Fabie jdou na dračku, šrotovné v Německu svědčí prodejům aut

  10:07
Milion Němců chce využít vládní pobídku pro koupi nového nebo rok starého auta ve výši 2 500 eur. Prodejnost fabií díky šrotovací prémii v Německu prudce vzrostla.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Deník Die Welt přirovnal příval zákazníků do prodejen k tsunami. Ne všichni však peníze od státu dostanou.

Německá vláda vyčlenila ze státního rozpočtu na prémii při koupi nového auta 1,5 miliardy eur. To znamená, že dotaci dostane 600 tisíc majitelů vozů starších devíti let, které odvezou na vrakoviště.

Z průzkumu společnosti Forsa vyplynulo, že zájem o prémii má milion Němců a další více než milion lidí o ní uvažuje. Do minulého pátku ji využilo zhruba 17 500 lidí.

Díky šrotovnému, které zavádějí další a další evropské země, už řada automobilek zvýšila produkci v některých závodech. Například Opel zaznamenal po zavedení šrotovného meziročně nárůst prodeje u privátních zákazníků o 50 procent. Německá vláda však výplatu šrotovného ohraničila nejen sumou půldruhé miliardy eur, ale také časovým obdobím do konce tohoto roku.

To se automobilkám nelíbí. "Chceme zahájit iniciativu vedoucí k prodloužení lhůty a budeme kvůli tomu kontaktovat politiky," uvedl pro časopis Wirtschaftsmagazin Alain Visser, viceprezident General Motors Europe. Německý ministr hospodářství Michael Glos však navýšení částky vyhraněné pro šrotovné vyloučil.

Podle Vissera zažívají showroomy značky Opel v Německu takový nával zákazníků, jaký prodejci neviděli už několik let. Největší zájem je o malé modely Agila a Corsa. Vyrábějí je továrny Opelu v Eisenachu a španělské Zaragoze. Před několika týdny zavedené zkrácené pracovní týdny tak dělníkům skončily.

Alain Visser v německém tisku uvedl, že v druhé polovině ledna se u nich díky prémii zvýšil počet objednávek soukromých zákazníků o 50 procent. Zatímco u modelu Astra šlo o 30 procent, o Opel Corsa se zájem zvedl o 70 procent a o malou agilu o více než 100 procent.

Francouzský Peugeot tvrdí, že díky prémii prodal navíc 12 tisíc aut. Jenom v lednu se u něj počet objednávek ze strany Němců zvýšil o více než 80 procent.

"Po zavedení prémie jsme zaznamenali nárůst odhadem o dvacet procent. Největší vliv má na prodejnost modelu Ibiza," potvrdil také zástupce španělské značky Seat v zákaznickém centru pro vozy ze skupiny Volkswagen Group v centru Berlína.

Po prodloužení šrotovného volá také německý autoklub ADAC. Jeho šéf Peter Meyer v deníku Rheinische Post připomíná, že brzké ukončení dotace nemá smysl, "protože stát vydělává na každém novém prodaném autě díky příjmu z DPH".

Problém představují také delší dodací lhůty některých vozidel. Zájemci o nový vůz se tak mohou ocitnout v nejistotě, zda se ho dočkají před uplynutím státem stanovené lhůty. "Objednání auta se stává loterií," uvedl Peter Meyer.

První týdny po zavedení šrotovného v Německu ukázaly, že největší zájem při koupi o auta se státní prémií je o vozy v průměrně ceně 11 tisíc eur.

Fabie jdou na dračku

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Šrotovací prémie má blahodárné účinky i na prodejnost škodovek. Nejvíc se nárůst odbytu projevil u fabií a roomsterů, sdělil mluvčí společnosti Škoda Auto Deutschland Christoph Ludewig. "Během prvních deseti dnů února zákazníci objednávali místy o více než 300 procent více fabií než ve srovnatelném období předchozího roku," dodal.

výroba fabií jede opět naplno

Šrotovné v Německu pomáhá Škodovce - čtěte ZDE

Podle něho je nyní v Německu prý zvlášť výhodná koupě škodovek Fabia, Roomster a Octavia Tour. Při uplatnění nároku na státní prémii totiž poskytuje německé zastoupení české automobilky ještě navíc dodatečný bonus (Bye Bye Bonus) za odhlášení starého auta až ve výši 1 785 eur (51 000 Kč).

Oproti katalogovým cenám se kromě toho nové škodovky prodávají se slevou ve výši osmi procent. Škoda Fabia, která stojí podle základního ceníku 10 280 eur, tak přijde kupujícího při využití všech výhod na 5 770 eur (nyní zhruba 165 000 korun).

Podle českých dovozců ojetých aut se zavedením prémie výrazně klesla nabídka vozů od soukromých osob. Auta kolem stáří deseti let v dobrém stavu z trhu mizí. "Pěkná ojetá auta u lidí, co mají na nové, teď končí většinou na vrakovištích," říká Petr Sulek, který se zabývá dovozem zejména aut značky Audi do tuzemska.

šrotovací prémie

Německý stát poskytuje od 14. ledna soukromým majitelům takzvanou šrotovací prémii ve výši 2 500 eur, pokud si koupí a zaregistrují nový automobil a nechají sešrotovat nejméně devět let starý, který vlastnili alespoň rok.

Dotaci, kterou vláda oficiálně nazývá Umweltprämie (ekologická prémie), vyplácí Spolkový úřad pro ekonomiku a kontrolu vývozu (BAFA).

Stát na dotaci vyčlenil 1,5 miliardy eur. Díky této sumě tak může být vyplaceno maximálně 600 000 prémií, a to jen v tomto roce, nejpozději tedy do 31. prosince. Vyplácení prémie však pravděpodobně skončí dříve - ve chvíli, kdy budou vyhrazené prostředky spotřebovány.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...