Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabie jdou na dračku, šrotovné v Německu svědčí prodejům aut

  10:07aktualizováno  10:07
Milion Němců chce využít vládní pobídku pro koupi nového nebo rok starého auta ve výši 2 500 eur. Prodejnost fabií díky šrotovací prémii v Německu prudce vzrostla.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Deník Die Welt přirovnal příval zákazníků do prodejen k tsunami. Ne všichni však peníze od státu dostanou.

Německá vláda vyčlenila ze státního rozpočtu na prémii při koupi nového auta 1,5 miliardy eur. To znamená, že dotaci dostane 600 tisíc majitelů vozů starších devíti let, které odvezou na vrakoviště.

Z průzkumu společnosti Forsa vyplynulo, že zájem o prémii má milion Němců a další více než milion lidí o ní uvažuje. Do minulého pátku ji využilo zhruba 17 500 lidí.

Díky šrotovnému, které zavádějí další a další evropské země, už řada automobilek zvýšila produkci v některých závodech. Například Opel zaznamenal po zavedení šrotovného meziročně nárůst prodeje u privátních zákazníků o 50 procent. Německá vláda však výplatu šrotovného ohraničila nejen sumou půldruhé miliardy eur, ale také časovým obdobím do konce tohoto roku.

To se automobilkám nelíbí. "Chceme zahájit iniciativu vedoucí k prodloužení lhůty a budeme kvůli tomu kontaktovat politiky," uvedl pro časopis Wirtschaftsmagazin Alain Visser, viceprezident General Motors Europe. Německý ministr hospodářství Michael Glos však navýšení částky vyhraněné pro šrotovné vyloučil.

Podle Vissera zažívají showroomy značky Opel v Německu takový nával zákazníků, jaký prodejci neviděli už několik let. Největší zájem je o malé modely Agila a Corsa. Vyrábějí je továrny Opelu v Eisenachu a španělské Zaragoze. Před několika týdny zavedené zkrácené pracovní týdny tak dělníkům skončily.

Alain Visser v německém tisku uvedl, že v druhé polovině ledna se u nich díky prémii zvýšil počet objednávek soukromých zákazníků o 50 procent. Zatímco u modelu Astra šlo o 30 procent, o Opel Corsa se zájem zvedl o 70 procent a o malou agilu o více než 100 procent.

Francouzský Peugeot tvrdí, že díky prémii prodal navíc 12 tisíc aut. Jenom v lednu se u něj počet objednávek ze strany Němců zvýšil o více než 80 procent.

"Po zavedení prémie jsme zaznamenali nárůst odhadem o dvacet procent. Největší vliv má na prodejnost modelu Ibiza," potvrdil také zástupce španělské značky Seat v zákaznickém centru pro vozy ze skupiny Volkswagen Group v centru Berlína.

Po prodloužení šrotovného volá také německý autoklub ADAC. Jeho šéf Peter Meyer v deníku Rheinische Post připomíná, že brzké ukončení dotace nemá smysl, "protože stát vydělává na každém novém prodaném autě díky příjmu z DPH".

Problém představují také delší dodací lhůty některých vozidel. Zájemci o nový vůz se tak mohou ocitnout v nejistotě, zda se ho dočkají před uplynutím státem stanovené lhůty. "Objednání auta se stává loterií," uvedl Peter Meyer.

První týdny po zavedení šrotovného v Německu ukázaly, že největší zájem při koupi o auta se státní prémií je o vozy v průměrně ceně 11 tisíc eur.

Fabie jdou na dračku

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Šrotovací prémie má blahodárné účinky i na prodejnost škodovek. Nejvíc se nárůst odbytu projevil u fabií a roomsterů, sdělil mluvčí společnosti Škoda Auto Deutschland Christoph Ludewig. "Během prvních deseti dnů února zákazníci objednávali místy o více než 300 procent více fabií než ve srovnatelném období předchozího roku," dodal.

výroba fabií jede opět naplno

Šrotovné v Německu pomáhá Škodovce - čtěte ZDE

Podle něho je nyní v Německu prý zvlášť výhodná koupě škodovek Fabia, Roomster a Octavia Tour. Při uplatnění nároku na státní prémii totiž poskytuje německé zastoupení české automobilky ještě navíc dodatečný bonus (Bye Bye Bonus) za odhlášení starého auta až ve výši 1 785 eur (51 000 Kč).

Oproti katalogovým cenám se kromě toho nové škodovky prodávají se slevou ve výši osmi procent. Škoda Fabia, která stojí podle základního ceníku 10 280 eur, tak přijde kupujícího při využití všech výhod na 5 770 eur (nyní zhruba 165 000 korun).

Podle českých dovozců ojetých aut se zavedením prémie výrazně klesla nabídka vozů od soukromých osob. Auta kolem stáří deseti let v dobrém stavu z trhu mizí. "Pěkná ojetá auta u lidí, co mají na nové, teď končí většinou na vrakovištích," říká Petr Sulek, který se zabývá dovozem zejména aut značky Audi do tuzemska.

šrotovací prémie

Německý stát poskytuje od 14. ledna soukromým majitelům takzvanou šrotovací prémii ve výši 2 500 eur, pokud si koupí a zaregistrují nový automobil a nechají sešrotovat nejméně devět let starý, který vlastnili alespoň rok.

Dotaci, kterou vláda oficiálně nazývá Umweltprämie (ekologická prémie), vyplácí Spolkový úřad pro ekonomiku a kontrolu vývozu (BAFA).

Stát na dotaci vyčlenil 1,5 miliardy eur. Díky této sumě tak může být vyplaceno maximálně 600 000 prémií, a to jen v tomto roce, nejpozději tedy do 31. prosince. Vyplácení prémie však pravděpodobně skončí dříve - ve chvíli, kdy budou vyhrazené prostředky spotřebovány.

Autoři: ,




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.