Fabia dopadá ze škodovek nejlépe

- Z pětice osobních automobilů, které se v redakci MF DNES od roku 1996 podrobily nebo právě podrobují dlouhodobým testům, se k mezníku 20 tisíc kilometrů ukázal jako nejméně poruchový jediný vůz, jetý Ford Mondeo 1.8 16V GLX ročníku výroby 1994. Potřeboval jen vyměnit svíčky a prasklou parkovací žárovku, pročistit ostřikovače skla a dovyvážit přední kola. Přesto není provozně nejlevnější.
Jeho soupeři - čtyři nové vozy Škoda - sice měly nebo mají závažnější závady, ale těžily či těží z výhody vozů, u nichž problémy zdarma odstraňuje kouzelný proutek zvaný záruka.Nejmodernější a v současnosti testovaná Škoda Fabia 1.4 16V Elegance se přitom ke 20 tisícům kilometrů dopracovala lépe než všechny tři její mladoboleslavské předchůdkyně: s jedinou bolestí, kterou je provoz neovlivňující porucha vyhřívání předních sedaček.

Octavia neměla výkon

V MF DNES vůbec první dlouhodobě testovaná - v letech 1996 až 1997 a celkem na 30 tisíc kilometrů - Škoda Octavia 1.8 20V SLX měla k hranici 20 tisíc kilometrů vyměněný sloupek řízení. S problémem nebyla osamocena témuž se (kvůli konstrukční chybě, jak uznal výrobce) musela podrobit další tisícovka octavií z první série vyrobené do konce roku 1996. Rovněž v záruce u vozu mechanici opravili uvolněné těsnění okna na pravých zadních dveřích, špatně upevněnou krycí lištu pod sedadlem spolujezdce a drnčící kolík zámku dveří spolujezdce. Testující řidiči rovněž avizovali klepání z místa zavěšení pravého předního kola, což značkový servis odstranil promazáním příslušných dílů. Po pár stovkách kilometrů se potíže vrátily v míře ještě intenzivnější, leč nezbytná výměna kulového čepu se posunula až za mez 20 tisíc kilometrů. Zato nižší výkon než výrobcem deklarovaných 92 kilowattů - jen 86,3 kilowattu - nezávislá zkušebna naměřila hned u nového vozu a ke konci testu se problém zlepšil jen nepatrně - na 86,8 kilowattu. S tím souvisel dluh ve zrychlení - místo avizovaných 10,5 vteřiny se octavia dostala z klidu na stovku v nejlepším případě za 12,7 sekundy. Škoda Octavia Combi 1.8 turbo, která se testu jen na 15 tisíc kilometrů podrobila v roce 1997, měla za největší problém prokluzující spojku, což způsobily praskliny na přítlačném talíři. Výrobce odstranil závadu v záruce, ale trval na tom, že "není konstrukčního, technického ani materiálového charakteru". Chyba se vyskytla také v centrálním zamykání - při otevírání zavazadlového prostoru zapadávala klička, což spravilo promazání. Kromě toho testující jezdci zaznamenali vrzání přístrojové desky a pazvuky od pravého zadního kola.

Fabii zlobí sedačky

Jako v pořadí třetí se v MF DNES podrobila dlouhodobému testu - v roce 1998 a už na 40 tisíc kilometrů - Škoda Felicia 1.3 LXi. U té k dvacetitisícovému mezníku servis v rámci záruky zdarma opravoval převodovku, která obtížně a s nepříjemným zvukem řadila ze čtyřky na trojku a kromě toho řidiči kritizovali nejisté hledání jedničky a zpátečky. Dál felicii unikala do motorového prostoru chladicí kapalina, což mechanici opravili rovněž zdarma. V tomto případě měnili vadnou vyrovnávací nádržku chladiče. Po nových vozech následoval vloni a letos už zmíněný jetý Ford Mondeo s uvedeným minimem drobných závad. Nyní je v dlouhodobém redakčním testu na 40 tisíc kilometrů Škoda Fabia 1.4 16V Elegance a k polovině předepsané porce ji nezlobilo nic víc než uvedené vyhřívání předních sedaček. Přestalo fungovat po vyčištění interiéru ve specializované firmě a na záruční opravu čekalo bezvýsledně dva měsíce. Potíž byla i s ostřikovačem předního světlometu, ale ne vinou automobilu, nýbrž neznámého nenechavce. Ten maličkou, několikacentimetrovou plastovou krytku vytrhl a netušil, že tím způsobil škodu za téměř patnáct stovek korun. Záruka se toho samozřejmě netýkala. Uvolněnou ruční brzdu opravil značkový servis opět zdarma. Sice se nejprve spletl a práci účtoval, leč po upozornění chybu uznal a peníze vrátil.

