Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První jízda se 180koňovou Fabií RS: víme, proč je kombík rychlejší

  10:35
Za půlmilion je to nečekaně dobrý sporťák. Správně divoký a zároveň každodenně použitelný. Fabii RS koupíte jen se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a přeplňovaným motorem 1,4, spolu jim to hezky šlape. Velkým tahákem bude verze combi. Stoosmdesátikoňového nabroušeného malého kombíka jinde neseženete. A tenhle jezdí dokonce líp než krátká verze.

U českých obchodníků je už nejostřejší fabie k objednání, stojí 499 900 Kč, kombi o 15 tisíc víc. Ve zpětném zrcátku ji poznáte podle širokého nárazníku s velkou mřížkou chladiče. Zezadu podle difuzoru a křidélka nahoře na víku kufru. Škodováčtí designéři pro nejrychlejší fabii vymysleli originální zelenou metalízu, parádní je i s veselým červeným lakováním na bílých liťácích a bílou střechou. Nebo ji můžete mít třeba žlutou s černou střechou a černými koly.

Škoda Fabia RS

Nové speciální ráfky udělali Fabii RS na míru. Jsou sedmnáctipalcové a obouvají pneumatiky rozměru 205/40. Podvozek je snížený o patnáct milimetrů a veškeré komponenty podvozku jsou odladěné jinak. Jiné jsou pružiny, tužší tlumiče a řízení má strmější převod. Hatchbacková verze má ještě tužší zadní stabilizátor.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Škoda Fabia
Vyberte si již dnes! www.automodul.cz

Uvnitř uvítají řidiče a spolujezdce skvělé výrazně tvarované sedačky. Líbí se černě čalouněný strop, mimochodem, ve stejné barvě ho měla už před čtyřiceti lety Škoda 110 R.

Škoda Fabia RSŠkoda Fabia RS

Malý silák si s fabii hraje

To hlavní je ale schováno vepředu. Kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,4. Tenhle motor umí zacvičit i s autem o třídu větším a s malou fabií si poradí parádně.

Motor je úžasně pružný, "tahá" od nejnižších otáček, tam pracuje kompresor, v těch vysokých (do nějakých šesti tisíc) lineárně táhne s pomocí turbodmychadla. V každých otáčkách je připraven vystřelit, ale rozhodně líp mu to jde v těch vyšších. Opravdu je rozdíl, jestli proháníte ručku otáčkoměru v první nebo druhé polovině. Při ostré jízdě se držte hesla: "Nebát se a točit motor od čtyř tisíc výš."

To pak možná poleze trochu do peněz. Za dvanáct litrů se dá jet svižně. Při mírnějším zacházení vystačí tak s devítilitrovou spotřebou, dovádění znamená klidně patnáct litrů. Při velmi razantní jízdě (včetně několika koleček na okruhu) zmizela 45litrová nádrž za tři sta kilometrů. Tabulková spotřeba, která vyžaduje jízdu proti přirozenosti Fabie RS, má být 6,4 litru na 100 km.

Ve sportovním režimu nechá automat vytáčet motor až k sedmi tisícům otáček. Řadí skvěle rychle, rozhodně rychleji než vy s manuálem. Když máte pocit, že vás brzdí na výjezdech ze zatáček, stačí si před nájezdem do oblouku podřadit křidélkem pod levým ramenem volantu. Pravým se pak řadí nahoru.

Škoda Fabia Combi RS

Zevnitř si moc zvuku neužijete, v kabině motor hlavně ječí. Zvenku je to ale lepší. Hodně o sobě dává vědět přeplňování, které piští a do toho občas odfrkne výfuk.

Skvělý podvozek

Oproti obyčejné fabii se RS díky tužšímu a nižšímu podvozku mnohem míň naklání. Dá se s ním jet neskutečná "pila", skvěle krouží oblouky, když začne nekontrolovaně klouzat po tečně ven, dá to předem vědět. To jen stačí lehce ubrat plyn a záď vám přetáčivě pomůže oblouk "utáhnout". I na hranici smyku je malé RS krásně ovladatelné a předvídatelné.

Hlavně v dlouhých táhlých skvěle cítíte, jak se fabia opře o vnější kola - jako by na ně zaklekla - a krásně vykrouží oblouk. V zatáčkách pomáhá řidiči vychytávka v podobě systému XDS, přibržďováním vnitřního kola simuluje funkci diferenciálu se zvýšenou svorností. Závodníci budou remcat, že to není "železo", ale jen do té chvíle, než se svezou. Hezky cítíte, jak se auto vrhá do zatáčky a stáčí se kolem vnitřního kola.

Vedoucí vývoje podvozku nového malého RS Vratislav Kozub prozrazuje, že XDS (má ho i Octavia RS) si vypůjčili od kolegů od Audi.

"Pokud se jede způsobem, jakým by se mělo, tedy do první půlky zatáčky bez plynu a pak se hodně přidává na výjezdu ven, auto se nám hrne po předku ven. XDS zvyšuje trakci a potlačuje nedotáčivost, dá se ze zatáčky vyjet opravdu rychleji, průjezd je preciznější a méně nervózní, auto lépe drží stopu," říká. "XDS vlastně předpovídá jízdní situaci, nereaguje až na vzniklou situaci," popisuje Kozub.

Daní za přitvrzený podvozek je utrpení na rozbitých okreskách. Hlavně hatchback je na děravé silnici uskákaný. Kombík je mnohem klidnější a plavnější. Dálniční závodníci, kteří jezdí do Německa pokořovat rychlostní rekordy, taky ocení, že s kombíkem krátkému hatchbacku RS o dva kilometry ujedou. Rychlejší je díky lepší aerodynamice. Překvapením je také o pět kilo vyšší hmotnost krátké verze (1318 kg). Jedinou vadu kombík oproti krátké verzi má: nedá se na něj pořídit bíle lakovaná střecha.

Škoda Fabia RS

"Od faceliftu má fabia brzdy z octavie. Mají o něco lepší výkonnost. Vepředu jsou větrané kotouče a posílený posilovač brzd," popisuje Kozub. Počítejte ale s tím, že RS není závodní speciál. Pro běžné ježdění a občasné dovádění jsou dobré. Při velké zátěži a opakovaném prudkém brzdění ale začnou vadnout. Stejným neduhem trpí všichni konkurenti.

"Hranice zásahu ESP je nepatrně posunuta oproti běžné fabii, ale ten rozdíl je malý," dodává ještě Kozub. Stabilizační systém se nedá úplně vypnout, stiskem tlačítka napravo vedle volantu se pouze deaktivuje protiprokluzový systém. "Preferujeme na prvním místě bezpečnost, stabilizační systém nejde vypnout v žádné škodovce," vysvětluje podvozkář.

Škoda Fabia RS v číslech
motor zážehový, přeplňovaný turbodmychadlem, řadový, chlazený kapalinou, přímé vstřikování paliva, 2× OHC, uložený vpředu napříč
zdvihový objem (ccm) 1390
maximální výkon/otáčky (kW/k) 132/180 při 6200 ot./min
maximální točivý moment (Nm) 250 ve 2000–4500 ot./min
pneumatiky 205/40 R17
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4029 x 1642 x 1492 x 2454
objem kufru (l) 300 - 1163
objem palivové nádrže (l) 45
maximální rychlost (km/h) 224, kombi 226
zrychlení 0–100 km/h (s) 7,3
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,4

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...