Kupříkladu padesátikilowattová fabia za 279 900 korun vychází u Generali ze srovnání se stejně drahým Fiatem Punto 1.2 naprosto shodně - roční pojistné je za 10 981 korun. Zato u Česko-rakouské pojišťovny vyznívá stejné porovnání výrazně ve prospěch fabie: rozdíl činí čtyři tisíce korun. A srovnání padesátikilowattové fabie s puntem a cliem, které se dají pořídit za stejnou cenu, za 279 900 korun? Allianz pojistí škodovku zhruba za 11 tisícovek, italské auto za téměř 14 tisíc korun a francouzský vůz přibližně za 18 tisíc korun. Výhoda levnějšího provozu dieselové fabie se tenčí při placení povinného ručení. Fabia s motorem 1.9 totiž patří už do vyšší pojistné kategorie. Majitel tak zaplatí až dvojnásobek toho, co například jiný motorista za Peugeot 206 s motorem 1.1 litru. Firma Škoda Auto nijak nekalkuluje s rozdílnými sazbami povinného ručení. Do kategorie vozů s obsahem motoru 1.4 "schovala" tři typy fabií, vozy s motory o výkonech 44, 50 a 74 kilowattů (60, 68 a 101 koní).
Havarijní pojištění v korunách 1)
Model
cena
Česká pojišťovna
Allianz
Generali
Českorak- pojišťovna
Škoda Fabia 1,4/44 kW
259.400
10 859
10 272
10 177
9338
Škoda Fabia 1,4/50 kW Classic
279.900
11 756
11 084
10 981
10 076
Škoda Fabia 1,9 SDI Classic
339.900
14 276
13 460
13 335
12 236
Škoda Felicia 1,3
219.900
7850
7740
6976
7916
Fiat Punto 1,2
279.900
12 819
13 855
10 981
14 107
Peugeot 206 1,1 XR
284.900
16 866
15 983
14 235
14 359
Renault Clio 1,2 RN
279.900
14 919
17 858
12 523
14 107
Poznámka: 1) Roční pojistné proti krádeži a havárii při 5% spoluúčasti pro ČR a Evropu
Pramen: MF DNES
Roční sazby povinného ručení
Model Česká pojišťovna Allianz Generali Česko-rakous. pojišťovna Škoda Fabia 1,4/44 kW 3259 3300 3292 3291 Škoda Fabia 1,4/50 kW Classic 3259 3300 3292 3291 Škoda Fabia 1,9 SDI Classic 5000 5064 5080 5055 Škoda Felicia 1,3 2344 2376 2372 2368 Fiat Punto 1,2 2344 2376 2372 2368 Peugeot 206 1,1 XR 2344 2376 2372 2368 Renault Clio 1,2 RN 2344 2376 2372 2368
Pramen: MF DNES
Fabia zahraničníma očima
Škodě Fabia se po její premiéře bohatě věnovaly zahraniční motoristické magazíny. Citujeme z názorů těch, které se zabývají testováním nových vozů:
O FABII 1.416V (74 kW)
"Nová fabia hraje v koncernu své matky Volkswagen průkopnickou roli. Má moderní podvozek, který dostane model Polo až za další dva roky."
Auto motor und sport 23/1999, Německo
"Do tří tisíc otáček působí motor flegmaticky. Je sešněrovaný a neflexibilní, jako socialistické plánované hospodářství. Když překročí hranici čtyř tisíc otáček, ukazuje sílu, ale o sportovní nářadí se nejedná. Oproti o metrák lehčímu Volkswagenu Polo se stejným motorem je fabia málo pružná."
Auto Bild 13/2000, Německo
"Fabia drží krok s nejlepšími vozy třídy malých aut, ve většině vlastností konkurenty poráží. Jedná se o vůz prostornější a lépe vybavený, než může nabídnout kterýkoliv z rivalů."
Autocar 6/2000, Anglie
"Přes čtyři tisíce otáček je motor hodně slyšet, víc se nám líbilo řazení rychlostních stupňů. Fabia je ale obdivuhodně prostorná, hlavně vzadu."
Auto Bild 19/2000, Německo
"Nezatížená fabia má bezpečné jízdní vlastnosti a zároveň je dobře ovladatelná. Při plném zatížení její záď jemně vybočuje."
