Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejslavnější ferrari všech dob má narozeniny: 25 let úžasné F40

  12:15aktualizováno  12:15
U milovníků aut patří k nejuctívanějším supersportům vůbec. Stále krásné a nezaměnitelné Ferrari F40 patří k průkopníkům supersportovních automobilu a je neuvěřitelné, že už slaví pětadvacáté narozeniny.

Ferrari F40 | foto: Ferrari

Ferrari F40 byl první sériový silniční automobil, který jel magických 200 mil v hodině (320 km/h). Dodnes uctívané superferrari vyjelo v roce 1987. Bylo zároveň posledním, které se představilo ještě před úmrtím Enza Ferrariho v létě následujícího roku. Sám osobně dohlížel na vývoj.

Ferrari F40 vzniklo ke 40. výročí založení této nejslavnější značky sportovních vozu, a proto muselo být prostě nejlepší. Byl to čistokrevný sporťák, výbava byla spartánská, zato výkony ohromoval. Dnes patří model, který byl původně vyvíjen jako závodní speciál skupiny B, k nejceněnějším ferrari vůbec. Ceny dnes začínají nad 11 miliony korun.

Ferrari F40

Kokpit byl rozhodně blíž závodnímu speciálu než luxusnímu sporťáku. První kusy měly plexisklová boční okna s posuvným dílem. Později mohly F40 dostat ručně stahovaná skleněná okna. Chyběla klimatizace nebo ABS.

Fotogalerie

Jeho pohonná jednotka přeplňovaná dvojicí turbodmychadel japonské značky IHI byla prověřena v podobně proslulém typu 288 GTO (272 vozu v letech 1984 – 1985); vidlicový osmiválec se suchou klikovou skříní, čtyřventilovým rozvodem DOHC a elektronickým vstřikováním Weber-Marelli však pro F40 posílil na 2 936 cm3 a 351 kW (478 k) při 7 000 otáčkách.

Byl uložen podélně před zadní nápravou, kterou poháněl prostřednictvím dvoukotoučové hydraulicky ovládané spojky a pětistupňové manuální převodovky. Konstrukce prostorového trubkového rámu už byla zesílena panely z uhlíkových kompozitů. Pro zajímavost: celá karoserie je tvořena jen 11 panely. Závěsy kol jsou klasické s dvojicemi příčných ramen a soustřednými jednotkami vinutá pružina/tlumič. Brzdy konstruktéři převzali z Formule 1.

Karoserii navrhl dvorní karosář Ferrari Pininfarina. Při hmotnosti 1 100 kg se sedmnáctipalcovými koly se uvádělo zrychlení 0 – 100 km/h za 4,5 sekundy a nejvyšší rychlost 324 km/h. Byl to skutečně závodní automobil pro silniční provoz, jehož ovládání vyžadovalo velmi zkušeného řidiče. Ferrari se mu ale odvděčilo výjimečnými výkony a řidičskými zážitky.

Ferrari F40

Ferrari F40

Neobyčejný zájem vedl k navýšení celkové produkce až na 1 337 automobilů z původně naplánovaných 450, necelá dvacítka byla upravena pro automobilové závody (Jean Alesi a Jean-Pierre Jabouille závodili s prvním z nich už v roce 1989).

Firma Michelotto z Padovy s požehnáním výrobce prováděla úpravy, výkon motoru vzrostl až na 529 kW (720 k) a hmotnost vozu se snížila asi o deset procent. Kromě 24 h Le Mans se objevily i za mořem na okruzích v USA a Japonsku.

PŘIPRAVENO VE SPOLUPRÁCI S ČASOPISEM AUTOMOBIL REVUE

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.