Fabia už jezdí na plyn

Škoda Fabia, která se v nadcházejících letech bezpochyby stane jedním z nejprodávanějších, ne-li vůbec nejprodávanějším automobilem v Česku, je od těchto dnů uznána k hromadným přestavbám na pohon plynem propan-butanem. "Potvrzuji, povolení k hromadným přestavbám fabií dostává jako první a zatím jediný v tuzemsku generální dovozce italských plynových zařízení značky BRC, firma Autogas Centrum ve Strakonicích, která je tak může montovat nejen sama, ale také prostřednictvím svých autorizovaných zástupců," říká ředitel odboru silniční dopravy na ministerstvu dopravy a spojů v Praze Jiří Konečný.
Pro motoristy to znamená, že také fabii už lze tou nejjednodušší a nejlevnější cestou naučit jezdit na palivo, jehož cena je ve srovnání s benzinem zhruba poloviční.
Možnost benzinového cestování na upravených fabiích samozřejmě zůstává. K hromadným přestavbám na propanbutanový pohon jsou v tuzemsku schváleny prakticky všechny předchozí typy škodovek, několik v zemi nejrozšířenějších modelů automobilů VAZ a některé typy Daewoo, zcela nové vozy s plynovým zařízením na trh v Česku uvedly firmy Renault, KIA a Daewoo. Jiná auta lze k plynovému provozu upravit a schválit individuálně. Tento proces je složitější, dražší a zvlášť u starších a víc opotřebovaných automobilů také ve schvalovacím finále výsledkem nejistý.

Technika je moderní

K instalaci do automobilů Škoda Fabia strakonická firma dlouhodobě v testech ověřila a ke schvalovacím zkouškám připravila zařízení BRC 0106. "Nejmodernější technika nevyžaduje v automobilu žádnou obsluhu ani manipulaci," informuje Milan Šmíd, jeden ze šéfů Autogas Centra. "Nastartuje na benzin a při zvýšení otáček automaticky přepne na plyn, je samoseřizovací a přizpůsobuje se i drobným opotřebením. Kromě jiného má i snímač hladiny plynu v nádrži, zapojeným na normální ukazatel stavu paliva v přístrojové desce. Stačí jen přepnout, zda chce řidič znát obsah benzinové nebo plynové nádrže." Cenu, která se pohybuje mezi 25 tisíci a 28 tisíci korun, ovlivňuje hlavně velikost a typ plynové nádrže. "Očekáváme, že největší zájem bude o nádrže v podobě pecnu, které jsou umístěny v prostoru pro náhradní kolo," doplňuje Karel Nývlt, jednatel společnosti Eurosport, která je jedním z oficiálních dealerů škodovek v Praze a fabie začala v hlavním městě upravovat na plyn jako první. Moderní italská technika je o zhruba dva tisíce až tři tisíce korun dražší než plynové zařízení pro předchozí typy Škoda Felicia. Spotřeba fabie se při jízdě na plyn - podobně jako u techniky předchozích modelů - zvyšuje o zhruba deset procent. "Spotřeba plynu se neměří podle metodik EHK vžitých pro benzin. Mohu ale konstatovat, že z dlouhodobých zkoušek vyplynulo, že fabie bere v průměru kolem osmi až osmi a půl litru plynu na sto kilometrů," sděluje Milan Šmíd.

