Fabia v cizině: zklamání z motoru

-
Jak si vede Škoda Fabia v zahraničí? Motorističtí novináři dávají málo bodů jejím benzinovým motorům, zatímco slova chvály sklízí mladoboleslavský vůz za prostornou karoserii a bezpečný podvozek. "Šok nám způsobila spotřeba škodovky," píše německý časopis Auto Bild ve srovnávacím testu, který postavil Fabii 1.4 (50 kW) proti Toyotě Yaris 1.0, Volkswagenu Polo 1.4 a Fiatu Punto 1.2. Fabia na testovacím okruhu spotřebovala 7,7 litru benzinu, zatímco nejšetrnější Fiat Punto vystačil s necelými šesti litry. "Okruh jsme proto projeli ještě jednou. S jinou fabií, ale se stejným výsledkem," píše magazín, který fabii zařadil v testu na poslední příčku. "Žíznivý motor a jeho slabý zátah zabránily lepšímu výsledku," komentuje druhé místo Škody Fabie 1.4 (50 kW) ve svém srovnávacím testu další německý časopis Auto Motor und Sport. Porovnání dopadlo lépe pro Volkswagen Polo 1.4 16V (55 kW), naopak hůře než škodovka skončil v testu Seat Ibiza 1.4 16V (55 kW). Lépe než padesátikilowattový agregát si u zahraničních novinářů vede pod kapotou Škody Fabia silnější motor 1.4 16V (74 kW), tedy stejná pohonná jednotka, jakou má vůz dlouhodobě prověřovaný v testu MF DNES. "V nízkých otáčkách je motor svázaný a neflexibilní jako socialistické plánované hospodářství," konstatuje Auto Bild. "Ve vyšších otáčkách ukazuje svou sílu, ale ve srovnání se stejně motorizovaným Volkswagenem Polo je fabia pomalejší," tvrdí dále magazín. "Při delší jízdě lze spotřebu Škody Fabia 1.4 16V stlačit na 41,1 mil na jeden galon (6,8 l/100 km), což není ve srovnání s Fordem Fiesta 1.4 ani více, ani méně," sděluje britský magazín Autocar, který pracuje s jednotkami v kontinentální Evropě neobvyklými. Autocar zároveň vyzdvihuje prostornou karoserii fabie: "Místo pro hlavu je jako z jiné ligy." Zahraniční média si u škodovky vůbec důkladně všímají velkorysého interiéru, na jaký západoevropští motoristé nejsou u malých vozů zvyklí. "O klasickém malém autě se v případě fabie nedá příliš hovořit. Hlavně vzadu má automobil díky delším u rozvoru nejvíc místa," píše o srovnání fabie s polem a ibizou Auto Motor und Sport. Snad v každém článku o Škodě Fabia zahraniční novináři připomínají, že auto jezdí na moderním podvozku, který dostalo dřív než největší koncernový rival Volkswagen Polo. Ten na nové platformě vyjede až v roce 2002. Časopis Autocar i v této souvislosti míní, že fabia je pravděpodobně poslední škodou, která bude trpět problémy s dříve špatnou pověstí značky. "Alfě Romeo trvalo několik let, než získala zákazníky na svou stranu. Také fabia si musí nějaký čas počkat, než se zbaví dnes již absolutně neodpovídajících vtipů," soudí Autocar. Magazíny komentují také cenu fabie, která ukončila éru levných favoritů a felicií. "Už nejde o levné auto, jen o výhodné," míní Auto Motor und Sport. Konkurenční Auto Bild dokonce fabii řadí po bok tradičně dražšího pola. "Vysoká cena už bohužel patří do základní výbavy německých výrobků," připomíná magazín příbuzenský vztah mladoboleslavských automobilů s Volkswagenem. V Česku masivně kritizované strohé přístrojové desky si všímají i zmíněné časopisy. "Funkční kokpit se zásadně liší od francouzské a italské konkurence. Nemá nic společného s jižanskou hravostí, kultivuje severský smysl pro věcnost," všímá si Auto Motor und Sport. "Pokud jste nikdy neseděli v octavii, může vám kvalitní interiér fabie způsobit šok," upozorňuje britský Autocar a v závěrečné poznámce k testu nového mladoboleslavského automobilu doplňuje: "Je zajímavé pozorovat reakce lidí, když jim řeknete, kdo vyrábí fabii. Většina z oslovených totiž nechce uvěřit, že firma Škoda."