Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia má problém: Dacia Sandero za 180 tisíc

aktualizováno 
Levných automobilů je na trhu celá řada, s levnými a prostornými vozy to už tak slavné není. Požadavkům na levné, prostorné a pohledné auto jede vstříc nové sandero. Prodávat se začne v září a na zrcátku mu bude viset neodolatelná cenovka: 179 900 korun.

Dacia Sandero | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Posilující koruna neustále snižuje ceny nových zahraničních vozů. I pod magickou hranicí 200 tisíc korun už je dnes z čeho vybírat.

Vyjma Dacie, která nabízí v této cenové kategorii vskutku rodinný vůz, se však jedná hlavně o "nákupní tašky". Cenově-prostorový bestseller logan právě dostává posilu z vlastního chovu, na trh přijíždí Dacia Sandero. 

Zjednodušeně řečeno je to logan "bez kufru". Ovšem s modernější a kulatejší karoserií a lépe vypadajícím interiérem.

Nová dacia sice nemůže soupeřit s moderními konkurenty po technické stránce, léty prověřená technika Renaultu v jejích útrobách ale eliminuje poruchovost.

Jízdní a dynamické vlastnosti se nijak výrazně neliší od staršího loganu, totéž lze říci i o výbavě a garanci (3 roky nebo 100 000 km), zásadní změnu prodělal především design vozu, Dacii tak přibyla další mocná zbraň pro boj s konkurenty.

Loganem odstartovala rumunská dacia novou éru v oblasti automobilové výroby. Cenově dostupný model s velkým vnitřním prostorem, osvědčenou technikou a na dnešní poměry spartánskou výbavou výrazně zasáhnul do prodejních statistik na čtyřech kontinentech.

Automobil původně určený výhradně pro mimoevropské trhy se ale překvapivě dobře uchytil i na starém kontinentu. Více než 30 tisíc prodaných kusů na francouzském a 17 tisíc na náročném německém trhu je toho důkazem. Ani v České republice si logan nevede vůbec špatně, v loňském roce se u nás prodalo více než sedmnáct stovek nových dacií.

Model Sandero se pod značkou Renaultu vyrábí a prodává od loňského roku na trzích v Jižní Americe, s logem Dacie se měl na evropském trhu objevit nejdříve v roce 2009. Expozice rumunské automobilky na letošním ženevském autosalonu ale naznačila že se starý kontinent dočká o něco dříve.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Dacia můžete koupit na www.automodul.cz

Od statické prezentace uběhlo téměř pět měsíců, než jsme na rozpálených chorvatských silnicích dostali díky pozvání automobilky konečně možnost sandero provětrat v běžném provozu.

Logan nakulato
Nové sandero má podle tvrzení výrobce více než 70 procent komponentů shodných s loganem, na designu to zvenčí ale rozhodně není znát. Dacia doposud stavěla na jednoduchosti a funkčnosti, tvary jejích karoserií byly ovlivněny praktickým hlediskem nikoliv módními trendy. Exteriér bez výraznějších stylistických prvků, design bez emocí, to platilo o daciích doposud.

Dacia Sandero

Sandero představuje pro rumunskou automobilku zásadní změnu především po stránce vzhledu, změnu bezpochyby k lepšímu. Inženýři Renaultu svěřili návrh karosérie do rukou počítačů, ušetřili čas a část nákladů a výsledek se rozhodně povedl.

Čtyřmetrová karosérie s koly umístěnými v rozích má na rozdíl od řady konkurentů dobře vyvážené proporce. Oproti starším sourozencům je výrazně oblejší a má podstatně jemnější rysy.

Příď vozu s velkými moderními světlomety má vyloženě sympatický výraz, záď je oproti tomu stylisticky skromnější. Po stránce designu se sice nejedná o žádnou modernu, celkově ale karoserie působí velmi dobře a mladistvě.

Nová Dacia Sandero je dostupná v jedenácti barevných odstínech laku, z nichž tři jsou pastelové a osm metalických. Pro zájemce, kteří se chtějí odlišit nejen barvou, připravil výrobce příplatkový SUV bodykit, který zahrnuje plastové nástavce prahů a nárazníků a naznačuje, jakým směrem se bude rozšiřovat budoucí portfolio automobilky.

Interiér v novém 
Vnitřní prostor nové dacie má s loganem pramálo společné, snaha o úsporu výrobních nákladů je však samozřejmě patrná i zde. Sandero sice nese rukopis ostatních modelů značky, přesto je jeho interiér výrazně pohlednější.

Dacia Sandero

Přístrojová kaplička, hlavice ruční brzdy a řadící páky zůstaly prakticky beze změn. Plastové díly dostaly na pohled i na dotek kvalitnější povrch, vnitřky dveří obohatily čalouněné výplně, přibylo plastových materiálů imitujících matný hliník, sedadla mají pestřejší potahové látky, nového designu se dočkal i tříramenný volant. Rozmístění ovládacích prvků je velmi podobné, jiná je ale velikost a tvar některých tlačítek a "točítek".

Po stránce velikosti se interiér sandera nemůže měřit s větším loganem, v podélném směru i na výšku je přesto místa dostatek na předních i zadních sedadlech. Jediným limitujícím faktorem je šířka vozu, která znesnadňuje převážet vzadu tři dospělé pasažéry.