Ford má dražší provoz

Jestliže v potřebě náhradních dílů a opravářských prací byl Ford Mondeo nejméně náročný, žádal naopak nejvíc na provozních investicích. Nejdražší - zhruba třicetitisícové - měl třeba hned havarijní pojištění, nejvíc z testovaných vozů spolykal na pravidelných a výrobcem předepsaných servisních prohlídkách. Všechny zmíněné škodovky měly během prvních 20 tisíc kilometrů jen jednu prohlídku vždy po 15 tisících kilometrech, zatímco ford byl v servisu v duchu tehdy platného rozhodnutí výrobce dvakrát. A za tu dobu na zmíněných opravách ostřikovače předního okna, prasklé parkovací žárovky, dovyvážení kol, výměnách oleje, filtrů a čtyř zapalovacích svíček stál 7504 korun, zatímco felicia s patnáctitisícovým servisním cyklem absolvovala jen jednu prohlídku s výměnou oleje a olejového filtru za 1654 korun a fabia měla totéž ještě levnější, za 1483 korun. Přitom po pěti stovkách v obou škodováckých případech stál olej, opravářské práce byly v záruce a zdarma. Výrobce fordů vloni sice také u svých mladších modelů prodloužil servisní cyklus z 10 tisíc na 15 tisíc kilometrů, leč tuzemské vozy si jistou cenovou výhodu pravděpodobně zachovají.

Nejžíznivější jsou octavie

Během prvních 20 tisíc kilometrů - a Octavia Combi za 15 tisíc kilometrů - se z testovaných vozů ukázaly jako nejžíznivější Škody Octavia. Model 1.8 SLX bral podle zatížení a způsobu jízdy zhruba od osmi do 12,5 litru (výjimkou bylo 15,2 na závodním okruhu v Mostě) s dlouhodobým průměrem 10,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Vůz 1.8 turbo Combi žádal opět podle podmínek jízdy nejméně 7,5 a nejvíce 11 litrů, v dlouhodobém průměru 9,5 litru na sto kilometrů. Nejstřídmější byla Škoda Felicia 1.3 LXi, která do 15 tisíc kilometrů polykala v průměru 7,8 a pak - když motor vyzrál - jen 7,6 litru na 100 kilometrů. Bez velkých výkyvů ve spotřebě jezdil v různých zátěžích Ford Mondeo 1.8 16V GLX, který prvních 20 tisíc kilometrů testu absolvoval v průměru za 8,4 litru na 100 kilometrů. Škoda Fabia 1.4 16V Elegance zatím jezdí s průměrnou spotřebou 8,1 litru naturalu a při lehké noze na plynu "umí" i pod 6 litrů na 100 kilometrů. Vozy v testu většinou jezdily a jezdí v náročném městském provozu a na dálnicích v tuzemsku i v cizině. Zátěž bývá značná a taková, jaké běžní řidiči svá auta obvyle nepodrobují například fabia na dálnicích v Německu prokázala schopnost jet až dvousetkilometrovou rychlostí.

Testy hradí MF DNES

Veškeré náklady dlouhodobých testů - pojištění, provoz, údržbu i výbavu automobilů - hradí vydavatel MF DNES. Škodovky kromě felicie navíc získal pro testy v dražbách pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, jichž v zemi ročně přibývá na dvě stovky. Například za vůbec první prodávanou Škodu Fabia vydavatel MF DNES v dražbě zaplatil 1 030 000 korun. (hč)

Spotřeba testovaných vozů na 20 000 km

Vůz průměrná celkem současná nárůst proti
spotřeba benzinu (l) cena nejstřídmějšímu
(l/100 km) (Kč) 1) litrů/Kč 1)

Škoda Felicia 7,75 1550 43 400 -/1.3
LXi
Škoda Fabia 8,1 1620 45 360 70/1960
1.4 16V Elegance
Ford Mondeo 8,4 1680 47 040 130/3640
1.8 16V GLX
Škoda Octavia 9,5 1900 53 200 350/9800
1.8 turbo Combi 1)
Škoda Octavia 10,5 2100 58 800 550/ 15 400
1.8 20V SLX

Vysvětlivky: 1) počítáno s cenou litru benzinu Natural 95 za 28 Kč, 2) přepočítáno z průměru 15 000 km
Pramen: MF DNES

Pětice dlouhodobě testovaných vozů redakcí MF DNES za poslední čtyři roky:

1) Š koda Octavia 1.8 20V SLX
2) Š koda Octavia Combi 1.8 turbo SLX
3) Š koda Felicia 1.3 LXi
4) Ford Mondeo 1.8 16V GLX
5) Š koda Fabia 1.4 16V Elegance

Během prvních 20 tisíc kilometrů zradilo Škodu Fabii 1.4 16V Elegance jen vyhřívání sedadel.