Felicia končí, fabia má šanci na primát mezi ojetinami

- ŠKODA FELICIA 1.9 D LX: Nejprodávanějšímu modelu na českém trhu - Škodě Felicia - vznětový motor příliš nesvědčí a původní výhoda v podobě hospodárné pohonné jednotky se po čase mění spíš v handicap. A to nejen technicky, když konkurenti jsou v nejlepší kondici, zatímco Felicia Diesel po ujetí 100 000 kilometrů často mírně řečeno nebudí důvěru, ale také ekonomicky s ohledem na skutečnost, že felicia prakticky končí, což se jistě projeví v poklesu zájmu o její ojetiny.
Nástup fabie v dalších variantách karoserie na českém trhu šance felicie určitě ještě sníží. Pozitivem na druhé straně ovšem je absolutně nejnižší ztráta hodnoty ze všech srovnávaných automobilů po pětiletém průměrném provozu: zhruba 125 000 korun.

ŠKODA FABIA 1.9 SDI CLASSIC: Poslední trumf mladoboleslavské firmy - fabii v naftovém provedení - lze bez obav označit za kandidáta číslo jedna na přední místo v žebříčku zájmu o jeté vozy v tuzemsku. Na rozdíl od prvního českého osobního automobilu se vznětovým motorem, kterým byla Škoda Felicia 1.9 D,má kompaktní fabia značné šance úspěšně vstoupit i do této kategorie. Tomu bude zřejmě odpovídat i cena při opětovném prodeji ojetého auta po pětiletém provozu: přibližně 180 000 korun a absolutní ztráta hodnoty asi 160 000 korun.

PEUGEOT 206 1.9 D XR: Model má na co navazovat - na trvale dobré pozice i reputaci svého známého předchůdce, dieselového modelu 205. Francouzská novinka se současně jeví jako největší konkurent Škody Fabia 1.9 SDI. Potvrzují to i poslední výsledky prodeje vozu, jehož šarm i menší "tvrdost" si jistě najde dost příznivců. Důkazem o tom, jak se auta k sobě pomyslně přibližují nejen technicky, ale také z pohledu ekonomiky, je rovněž odhad ceny po pěti letech: zhruba 176 000 korun, ztráta asi 174 000 korun oproti ceně vozu nového.

FIAT PUNTO 1.9 D: Druhý nejprodávanější z kategorie malých automobilů v Česku v roce 1999 je stálicí zdejší scény ojetin, a byť jeho majitel musí počítat s vyšší ztrátou hodnoty než u ostatních srovnatelných vozů (určitě lépe na tom bude provedení s novým motorem JTD), obavy z problémů při prodeji staršího punta nejsou na místě. Fiat má svou věrnou klientelu a modernizovaný model Punto bude atraktivní i po pěti letech. Prognóza je mírně pesimistická: 152 000 korun a ztráta hodnoty přes padesát procent z ceny nového auta.

VOLKSWAGEN POLO 1.9 SDI: Stejně jako Škoda Felicia se i Volkswagen Polo do jisté míry od zbývající trojice liší. Nejen pořizovací cenou, která je podstatně vyšší, ale také jinou skupinou zájemců. Pozitivně přitom působí image trvanlivého a úsporného, i když dražšího vozidla. Opticky se však polo jeví menší, než ve skutečnosti je,což je často odsoudí do role auta pro jedince ženského pohlaví. Po pětiletém provozu zřejmě pouze málo jeté a velmi zachovalé exempláře po prvním majiteli budou za více než 200 000 korun.

Prognóza cen a ztráty hodnoty testovaných vozů po pěti letech provozu

Vozidlo

cena nového (Kč)

cena po 5 letech (Kč)

ztráta hodnoty (Kč)

ztráta hodnoty (%)

Škoda Fabia 1.9 SDI Classic

339 900

185 000

155 000

45,6

Škoda Felicia 1.9 D LX

289 900

165 000

125 000

43,0

Fiat Punto 1.9 D

339 900

152 000

188 000

55,3

Peugeot 206 1.9 D XR

349 900

176 000

174 000

49,7

Volkswagen Polo 1.9 SDI

371 600

198 000

173 000

46,7

Poznámka: jde o vozidla ve výborném stavu, nehavarovaná a se zhruba 65 000 kilometry
Pramen: MOBIL DATA


Nový vůz i ojetina mají svoje pro i proti

Nová malá naftová auta jsou drahá a za jejich cenu lze v bazaru pořídit kvalitní a rovněž dieselovou ojetinu lepších parametrů. "Za 320 tisíc korun bývá Audi A4 TDI z roku 1995 nebo stejně starý BMW 525 TDS, Ford Mondeo TD či Opel Vectra TD ročníku 1997 a podobně oblíbené vozy," konstatuje šéf nákupu největšího autobazaru v zemi AAA Auto Praha Tomáš Pánek.

Současně však upozorňuje, že starší naftová auta se prodávají velmi dobře, a jsou-li opravdu kvalitní, tak v bazarech na kupce dlouho nečekají. "Se stále dražšími pohonnými hmotami se zájem o diesely zvedl, ale jejich ceny se zvýšily zatím jen mírně," doplňuje Tomáš Pánek.

