Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia v cíli testu: výborná jízda, zklamání ze závad

aktualizováno 
Dlouhodobý test fabie - Škoda Fabia 1.4 16V Elegance - svého typu první v Česku oficiálně prodaný vůz, který v dražbě ve prospěch tělesně postižených lidí získal vydavatel MF DNES - je v cíli dlouhodobého testu na 40 tisíc kilometrů a nezanechává za sebou jednoznačné dojmy. Na jedné straně zaslouží uznání za to, že zmíněnou porci kilometrů absolvovala během devíti měsíců a v poměrně tvrdých podmínkách tuzemských i zahraničních silnic bez jediné závady, která by ohrozila provoz.

Hlavně kvůli nevšedním jízdním vlastnostem se za její volant vždy rádi vrátili testující redaktoři, kteří měli kromě cest s fabií možnost jezdit prakticky každý týden s jiným novým vozem. Také spotřeba během testu neustále klesala, až v posledních deseti tisících kilometrech byla v průměru sedmilitrová; v hodnocení celého testu dosáhla hranice 7,6 litru na 100 kilometrů.

Na druhé straně modrá Fabia 1.4 16V nepříjemně překvapila nečekaně dlouhou řádkou poruch a chyb, které sice jízdu nezastavily, ale náklady na jejich odstranění se počítají na desetitisíce. Byly o to zrádnější, že se v největší síle ukázaly zhruba v polovině testu, kdy fabia měla za sebou kolem 20 tisíc kilometrů. To je dávka, jakou průměrný řidič během roční záruky nezvládne. Opravy by tedy platil ze své kapsy. Ani značkové servisy Škoda se ve službách testované fabii nepředvedly stejně. Někde je standard koncernového otce Volkswagenu, jinde pořád ještě pozůstatky socialistického autoopravárenství.

Největší potíž testované Škody Fabia 1.4 16V Elegance - sérii nákladně odstranitelných závad ve zhruba 20 tisících kilometrech - mohla podle názoru mluvčího Škody Auto Evžena Krauskopfa ovlivnit okolnost, že hodnocený vůz byl vůbec prvním prodaným exemplářem nového modelu. "Začal jezdit měsíc před uvedením na trh. Auta dodávaná prodejcům od té doby doznala řady změn," sdělil Evžen Krauskopf. A redakční průzkum ve škodováckých servisech to nevyvrátil. "Ne, s fabiemi zatím nejsou problémy," nelišil se od svých kolegů Jaroslav Myslík, mistr plzeňského servisu a salonu Auto CB, který patří k nejvýznamnějším dealerům škodovek v západních Čechách.

Fabia se lepšila
Test jednoznačně potvrdil dvě stěžejní výhody Škody Fabia: výborné jízdní vlastnosti a v její kategorii také nadprůměrný prostor. První se prokazovalo s každým kilometrem na zimních i letních trasách, na dálnicích i na klikatých horských cestách. Nikde fabia neodhalila slabá místa, směle se poměřila nejen s konkurenty, ale i s auty vyšší třídy. "Kdybych měl za každou cenu hledat rizika a tipovat možné problémy, tak budu tušit, že u fabie by mohla trpět přední náprava precizně vyladěného podvozku," vyjádřil se Tomáš Pánek, znalec jetých automobilů, který působí jako vedoucí nákupu v největším tuzemském bazaru AAA Auto Praha.

Prostorové přednosti se potvrdily v testu i ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD), kde zcela jednoznačně prokázali, že právě Škoda Fabia spolu se svou starší sestrou felicií hraje první housle v kategorii malých automobilů (viz MF DNES 13. září 2000). Fabia je sice oproti felicii uvnitř menší do šířky a také v prostoru pro zavazadla zaostává o 12 litrů, ale její kufr je lépe tvarovaný i přístupný. Přitom paradoxně mnohde, kam Škoda Fabia 1.4 16V Elegance v rámci testu dorazila, sklízela laickou kritiku, že je malá.

Vysvětlení spočívá v tom, že ne každý si uvědomil, že to není nic více a nic méně než malý automobil s konkurenty ražení Fiatu Punto, Renaultu Clio, Volkswagenu Polo a podobně. A jestliže za ní zaostává v prostoru pro kolena cestujících na zadním sedadle i Škoda Octavia, tak je zřejmé, že nenabízí málo. Ještě jedním poznatkem byl celý test prodchnut: stokoňový motor se čtyřmi ventily na válec umí ukázat svou sílu, ale až ve vyšších otáčkách. Nicméně podle výsledků měření, které se v ÚSMD uskutečnilo na začátku a na konci testu, zaostávala Fabia 1.4 16V ve zrychlení z klidu na sto kilometrů za údaji továrny o půldruhé vteřiny. Horší elasticita motoru při zrychlování na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň se během testu částečně zlepšila.

