Fabia zahájila dlouhodobý test

- Příznivá spotřeba dominuje spolu s výbornými jízdními vlastnostmi kladům, zatímco na opačné straně hodnotícího spektra je méně prostoru na zadních sedadlech a v zavazadlovém prostoru. Takové jsou první dojmy z úvodních tří tisíc kilometrů Škody Fabia 1.4 (74 kW) Elegance, která v testu MF DNES urazí čtyřnásobek průměrné roční dávky tuzemského řidiče,tedy 40 tisíc kilometrů. Test skončí nejpozději do podzimu roku 2000 a s jeho průběhem bude příloha AUTO-MOTO alespoň jednou měsíčně seznamovat čtenáře.
Zmíněnou fabii získala jako první z tuzemských médií k dlouhodobému testu redakce MF DNES za 1 030 000 korun v dražbě pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, kterých v zemi přibývá na dvě stě ročně.

Lidem vadí vysoká cena

Během úvodních testovacích jízd projela bleděmodrá fabia prakticky celou republiku. Zastavila v jedenácti českých i moravských městech, kde má MF DNES regionální redakce, a cestou vůz bedlivě prohlédly tisíce lidí. Zájem o českou novinku dokumentoval v Hradci Králové hlouček netrpělivců, kteří k premiéře přišli s předstihem několika desítek minut. "Kde jste? Už tu na vás čekáme," ozvalo se, když vůz dorazil na městskou pěší zónu asi pět minut před avizovaným začátkem akce. Jan a Lubomír Kučerové zase neváhali přijet do Hradce Králové z Pardubic. "Ráno jsme si přečetli v novinách, že tady novinku vystavíte, a tak jsme po práci sedli na vlak a jsme tu," řekli slovensky hovořící muži. Debaty nad fabií se nejčastěji dotýkaly ceny a prostoru. Při diskusích o nejlevnější verzi 1.0 Classic za 249 900 korun, která bude na trhu až příští rok, zaznívaly z řad přihlížejících obavy o pružnost přece jen těžšího vozu s pouze litrovým motorem. U redakční Škody Fabia 1,4 Elegance budila cena 493 tisíc korun nelíčený údiv. Vůz pro dražbu ve prospěch tělesně postižených sice automobilka prošpikovala luxusními a bezpečnostními prvky, takže nechybějí čtyři airbagy,ABS, klimatizace, elektricky ovládaná střešní i boční okna, stejně ovladatelná a navíc vyhřívaná zrcátka a kromě jiného ani litá kola s patnáctipalcovými pneumatikami, ovšem přihlížející se shodovali, že v takové podobě bude zřejmě jen těžko v Česku hledat kupce. "Fuj, to je špatná karta," komentoval cenu hradecký důchodce,když si spočítal, že by za stejné peníze mohl mít dvě litrové fabie.

Výrobce znovu změřil kufr

Reakce na prostor v interiéru a kufru byly různé. Slova chvály si vysloužil dostatek místa na předních sedadlech, kde i téměř dvoumetroví lidé našli jistý komfort. K dobrému sezení za volantem přispívá možnost jeho nastavení ve dvou směrech, stejně tak sedadlo řidiče lze regulovat nejen dopředu a dozadu, ale také nahoru a dolů. O něco horší hodnocení dostával prostor vzadu. "Pro kolena to ujde, ale mám 178 centimetrů a už se hlavou dotýkám stropu, poznamenal Vlastimil Melich z Hradce Králové. "Když to srovnám s felicií nebo favoritem, je vzadu ve fabii méně místa," řekl po prozkoumání auta Pavel Kubina, podnikatel z Ostravy. Prostor pro zavazadla ve fabii někomu stačí, zatímco jiný si stěžuje na menší objem kufru. Ten při prvním představení výrobce vyjádřil objemem 248 litrů. "K tomuto údaji jsme dospěli počítačovou simulací, ale po přesném měření jsme došli k číslu 260 litrů," vysvětlil Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škody Auto. Zavazadelník Škody Fabia lze charakterizovat jako o něco menší než ve felicii (272 litrů), zato praktičtěji tvarovaný - tlumiče zasahující do prostoru pro zavazadla zmizely. Kdo potřebuje další litry navíc, tomu nezbude než poohlédnout se u konkurence nebo počkat na fabii sedan, která se na trhu objeví nejdřív za rok a v kufru nabídne zhruba dvojnásobný prostor pro zavazadla.

Spotřeba plní sliby

Už první tisíce kilometrů potvrdily, že Škoda Fabia 1,4 Elegance je plnokrevným malým vozem. Šestnáctiventilový motor 1,4 s výkonem 74 kilow attů (100 koní) dodává autu potřebnou pružnost, byť i pro ně platí, že nejsilnější zátah je citelný až ve vyšších otáčkách, což je pro šestnáctiventilové motory typické. Dobrý dojem zatím zanechala spotřeba testované fabie. Při rozvážné jízdě se pohybovala mezi pěti a šesti litry benzinu na sto kilometrů. Na dálnici při permanentní stotřicetikilometrové rychlosti se spotřeba ustálí na sedmi litrech a ve městě záleží na momentální hustotě provozu. Ani při neustálých rozjezdech a následném brzdění se v nejhustším městském provozu zatím nedostala přes hranici deseti litrů na sto kilometrů. Navzdory tomu, že motor je ještě "syrový", plní spotřeba výrobcem slibované parametry, a někdy je dokonce ještě lepší. Zcela bezproblematické je u vozu přesné řazení. Také dílenské zpracování kopíruje německou solidnost. Jak se zdá, už brzy budou vadou na kráse testovaného automobilu světlehnědé potahy a plasty. Pravda, za normálních okolností do auta zřejmě nikdy nenasedne tolik lidí, kolik jich zkoušelo redakční fabii cestou za čtenáři, nicméně faktem zůstává, že plasty utrpěly řadu černých šrámů a rovněž potahy sedadel mají špinavý nádech. Fabia dokazuje i to, že její jízdní vlastnosti jsou ve své třídě nadprůměrné. V zatáčkách se nenaklání a drží stopu, i na špatné městské dlažbě je komfortní. Bezpečné jízdní chování umocňují u zakoupené fabie pneumatiky o rozměru 195/50 15. Jejich nízký profil ale přece jen něco ubírá z komfortu při přejezdu nerovností. Ocenění zaslouží elektrohydraulický posilovač řízení, který ve městě nežádá žádnou námahu. Na jeho měkký chod ve vyšších rychlostech si však řidič musí chvíli zvykat, stejně jako na plynový pedál, který nechává motor na chvíli v otáčkách i po jeho úplném vyšlápnutí.