Zavazadlový prostor má už v základní konfiguraci solidních 320 litrů objemu, oproti logannímu sedanu je sice o výrazných 190 litrů menší, ale výrazně skladnější a díky velkým výklopným dveřím i o poznání přístupnější. Sklopením asymetricky dělených (u verze Laureáte) opěradel zadních sedadel se přepravní kapacita vozu zvětší až na 1200 litrů

Prozatím jen benzin
Paleta pohonných jednotek pochází kompletně z loganu. Základní motorizací je osvědčená osmiventilová čtrnáctistovka s výkonem 55 kW (75 koní) o deset tisíc dražší je šestnáctistovka s devadesáti koníky.

Dieselový agregát bychom pod kapotou sandera zatím hledali marně, mimořádná poptávka po vznětové verzi loganu maximálně vytěžuje výrobní kapacitu motorárny.

Zájemci o sandero s označení dCi si budou muset počkat do příštího roku. Obě dostupné motorizace spolupracují výhradně s pětistupňovým mechanickým převodovým ústrojím, o samočinné nebo robotizované převodovce se zatím neuvažuje.

Ani jedna z pohonných jednotek nepropůjčuje sanderu kdovíjak ohromující dynamiku. Paradoxně lépe na nás zapůsobila o 15 koní slabší čtrnáctistovka, která se lépe vytáčí a má příjemnější zvuk.

Silnější kubatura nijak závratný rozdíl v dynamice nepřináší, výhodu šestnáctistovky jsme ocenili pouze v táhlých kopcích. Velké rozdíly mezi oběma agregáty nejsou ani po stránce spotřeby.

Pohodlí především 
Dacia Sandero spočívá na zkrácené platformě B0, kterou logan podědil po předchozí generaci Renaultu Clio. Podobně jako u ostatních dacií byl i zde kladen hlavní důraz na komfort.

Držení jízdní stopy je i při rychlejším průjezdu zatáčkami dobré, výraznější naklánění vozu ale moc příjemné není. Velká světlá výška, tlumiče s dlouhým zdvihem a celkově měkčí odpružení naopak zajišťují velmi solidní komfort i na rozbitých silnicích i mimo asfalt.

Dacia Sandero

S ohledem na trhy, pro které je model primárně určen, je to pochopitelné. Ovládání vozu je velmi snadné. Řízení není přehnaně přeposilované, mezi přední osou a rukama řidiče se ale vytrácí většina informací o směru natočení kol a trakci.

Ani kvalita řazení příliš nevybočuje z dané cenové kategorie. Páka se pohybuje po zbytečně dlouhých drahách, její chod je navíc trochu gumový. Brzdová soustava vybavená kotouči na přední a bubny na zadní nápravě má poměrně rychlý nástup a solidní účinnost, při plném zatížení ale pozvolna vadne.

Za hubičku
Podbízivá cenová politika je bezpochyby největší zbraní modelů rumunské automobilky. Od sandera se tedy neočekávalo, že by měl zavedenou tradici měnit. Základní verzi s cenovkou 179 900 Kč ale patrně neočekával ani ten největší optimista.

Standardní výbava (Access) zahrnuje sice jen airbag řidiče, protiblokovací systém (ABS) a imobilizér, pro úplně nenáročného zákazníka to ale může být výhoda. Na částce 209 900 startuje střední stupeň výbavy (Ambiance), který oproti standardu obsahuje navíc posilovač řízení, airbag spolujezdce, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické stahovaní oken předních dveří, boční ochranné lišty a další drobnosti.

Nejvyšší výbava (Laureáte) je bohatší o palubní počítač, výškově stavitelný volant, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední mlhové světlomety, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělené opěradlo zadního sedadla. Seznam prvků příplatkové výbavy je velmi omezený a v podstatě zahrnuje jen klimatizaci (+14 000), dva typy autorádií (+5 000/7 000), metalický lak (+9 000) a prodloužení garance ze tří na pět let (+4 990).

Nemá konkurenci
S ohledem na cenu, prostor, vzhled a nabízené motorizace nemá Sandero v podstatě konkurenci. Spark, Picanto, Panda, Agila, kolínská trojčata a další minivozy mají podobnou cenovku, prostorem se ale nejmenší dacii rovnat nemohou.

Mezi malými automobily už je situace po stránce prostoru vyrovnanější, cenová hladina je zde ale už o poznání vyšší. Příznivě nevyplývá ani srovnání pro tuzemskou škodovku. Fabie je sice už v základní verzi lépe vybavená, ale i sedmdesát tisíc dražší a navíc jí chybí pod kapotou jeden válec a patnáct koní výkonu. Pomineme-li logana, který se teď v akci prodává za stejnou cenu jako sandero, je nejbližším soupeřem Lada Kalina.

Dacia Sandero v číslech
motor zážehový zážehový
zdvihový objem (ccm) 1390 1598
počet válců / ventilů 4 / 8  4 / 8
max. výkon (kW / k) 55 / 75 64 / 90
max. kroutící moment (Nm) 112 128
spotřeba město / venkov / kombinace (l) 9,6 / 5,4 / 7 10 / 5,6 / 7,2
max. rychlost (km/h) 161 174
zrychlení 0-100 km/h (s) 13 11,5
délka x šířka x výška x rozvor(mm)      4020 x 1746 x 1534 x 2588
objem nádrže / zavazadlového prostoru (l)     50 / 320
pohotovostní / celková hmotnost (kg)  1036 / 1536
rozměr pneumatik 185 / 65 R15
základní cena v Kč       179 900 (Access) 219 900 (Ambiance)





Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.