Rovněž dvakrát - ve čtyřech tisících kilometrů, a když čtyřicetitisícový maraton končil - technici ÚSMD na objednávku MF DNES prověřili brzdy. Výsledky? Zatímco na začátku testu potřebovala na osmdesátikilometrovou rychlost rozjetá fabia k úplnému zastavení 32 metrů, na konci zkoušky jí stačilo o tři a půl metru méně. V té souvislosti je třeba dodat, že v půlce dlouhodobé prověrky, krátce po 20 tisících kilometrů, servis u testovaného vozu měnil všechny čtyři brzdové kotouče. To nejen na čas odstranilo vibrace do volantu, ale také - jak opět ukázalo měření v ÚSMD - zkrátilo brzdnou dráhu.

Spotřeba: 7,6 l/100 km
Průměrná spotřeba během celého testu dosáhla 7,6 litru benzinu Natural 95 na 100 kilometrů a k této mezi se s přibývajícími kilometry postupně snižovala. Zatímco prvních deset tisíc kilometrů fabia absolvovala s průměrem 8,2 litru, už druhá desítka tisíc byla ve znamení poklesu na 7,7 litru na 100 kilometrů. Mezi 20 tisíci a 30 tisíci kilometry dosahovala v průměru 7,5 litru a závěrečnou desetitisícovou etapu vůz urazil v průměru za 7 litrů na 100 kilometrů.

Tuto statistiku zřejmě ovlivnila nejen skutečnost, že nové motory obecně bývají žíznivější, ale také fakt, že první polovinu testu absolvovala fabia v náročnějších podmínkách - například i na německých dálnicích, kde prokázala schopnost jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí. Pokles spotřeby pokračoval i v létě, kdy fabia často jezdila se zapnutou a výkon snižující klimatizací. Mladoboleslavská Škoda Auto uvádí u Fabie 1.4 16V (74 kW) Elegance průměrnou spotřebu sedmilitrovou, ve městě tato škodovka podle výrobce spotřebuje 9,6 litru a mimo město 5,4 litru benzinu na 100 kilometrů.

Nejdřív zlobila sedadla
První závadu testovaná fabia měla, když se na počítadle kilometrů objevila osmá tisícovka: službu vypovědělo vyhřívání předních sedadel krátce poté, co vůz prošel očistou interiéru ve specializované firmě. Dlouhodobě testovaná fabia s výbavou Elegance má luxusní světle béžové potahy, které při prezentaci tehdy nového vozu při značném zájmu lidí utrpěly. Jejich vyčištění přišlo na 1260 korun a spolu s následujícími potížemi s opravou vyhřívání sedadel dalo najevo, že obyčejnější interiér může být výhodnější. V jiných fabiích, které se v MF DNES podrobily krátkodobým testům, se nejezdilo o nic hůř. Opravu vyhřívání sedadel pražský servis Auto Bohemia nezvládl. Jeho pracovníci dva měsíce tvrdili, že chybějí potřebné náhradní díly, ovšem mluvčí mladoboleslavské automobilky to odmítl.

"Všechny díly na fabii jsou k dispozici," prohlásil tehdy Milan Smutný. Redakce MF DNES proto nakonec opravu sedadel zadala v jiném pražském servisu, kde proběhla bez problémů. Auto Bohemia tak opravilo jen ostřikovač předního světlometu, jemuž chyběla plastová krytka, kterou z auta ukradl neznámý nenechavec. Ani tato práce však nebyla bez výhrad. Nejdříve servis čekal 14 dnů na objednanou součástku, a když potom fabia přijela k opravě, tak technici zjistili, že bude třeba objednat v Mladé Boleslavi ještě další díl, na který při první objednávce zapomněli.

Dlouhé čekací lhůty na objednané díly tehdy Škoda Auto vysvětlovala rozjezdem nového centrálního skladu. Dohromady to pro zákazníka znamenalo nepotěšitelné: mezi první návštěvou servisu a opravou ostřikovače uplynulo 35 dnů. Zmíněný značkový servis Škoda chyboval i v tom, že jeho technik nesepsal se zákazníkem objednávku. Jen ústně odhadl cenu opravy ostřikovače na 500 korun. Ve skutečnosti byla služba mnohem dražší - stála 1431 korun. Přitom za nalakování plochy menší než deset centimetrů čtverečních firma účtovala 1047 korun.

Servis s rozpaky
Zákaznická spokojenost nemohla zavládnout ani po návštěvě pražského servisu Auto Svoboda, který testovanou fabii prohlížel po 15 tisících kilometrů. Na účtence se totiž kromě poplatku za vyměněný olej objevila také částka 217 korun - prý za dotažení uvolněné ruční brzdy. U vozu v záruce však má být závada takového druhu odstraněna zdarma. Technici po reklamaci sice vystavili nový účet, ale za omyl se ani náznakem neomluvili. Mnohem profesionálnější dojem naopak zanechal další pražský servis, Life Cars, který v rámci testu Škody Fabia 1.4 16V Elegance redaktoři MF DNES vybrali stejně jako ve všech ostatních případech zcela náhodně.

