidu na stovku v nejlepším případě za 12,7 sekundy. Škoda Octavia Combi 1.8 turbo, která se testu jen na 15 tisíc kilometrů podrobila v roce 1997, měla za největší problém prokluzující spojku, což způsobily praskliny na přítlačném talíři. Výrobce odstranil závadu v záruce, ale trval na tom, že "není konstrukčního, technického ani materiálového charakteru". Chyba se vyskytla také v centrálním zamykání - při otevírání zavazadlového prostoru zapadávala klička, což spravilo promazání. Kromě toho testující jezdci zaznamenali vrzání přístrojové desky a pazvuky od pravého zadního kola.

Fabii zlobí sedačky

Jako v pořadí třetí se v MF DNES podrobila dlouhodobému testu - v roce 1998 a už na 40 tisíc kilometrů - Škoda Felicia 1.3 LXi. U té k dvacetitisícovému mezníku servis v rámci záruky zdarma opravoval převodovku, která obtížně a s nepříjemným zvukem řadila ze čtyřky na trojku a kromě toho řidiči kritizovali nejisté hledání jedničky a zpátečky. Dál felicii unikala do motorového prostoru chladicí kapalina, což mechanici opravili rovněž zdarma. V tomto případě měnili vadnou vyrovnávací nádržku chladiče. Po nových vozech následoval vloni a letos už zmíněný jetý Ford Mondeo s uvedeným minimem drobných závad. Nyní je v dlouhodobém redakčním testu na 40 tisíc kilometrů Škoda Fabia 1.4 16V Elegance a k polovině předepsané porce ji nezlobilo nic víc než uvedené vyhřívání předních sedaček. Přestalo fungovat po vyčištění interiéru ve specializované firmě a na záruční opravu čekalo bezvýsledně dva měsíce. Potíž byla i s ostřikovačem předního světlometu, ale ne vinou automobilu, nýbrž neznámého nenechavce. Ten maličkou, několikacentimetrovou plastovou krytku vytrhl a netušil, že tím způsobil škodu za téměř patnáct stovek korun. Záruka se toho samozřejmě netýkala. Uvolněnou ruční brzdu opravil značkový servis opět zdarma. Sice se nejprve spletl a práci účtoval, leč po upozornění chybu uznal a peníze vrátil.

Ford má dražší provoz

Jestliže v potřebě náhradních dílů a opravářských prací byl Ford Mondeo nejméně náročný, žádal naopak nejvíc na provozních investicích. Nejdražší - zhruba třicetitisícové - měl třeba hned havarijní pojištění, nejvíc z testovaných vozů spolykal na pravidelných a výrobcem předepsaných servisních prohlídkách. Všechny zmíněné škodovky měly během prvních 20 tisíc kilometrů jen jednu prohlídku vždy po 15 tisících kilometrech, zatímco ford byl v servisu v duchu tehdy platného rozhodnutí výrobce dvakrát. A za tu dobu na zmíněných opravách ostřikovače předního okna, prasklé parkovací žárovky, dovyvážení kol, výměnách oleje, filtrů a čtyř zapalovacích svíček stál 7504 korun, zatímco felicia s patnáctitisícovým servisním cyklem absolvovala jen jednu prohlídku s výměnou oleje a olejového filtru za 1654 korun a fabia měla totéž ještě levnější, za 1483 korun. Přitom po pěti stovkách v obou škodováckých případech stál olej, opravářské práce byly v záruce a zdarma. Výrobce fordů vloni sice také u svých mladších modelů prodloužil servisní cyklus z 10 tisíc na 15 tisíc kilometrů, leč tuzemské vozy si jistou cenovou výhodu pravděpodobně zachovají.

Nejžíznivější jsou octavie

Během prvních 20 tisíc kilometrů - a Octavia Combi za 15 tisíc kilometrů - se z testovaných vozů ukázaly jako nejžíznivější Škody Octavia. Model 1.8 SLX bral podle zatížení a způsobu jízdy zhruba od osmi do 12,5 litru (výjimkou bylo 15,2 na závodním okruhu v Mostě) s dlouhodobým průměrem 10,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Vůz 1.8 turbo Combi žádal opět podle podmínek jízdy nejméně 7,5 a nejvíce 11 litrů, v dlouhodobém průměru 9,5 litru na sto kilometrů. Nejstřídmější byla Škoda Felicia 1.3 LXi, která do 15 tisíc kilometrů polykala v průměru 7,8 a pak - když motor vyzrál - jen 7,6 litru na 100 kilometrů. Bez velkých výkyvů ve spotřebě jezdil v různých zátěžích Ford Mondeo 1.8 16V GLX, který prvních 20 tisíc kilometrů testu absolvoval v průměru za 8,4 litru na 100 kilometrů. Škoda Fabia 1.4 16V Elegance zatím jezdí s průměrnou spotřebou 8,1 litru naturalu a při lehké noze na plynu "umí" i pod 6 litrů na 100 kilometrů. Vozy v testu většinou jezdily a jezdí v náročném městském provozu a na dálnicích v tuzemsku i v cizině. Zátěž bývá značná a taková, jaké běžní řidiči svá auta obvyle nepodrobují například fabia na dálnicích v Německu prokázala schopnost jet až dvousetkilometrovou rychlostí.

Testy hradí MF DNES

Veškeré náklady dlouhodobých testů - pojištění, provoz, údržbu i výbavu automobilů - hradí vydavatel MF DNES. Škodovky kromě felicie navíc získal pro testy v dražbách pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, jichž v zemi ročně přibývá na dvě stovky. Například za vůbec první prodávanou Škodu Fabia vydavatel MF DNES v dražbě zaplatil 1 030 000 korun. (hč)

Spotřeba testovaných vozů na 20 000 km

Vůz průměrná celkem současná nárůst proti
spotřeba benzinu (l) cena nejstřídmějšímu
(l/100 km) (Kč) 1) litrů/Kč 1)

Škoda Felicia 7,75 1550 43 400 -/1.3
LXi
Škoda Fabia 8,1 1620 45 360 70/1960
1.4 16V Elegance
Ford Mondeo 8,4 1680 47 040 130/3640
1.8 16V GLX
Škoda Octavia 9,5 1900 53 200 350/9800
1.8 turbo Combi 1)
Škoda Octavia 10,5 2100 58 800 550/ 15 400
1.8 20V SLX

Vysvětlivky: 1) počítáno s cenou litru benzinu Natural 95 za 28 Kč, 2) přepočítáno z průměru 15 000 km
Pramen: MF DNES

Pětice dlouhodobě testovaných vozů redakcí MF DNES za poslední čtyři roky:

1) Š koda Octavia 1.8 20V SLX
2) Š koda Octavia Combi 1.8 turbo SLX
3) Š koda Felicia 1.3 LXi
4) Ford Mondeo 1.8 16V GLX
5) Š koda Fabia 1.4 16V Elegance

Během prvních 20 tisíc kilometrů zradilo Škodu Fabii 1.4 16V Elegance jen vyhřívání sedadel.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...