Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ferrari, které nikdo nečekal: kombík s pohonem všech kol

  11:56aktualizováno  11:56
Nové Ferrari FF je mimořádné. Zkratka FF v jeho názvu znamená Ferrari Four, má totiž čtyři plnohodnotná sedadla a pohon všech čtyř kol. Možná byste také nevěřili, že se Ferrari někdy bude chlubit tím, kolik toho nový model odveze v kufru.

Je sice teprve leden, ale představení Ferrari FF můžeme už teď prohlásit za jednu z největších autoudálostí letoška. Ne proto, že jde o ferrari, ale proto, jaké je.

Vědělo se, že se v tomto roce čeká nástupce nejkrotšího Ferrari 612 Scaglietti, ale že nový model bude tak jiný asi nikdo nečekal. Když se po světě šířily fotky zamaskovaného prototypu s bachratým zadkem, nikdo tomu nedával velkou váhu. Prostě v Maranellu udělali pořádné maskování, říkali si všichni. Jenže kombíkové tvary zůstaly novému ferrari i po sundání nevzhledných potahů.

Ferrari FF

Ferrari FF

Flavio Manzoni, šéfdesignér Ferrari, maloval na předchozí "štaci" volkswageny. Možná se mu při práci v maranellských stájích nacpaných plnokrevníky zastesklo po praktických autech. A tak nakreslil praktické ferrari. V Británii se třídveřovému, sakramentsky rychlému kombíku říká shooting brake, vynalezli ho v šedesátých letech minulého století.

Designcentru automobilky vedenému Manzonim pomáhali s tvarováním v mnoha ohledech šokujícího ferrari stylisté studia Pininfarina. U automobilky, kde byly vždycky na prvním místě výkony a čas na jedno kolo, teď ční mezi hlavními parametry hodnota objemu kufru: 450 až 800 litrů se sklopenými zadními sedadly. Pro ilustraci: předchůdce FFka 612 Scaglietti mělo 240litrový kufr a třeba rodinný velkoprostorový Fiat Multipla měl základní objem kufru 430 litrů.

Konečně si nemusíte ferrari kupovat jako druhé auto do rodiny. Ferrari Four (anglicky "čtyři") totiž plně nahradí klasické rodinné auto. Jediné, co praktičnost omezuje, jsou pouze dvoje dveře. "Do FF se pohodlně vejdou čtyři cestující a jejich zavazadla, což řadí vůz na špičku nejen v jeho kategorii, ale také mezi čtyřdveřovými limuzínami," věřili byste, že něco takového někdy uslyšíte od Ferrari? Ikonický italský výrobce chce novinkou konkurovat totiž i Panameře od Porsche nebo Aston Martinu Rapide.

Jako největší, skoro pětimetrový model značky má za úkol pohodlně odvézt posádku napříč Evropou v co nejkratším čase. A teď i s nákladem, takže zatímco předchůdce bylo klasické velké dvanáctiválcové granturismo, novinku jako GT rozhodně označit nemůžeme. "Není to evoluce, ale skutečná revoluce," říká Ferrari o novém modelu. V tomto případě to opravdu nejsou planá slova. FF je kromě vzhledu a koncepce, které můžete jen milovat či nenávidět, také prvním ferrari s pohonem všech kol.

Patentovaný systém Ferrari 4RM váží o 50 procent méně než běžné systémy pohonu všech kol, což je důležité pro zachování perfektního rozložení hmotnosti (vepředu 47 % a vzadu 53 %).

Více o systému fungování "čtyřkolky" Ferrari neprozradilo, uvádí jen, že úzce spolupracuje s elektronikou vozu. Systém prý neustále sleduje jízdní parametry a předpovídá, ke kterému kolu bude třeba poslat více síly.

Autosalon Ženeva 2011

Z dalších vychytávek dostalo FF nejnovější generaci magnetoreologických tlumičů měnících tuhost podvozku, a také karbokeramické brzdy Brembo, které mají bez výjimky dnes všechna ferrari.

V disciplíně výkonů se ale nové FF drží těch nejlepších tradic. Ve schématu transaxle hraje hlavní roli pod přední kapotou uložený nový dvanáctiválec 6262 cm³ s přímým vstřikováním, který dosahuje maximálního výkonu 660 koní při 8 000 ot./min. Motor posílá 683 newtonmetry kroutícího momentu na kola přes dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku vypůjčenou z modelu 458 Italia. Ferrari umí vyladit auta jako málokterá automobilka světa, tenhle kombík tak vystřelí na stovku za 3,7 sekundy a rozjede se až na 335 km/h.

FF se tak výkonem vyrovnává bájnému superferrari jménem Enzo a zároveň je nejvýkonnějším sériovým modelem automobillky.

Jako každý správný praktický kombík musí mít i ten nejrychlejší rozumnou spotřebu. Ferrari FF tak má podle tabulek vystačit s 15,4 litry benzinu na sto kilometrů.

Ferrari FF

Ferrari FF

Správné ferrari má být rudé, říkalo se, ale v době, kdy má pohon všech kol a odveze i nákup ze supermarketu ho můžete s čistým svědomím obléci i do jiných barev, v základní nabídce jich je šest.

Naživo se Ferrari FF představí začátkem března na autosalonu v Ženevě, do prodeje by mělo zamířit v květnu. Cenu prozatím nemá, neoficiálně se mluví o čtvrt milionu eur. Roční produkce je naplánovaná na tisíc kusů.

Ferrari FF v číslech

Motor: V12 úhel rozevření válců 65°

Objem: 6 262 cm³

Maximální výkon: 660 koní při 8 000 ot./min.

Max. kroutící moment: 683 Nm při 6 000 ot./min.

Délka x šířka x výška: 4 907 x 1 953 x 1 379

Hmotnost: 1 790 kg

Rozložení váhy: 47 % vpředu, 53 % vzadu

Poměr váhy/výkonu: 2,7 kg/koně

Maximální rychlost: 335 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s

Spotřeba paliva: 15,4 l/100km

Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.