Právě na Life Cars přitom čekal největší kus práce. Po překročení hranice 20 tisíc kilometrů totiž fabia začala zcela zásadně zlobit - do servisu byla předána s žádostí o odstranění šesti nových závad, ke kterým se přidal dosud nevyřešený problém s vyhříváním sedaček. Life Cars všechny závady odstranil - v rámci záruky zcela zdarma. Z nezávislého propočtu, který pro test zpracovali odborníci dalšího pražského Škoda-servisu NH CAR, přitom vyplynulo, že odvedená práce a použité náhradní díly stály 72 113 korun.

Právě tato okolnost se ukázala nejstinnější stránkou dlouhodobého testu Škody Fabia 1.4 16V Elegance. Zatímco totiž MF DNES absolvovala stanovenou dávku kilometrů během měsíců, nejezdí průměrný český řidič za rok víc než deset tisíc kilometrů. Série nákladně opravitelných závad by ho tudíž zaskočila až po zhruba dvou letech vlastnictví automobilu, tedy dávno po vypršení záruky. Technici v Life Cars se sice vyjádřili, že při pozáručních opravách by k výměnám dílů nepřistupovali tak velkoryse a zákazník by určitě za opravy neplatil zmíněnou záruční částku, ovšem nikdo otevřeně neřekl, zda by to bylo ve prospěch vozu.

Kritických 20 tisíc kilometrů

První ze šesti závad, které MF DNES reklamovala po vjezdu Škody Fabia 1.4 16V Elegance do druhé poloviny jejího testu, se týkala vibrací přecházejících do volantu při běžném brzdění v rychlostech přes 100 kilometrů za hodinu. Opravna závadu vyřešila výměnou všech čtyř brzdových kotoučů. Další potíž představoval nekultivovaný chod motoru, který se projevoval výrazným kolísáním otáček od 500 do 1200 za minutu, rušivým zvukem a vibracemi v sedáku řidiče. Opravna vyměnila řídicí jednotku motoru. Také svítící kontrolka airbagu signalizovala, že je něco v systému čtyř airbagů v nepořádku.

Porucha se vkradla do snímacího kroužku airbagu řidiče, jejž servis rovněž vyměnil. Zaskočila rovněž klimatizace, když s příchodem horkých letních dnů nepouštěla do kabiny fabie očekávaný chlad. Servis konstatoval prázdný zásobník s médiem, které doplnil. Při vysokých venkovních teplotách vypovídalo službu ovládání střešního okna, které však zase samo od sebe začalo bezproblémově fungovat. Poslední z šesti závad se týkala rozpáraného švu řidičova sedáku. Servis vyměnil obě přední sedadla, čímž zároveň odstranil i závadu v jejich vyhřívání. K dobru servisu Life Cars je možné přičíst i skutečnost, že na dobu nutnou pro opravu vozu bezplatně nabídl náhradní automobil. Při druhé pravidelné prohlídce fabie, která přichází na řadu po třiceti tisících kilometrů, plzeňský servis CB Auto fabii jen prohlédl a vyměnil motorový olej a příslušné filtry. "Vše ostatní je v naprostém pořádku," znělo hodnocení technického stavu vozu.

Škoda si neví rady
Naposledy Škoda Fabia 1.4 16V Elegance zajela do servisu s koncem dlouhodobého testu. Pro závěrečné hodnocení technického stavu a také kvůli tomu, že se do sedadla řidiče vrátily vibrace a otáčky motoru opět začaly po dravější jízdě kolísat. Také brzdy v prudší akci ztratily dříve obvyklý klid a občas se zachvěl volant. Opravna slíbila rovněž kontrolu střešního okna, které se ukázalo jako ne zcela využitelné, neboť při jeho úplném otevření a rychlosti nad 50 kilometrů v hodině zaplavil automobil pro uši posá dky nesnesitelný hluk. Konečně kontrolky a systém centrálního zámku vozu nefungovaly, stejně jako u jiných fabií, které se podrobily testům MF DNES.

"Je to nepříjemné, ale s vibracemi neumíme nic udělat. Jakmile výrobce najde řešení, zřejmě majitele aut s problémy pozve k opravě," řekl šéf servisních techniků pražského servisu Life Cars Tomáš Janouch a potvrdil, že na rezonance do sedadla si stěžují i jiní majitelé stokoňových fabií. Tomáš Janouch se domnívá, že problém může být v čidle teploty nasávaného vzduchu. Brzdy se po rozebrání ukázaly v pořádku, ale vznikající plošky na předních pneumatikách se nedaly přehlédnout. Kde se u vozu s ABS a s bezproblémovými tlumiči vzaly? Snad za to může konstrukce plášťů, v nepořádku rozhodně byla geometrie přední nápravy a vyvážení kol.