Záruka je i není

Není rychlost, se kterou se plynové zařízení pro Škodu Fabia dočkalo v Česku schválení k hromadnému použití, zbytečná, když mladoboleslavská Škoda Auto trvá na tom, že její auta lze k pohonu na propan-butan přestavovat až po roční záruce? "Jinak záruka padá," upřesnil jménem automobilky Rudolf Dreithaler s tím, že v případě zásahů do karoserie končí i prodloužená záruka na karoserii pro místa přestavbou dotčená. Přitom rok stará zatím v Česku není ani jediná oficiálně prodaná Škoda Fabia. Připomeňme, že první vůz tohoto typu vydražil pro konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy za 1 030 000 korun a uvedl ji na silnice 22. listopadu 1999 vydavatel MF DNES. "Nemyslím, že je brzy. Podle mého názoru přichází povolení k hromadným přestavbám fabií k provozu na propan-butan právě včas," reaguje Milan Šmíd a připomíná, že firma, která v současnosti v zemi zásobuje téměř 80 procent trhu s technikou umožňující plynový pohon osobních automobilů, nemůže otálet. "Fabií na silnicích přibývá a lidé, kteří hodně jezdí - taxikáři, podnikatelé a další -, potřebují šetřit, i kdyby to někdy mělo být za cenu ztráty záruky. A zájem začínající už od těchto dnů dává našemu očekávání za pravdu." Navíc se veřejným tajemstvím stává, že vedle zarytých odpůrců propanbutanového pohonu mezi dealery škodovek přibývá ve škodováckých značkových servisech také nadšených příznivců levného cestování, kteří auta na plyn upravují ještě před vypršením záruky a případné reklamace pak vyřizují na své konto. Z dostupných informací plyne, že jako první se k takovému přístupu v zemi oficiálně přihlásila právě pražská firma Eurosport. "S úpravami škodovek na plyn jsme začínali jako jedni z prvních v republice už před osmi roky, přestavěli jsme jich bezpočet a za celou tu dobu jsme měli jen jednu jedinou reklamaci na typu Octavia. Za těchto okolností snadno vyřídíme případnou reklamaci na náš účet," tvrdí Karel Nývlt. Karel Nývlt za značnou výhodu montáže plynového zařízení do zcela nových vozů považuje také fakt, že jeho cenu lze započítat do případného leasingu. "Ale hlavně - čím dřív se na propan-butan začne jezdit, tím jsou úspory rychlejší a tím dřív se náklady na pořízení techniky vrátí," míní.

Drahý benzin zvedá zájem o plyn

Zájem o přestavby osobních automobilů na propanbutanový pohon je v Česku už tradičně dán pohybem cen benzinu. "Zatímco v dobách klidu a relativně stabilních cen upravujeme na plynový pohon zhruba čtyři desítky automobilů měsíčně, při každém výraznějším zdražení benzinu se zájem rapidně zvedá. Lidé by chtěli přestavět až třicet aut denně," uvádí Karel Nývlt. Stejné tendence potvrzuje i Milan Šmíd. "Střídají se časy, v nichž jsou úpravy aut na objednávku, s dobou, kdy dealeři v některých menších dílnách nemají co dělat." Podle dalších informací Milana Šmída se ukazuje zájem o českou cestu úprav automobilů Škoda Fabia na propan-butan s využitím italské techniky BRC také v Německu. "V současnosti tam je ve zkouškách a v prezentacích náš vůz, který absolvoval schvalovací testy v tuzemsku. Rozhodnutí o tom, zda s Němci začneme na úpravách fabií spolupracovat, padne v nejbližších dnech," informuje Milan Šmíd.

Další novinky se čekají

Hromadné nasazení propanbutanové techniky pro zatím nejnovější model mladoboleslavské automobilky není jedinou novinkou plynového ježdění na tuzemských silnicích. "V nejbližších dnech očekáváme schválení technického zařízení holandské firmy AG Autogas System pro hromadné přestavby automobilů Škoda Felicia 1.6 a Škoda Octavia 1.6 o výkonu 55 kilowattů, s jejichž úpravami dosud byly problémy. Jde o přístroj pro přímé vstřikování plynu," prohlašuje Tomáš Hanzl, předseda LPG klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje zájemce o cestování na propan-butan. Konečně - Škoda Fabia a také zvláště podnikateli hodně využívaný Volkswagen Transporter se má už v příštím roce podrobit schvalovacímu řízení k hromadným přestavbám na zemní plyn, který je v provozu ještě levnější než propan-butan. "Potvrzuji, po starších typech škodovek včetně modelů Octavia chceme takové povolení získat," netají plány Jan Žákovec, šéf technického odboru společnosti Pražská plynárenská, která se angažuje v rozvoji tuzemského využití zemního plynu v automobilové dopravě. Zemní plyn je zatím z dostupných alternativních paliv nejlevnější - například v Praze za něj řidiči platí 9 korun a 20 h za metr krychlový, který je alternativou litru paliva. Při pohonu na zemní plyn auta netratí na výkonu a nezvedá se jim spotřeba jako u propan-butanu, ovšem k nevýhodám patří jejich menší dojezd a nesrovnatelně řidší síť čerpacích stanic.

Ceny kilometru jízdy u Škody Fabia

palivo cena/km (Kč)

benzin 2,37
nafta 1,08
propan-butan 1,22
zemní plyn 0,73

Poznámka: k výpočtům posloužily katalogové spotřeby benzinové Škody Fabia 1.4 (55 kW) a naftové verze 1.9 SDI a ceny pohonných hmot obvyklé u čerpacích stanic v Praze, u propan-butanu se spotřeba o 10 % zvedá
Pramen: MF DNES