Auto Bild 19/2000, Německo
O FABII 1.4 (50 kW)
"Odspodu jde motor ztuha, podobně jako dříve pasové kontroly na hranicích mezi východním a západním blokem."
Auto Bild 1/2000, Německo
"Fabia - to je obrovský krok kupředu pro značku Škoda a pro Volkswagen přitom jen snadné sáhnutí do svého regálu."
Auto Bild 1/2000, Německo
"Škoda je opět někdo. A tak ,loupá nejen cena, ale i sebedůvěra a hrdost Mladé Boleslavi... Pod karosérií je konečně osvědčená technika značky Volkswagen."
Auto Bild 1/2000, Německo
"Spotřeba fabie nás šokovala, byla podezřele vysoká. Na cest spotřeby jsme proto vyjeli ještě jednou. Výsledek? Stejný jako prvně! Je nejvyšší čas, aby starý škodovácký motor nahradil agregát značky Volkswagen."
Auto Bild 3/2000, Německo
"Fabia i polo prohrávají při srovnání ceny. Tato vlastnost bohužel patří k základ- ní výbavě vozů koncernu Volkswagen."
Auto Bild 3/2000, Německo
"Škoda, to je solidnost Volkswagenu za koncernovou cenu. Není levná, je cenově výhodná. Nedá se říci, že by Škoda měla špatný image, nemá totiž žádný image."
Auto motor und sport 3/2000, Německo
"Funkcionalistický kokpit Škody Fabia se nepodobá italským a francouzským konkurentům, kteří působí módněji. Spíše se řadí k severské věcnosti, než k jihoevropské hravosti."
Auto motor und sport 3/2000, Německo
"Je fabia Volkswagenem Polo za dumpingovou cenu? Ne, skutečně není..."
Auto motor und sport 3/2000, Německo
"O klasickém malém autě se v případě fabie příliš hovořit nedá. Vždyť se svou délkou blíží formátu Volkswagenu Golf třetí generace."
Auto motor und sport 5/2000, Německo
"Motor 1.4, to je vlastně stará dobrá mašina známá z felicie."
Auto motor und sport 5/2000, Německo
"Dobrý vnitřní prostor, vyhovující zpracování, hodně bezpečný podvozek a uspokojivý komfort pérování. Jen malý zátah motoru a jeho žíznivost brání lepším výsledkům."
Auto motor und sport 5/2000, Německo
Škoda Fabia má výhody i rezervy
PLUSY - bezpečný a pohodlný podvozek - výborné jízdní vlastnosti
- ovladatelnost vozu
- tiché a pružné naftové motory s níz kou spotřebou
- tuzemské motory mají levnější servis
- široká nabídka motorů a výbav
- velký vnitřní prostor (s výjimkou mís ta pro pravou nohu řidiče)
- dílenské zpracování
- nejvíce servisů
- dobré brzdy
- dvěma směry nastavitelný volant
- sedadla s výborným bočním vedením
- levnější havarijní pojištění
- airbag řidiče i posilovač řízení v ceně
- malý pokles hodnoty při prodeji oje tin levnějších modelů
- možnost jednoduché a hromadně schválené přestavby na plynový pohon
- autorádio pevně zabudované v přístrojové desce
- lze očekávat zájem na trhu ojetin a dobrou cenu méně vybavených vozů
MINUSY
- závady u dlouhodobě testované Fabie 1.4 16V
- motory 1.4 jsou nevýhodné vzhle dem k tuzemským sazbám povinné ho ručení
- vysoká hmotnost
- špatný přístup do kufru při absenci centrálního zamykání
- horší výhled dozadu
- tužší řazení u základních benzinových motorů
- zadní dělené sedadlo za příplatek
- lze očekávat značný zájem zlodějů
- získává pověst drahého auta
- ztrácí výhodu domácích aut v podobě celkově levného provozu
- strohá přístrojová deska, která mohla mít víc odkládacích prostorů
- k ušpinění náchylný příplatkový, světle béžový interiér
- větší ztráta hodnoty při prodeji jetých luxusnějších modelů
- malé ovladače ventilace a topení
Vedoucí ekonomické redakce MF DNES Petr Šimůnek předává představiteli Centra Paraple Zdeňkovi Svěrákovi šek na 1,030.000 korun, kterou redakce MF DNES vydražila v aukci |