Oprava do záruky nespadá, takže majitel auta za zásah doplněný o vyvážení kol a za výměnu prasklé žárovky v přední mlhovce platil necelých devět stokorun. Naopak zdarma, stále v rámci záruky, servis opravil centrální zamykání, jehož skutečná funkce neodpovídala slibovaným parametrům: na první zmáčknutí systém neotevíral jen dveře u řidiče a teprve na druhý pokyn všechny ostatní, nezamykal dveře po rozjezdu. "Chyba vznikla už při programování techniky ve výrobě," vysvětlil Tomáš Janouch, který jinak vůz po celkové prohlídce hodnotil zcela jednoznačně: "Až na vibrace v sedadle je v perfektním stavu."

* Jakkoliv se Škoda Fabia 1.4 16V Elegance ukázala sympatická v jízdě a ve službě vůbec, nelze přehlédnout, že se počtem i závažností závad zařadila na nejhorší pozici v dosavadní historii dlouhodobých testů MF DNES. Těm se zatím kromě fabie podrobily dvě Škody Octavia, Škoda Felicia a jetý Ford Mondeo, který měl sice potíží zdaleka nejméně, přesto nebyl v provozu nejlevnější. Na rozdíl od všech zmíněných škodovek, které v nápravě bolestí těžily z ročních záruk, musel v jeho případě majitel i tu nejjednodušší chybu platit.

NA ŘADĚ JE OPEL VECTRA

Do dalšího dlouhodobého testu MF DNES nyní startuje jetý Opel Vectra 1.6i. Je z roku 1991 a stál 105 tisíc korun. Během 40 tisíc kilometrů má ukázat, co lze očekávat od ojetiny, která se nejvíc kupuje. Právě osobní automobily v ceně zhruba do 100 tisíc korun tvoří v Česku 80 procent trhu s vozy z druhé ruky.

Fabia na začátku a na konci testu

Najeto kilometrů při měření

4343 km

40 162 km

0-100 km/h (s)

13,2 (11,6)

13,3 (11,6)

0-400 m (s)

18,8

18,8

0-1000 m (s)

34,7

34,7

50-90 km/h (IV.)

13,1

12,7

50-90 km/h (V.)

18,0

16,8

80-130 km/h (IV.)

17,5

17,3

80-130 km/h (V.)

27,2

25,7

Poznámka: v závorce údaj výrobce,    Pramen: ÚSMD


NÁKLADY NA PROVOZ TESTOVANÉ ŠKODY FABIA

Součást

práce cena (Kč)

základní výbava

1500

dálniční známka

800

prohlídka a servis po 15 000 km

1483,80

prohlídka a servis po 30 000 km, pylový filtr

3483,40

přezutí pneuamtik ze zimních na letní

400

náhrada ukradené krytky ostřikovače

1431

seřízení geometrie, výměna prasklé žárovky v mlhovce

823,30


OPRAVY V RÁMCI ZÁRUKY 1)
Součást práce cena (Kč)
výměna brzdových kotoučů

7840

výměna řidicí jednotky

17 200

oprava klimatizace

3673 2)

výměna předních sedadel

41 700

oprava snímače airbagu

1700

Poznámka: 1) redakce neplatila, 2) včetně pylového filtru
Pramen: MF DNES

Spotřeba testovaných vozů na 40 000 km

Vůz prům. spotřeba celkem současná nárůst proti nárůst proti
(l/100 km) benzinu (l) nejstřídmějšímu (l)
cena (Kč) nejstřídmějšímu (Kč)1)

Škoda Felicia 1.3 LXi 7,6 3040 91 200 - -
Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 7,6 3040 91 200 - -
Ford Mondeo 1.8 16V GLX 8,6 3440 103 200 400 12 000
Škoda Octavia 1.8 Turbo kombi 2) 9,5 3800 114 000 760 22 800
Škoda Ocxtavia 1.8 20V SLX 3) 10,5 4200 126 000 1160 34 800

Poznámka: 1) počítáno s cenou litru benzinu Natural 95 za 30 Kč, 2) přepočítáno z průměru 15 000 km, 3) přepočítáno z průměru 30 000 km
Pramen: MF DNES

Vývoj spotřeby Škody Fabia
kilometry průměrná spotřeba (l/100 km)
do 10 000

8,2

do 20 000

7,7

do 30 000

7,5

do 40 000

7,0

celkem

7,6

Pramen: MF DNES

Podobnou Škodu Fabii koupila redakce MF DNES jako první na světě a prověří ji v dlouhodobém testu

Autor:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.