Poptávka je zejména po malých jetých dieselech, neboť právě tato auta si nejvýrazněji drží výhodu levnějšího cestování. Velké naftové vozy sice opravdu lze pořídit relativně levně, ovšem jejich spotřeba je přece jen o nějaký ten litr na stovku kilometrů vyšší, a hlavně - mnohem dražší jsou jejich opravy a servis.

A kdo už na to všechno má peníze, ten si zřejmě může dopřát cestování i na dražší benzin. "Největší zájem je o malé diesely v ceně do 200 tisíc korun, populárnější než třídveřové verze jsou pětidveřová auta a kombi," vypočítává Tomáš Pánek. "Na trhu ojetin je malý diesel zmíněné cenové kategorie zhruba o deset tisíc až patnáct tisíc korun dražší než srovnatelný benzinový automobil."

Při koupi nového automobilu je však cenový rozdíl mezi naftovou a benzinovou verzí o dost větší, samozřejmě v neprospěch dieselu. Celorepublikový růst zájmu o dieselová auta potvrzuje také Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax.

"Naftové vozy cenové kategorie kolem 320 tisíc korun jsou až na výjimky dva až čtyři roky staré, většinou s 50 tisíci až 130 tisíci kilometry na kontě, což při pravidelné údržbě - a tu většinou tak mladá auta ještě mají - není nic tragického," doplňuje Peter Kolník.

Oba odborníci se shodují, že koupí-li motorista kvalitní jetý diesel, tak výrazně ušetří ve srovnání s kolegou, který se rozhodne pro nové naftové auto. Ovšem kvalitní ojetina - to znamená nejen automobil mladý a relativně málo jetý, ale také s prokazatelnou minulostí, nejlépe poprvé koupený jako nový v tuzemsku, se servisní knížkou, nehavarovaný a pravidelně udržovaný ve značkovém servisu.

"Zdaleka ne každá ojetina však celému tomuto souboru požadavků bezvýhradně vyhoví," upozorňuje plzeňský správce motoristických internetových stránek Vladimír Petruš, který se řadí k zastáncům koupě nových automobilů. "Jedině u nového auta je naprostá jistota, že není kradené či sestavené z několika vraků, jedině u nového auta se lze spolehnout na údaj na tachometru.

U nového vozu lze rovněž spíš očekávat v prvních letech po koupi bezproblémový provoz než u ojetiny, další výhodou jsou v některých případech až tříleté záruky. A konečně - soudím, že radost z nového auta by si měl minimálně jednou za život dopřát každý motorista."

Výběr jetých dieselových vozů v ceně kolem 330 000 Kč

Značka/typ

karosérie

roky výroby

cena (Kč)

Audi A6 1.9 TDI

lim/4

1994

337 000

BMW 318 TDS compact

lim/3

1996

338 000

BMW 525 TD aut.

lim/4

1994

335 000

BMW 525 TDS

lim/4

1993

295 000

Citroën Xsara Coupé 1.9 D X

lim/3

1998

294 000

Citroën Xsara Break 1.9 D SX

lim/5

1998

346 000

Citroën Xantia Break 1.9 TD X

lim/5

1997

338 000

Citroën Berlingo 1.9 D X

kom/4

1998

304 000

Fiat Marea Weekend 1.9 TD ELX 100

kom/5

1996

304 000

Ford Mondeo 1.8 TD CLX

kom/4

1997

333 000

Ford Scorpio kombi 2.5 TD CLX

kom/5

1995

290 000

Mercedes Benz 300 D turbo

kom/5

1991

280 000

Mitsubishi Galant 2000 TD GLS

kom/5

1995

302 000

Mitsubishi Space Wagon 2000 TD GLX

kom/5

1995

332 000

Nissan Almera 2.0 D GX

lim/3

1998

341 000

Nissan Primera 2.0 TD GX

lim/5

1996

308 000

Nissan Serena 2.3 D SLX

mpv/4

1995

300 000

Opel Astra 1.7 TD

lim/5

1999

332 000

Peugeot 306 1.9 D XN

lim/4

1999

332 000

Peugeot 306 Break 1.9 D XN

kom/5

1998

287 000

Renault Mégane Classic 1.9 D RL

lim/4

1998

301 000

Renault Laguna 2.2 D RT

lim/5

1997

306 000

Renault Espace 2.1 TD RN

lim/5

1994

333 000

Seat Cordoba 1.9 TDI SE

lim/4

1999

341 000

Seat Toledo 1.9 TDI Magnus

lim/5

1997

298 000

Škoda Octavia 1.9 SDI LX

lim/5

1999

336 000

Škoda Octavia 1.9 TDI GLX

lim/5

1998

342 000

Škoda Octavia 1.9 TDI GLX

lim/3

1999

335 000

lVolkswagen Polo Variant 1.9 TDI

kom/5

1998

296 000

Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI GL

kom/5

1997

335 000

Volkswagen Golf 1.9 SDI Trendline

lim/3

1998

337 000

Volkswagen Vento 1.9 TDI Rabbit

lim/4

1997

309 000

Volkswagen Passat Variant 1.9 TD CL

kom/5

1996

300 000

Poznámka: jedná se o vozidla ve velmi dobrém stavu, nehavarovaná a s průměrným počtem kilometrů
Pramen: EUROTAX

Škoda Felicia, zatím nejoblíbenější auto za dobu spolupráce VW a Škody.