Ferrari F12 Berlinetta: v Česku vyprodáno za jeden den jen podle fotek

  • 142
Sedm set padesát koní, maximálka přes 340 km/h a na dvoustovce za 8,5 sekundy. To je vše důležité o novém dvanáctiválcovém ferrari, nic dalšího není třeba dodávat.

Definitivní pojmenování nového gran turisma z těch nejuznávanějších stájí v italském Maranellu je Ferrari F12 Berlinetta. Následník modelu 599 GTB Fiorano se chlubí nejvyšším výkonem všech dob mezi sériovými ferrari.

Auto, které se kupuje podle fotek

Letošní příděl pro Česko už je vyprodaný, a to se nové ferrari ještě ani nestačilo pořádně představit v plné parádě. "První vozy dorazí po prázdninách," prozradil exkluzivně pro iDNES.cz Jiří Rozkošný z českého zastoupení maranellské automobilky. Do konce roku jich na české silnice nevyjede víc než pět. Jiří Rozkošný ještě odhaluje, že hodně aut se prodalo během jediného dne, kdy Ferrari zveřejnilo první snímky novinky.

Ferrari F12 Berlinetta v číslech

Motor: atmosférický dvanáctiválec 6 262 ccm
Max. výkon: 740 koní při 8 250 ot./min
Max. točivý moment: 690 Nm při 6 000 ot./min
Délka/šířka/výška: 4 618/1 942/1 273 mm
Suchá hmotnost: 1 525 kg
Max. výkon: přes 340 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 3,1 s
Zrychlení 0–200 km/h: 8.5 s
Kombinovaná spotřeba: 15 l/100 km

O ceně zatím spekuluje i sám český prodejce Scuderia Praha. "Z Maranella nám zatím ale ani nenaznačili, kolik by mohlo stát," říká. Cenu se dozví příští týden na autosalonu v Ženevě, kde bude novinka představena poprvé naživo. "Základní cena by neměla být vyšší než u modelu FF, které stojí 218 tisíc eur bez daně," popisuje Rozkošný s tím, že předchůdce novinky, model 599 startoval na 214 tisících eurech.

Dá se tedy čekat startovací cena na podobné úrovni. Při přepočtu na koruny a připočítání daně se tedy dá čekat cena kolem 6,5 milionu korun. To ale u českých zákazníků Ferrari určitě nebude konečná. "Máme i zákazníky, kteří díky příplatkům platí za Ferrari FF přes 300 tisíc eur bez daně," prozrazuje Rozkošný.

Urozené srdce

Automobilka svůj nový atmosférický dvanáctiválec 6,3 litru popisuje jako zakladatele nové generace dvanáctiválců.

Svých 740 koní dává motor při 8 250 otáčkách, jejich omezovač zasáhne v 8 700. Maximálních 690 Nm krouticího momentu je dostupných v šesti tisících otáčkách, osmdesát procent maxima má ale pilot k použití už v 2 500 ot./min.

Dvouspojková osmistupňová převodovka umí všechnu tu sílu přenést na zadní kola tak, že F12 vystřelí z nuly na stovku za 3,1 sekundy.

Pro znalce ještě jedno číslo: firemní testovací okruh ve Fioranu obletělo nové superkupé za jednu minutu a dvacet tři sekund, což je nový rekord trati produkčního auta.

Patnáctilitrová průměrná spotřeba zůstane pouze teoretickou hodnotou v tabulkách specifikace. Reálnější bude deset litrů navíc.

Design ve jménu aerodynamiky

Agresivní, maximálně funkční design 461 centimetrů dlouhého ferrari namalovali stylisté centra Stile Ferrari ve spolupráci s tradičním krejčím rudých supersportů Pininfarinou. "Na design jsou prozatím jednoznačně pozitivní ohlasy," komentuje Rozkošný reakce zákazníků.

Důležitá je především vynikající aerodynamika (koeficient Cx je skvělých 0,2999), vertikální přítlak vzrostl oproti předchůdci o 76 procent. Při dvoustovce generuje aerodynamický přítlak 123 kilo. Novou specialitou je takzvaný vzduchový most (Aero Bridge), který využívá kapotu ke generování přítlaku tím, že tok vzduchu odklání ke stranám.

Další vychytávkou je aktivní systém chlazení brzd, který otvírá průduchy chlazení karbokeramických kotoučů jen když je třeba. Nechybí adaptivní tlumiče ovládané magnetickým polem a systémy podpory jízdních výkonů E-diff, F1-Trac.

Rozložení pohonu ctí koncepci transaxle s motorem pod přední kapotou a s převodovkou u zadní poháněné nápravy, která nese 54 procent hmotnosti vozu.

Ferrari F12 Berlinetta
Ferrari F12 Berlinetta

Motor, přístrojovka a sedačky jsou níž než v "599", aby se těžiště co nejvíce přiblížilo asfaltce. O něco kratší je rozvor. Nové dvanáctiválcové kupé je také lehčí, ručka váhy se zastaví na 1 525 kilech, což znamená sedmdesátikilovou úsporu oproti Fioranu.

Nová karoserie, na kterou použili 12 různých hliníkových slitin, má torzní tuhost vyšší o pětinu. A ještě jedna novinka v porovnání s 599 Fiorano: kufr je propojený s kabinou.

Kokpit vychází z konceptu použitého ve Ferrari 458 Italia. Všechny ovladače má tak pilot co nejblíž rukám na volantu, klasické budíky nahrazují displeje.