Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ferrari z Prahy: AERO 662 Cililink

  12:21aktualizováno  16:11
Nesl firemní označení Aero 662. Jeden z nejslavnějších československých osobních automobilů. Je až neuvěřitelné, že ještě v sedmdesátých letech patřily aerovky k nejpopulárnějším automobilům na našich silnicích, přestože poslední vyjely z pražské továrny v roce 1947.

Značka Aero sice přežila do dnešních dnů jako výrobce bojových letounů ve Vodochodech u Prahy, ale s někdejší čtyřkolovou legendou už nemá nic společného.

Aerovka červená ulicí uhání... zpívalo se dokonce i v jedné známé písničce.

Předcházela letadla
Jeden z nejslavnějších československých osobních automobilů dostal označení Aero 662. Byl to vlastně druhý typ této značky, který se od prvního lišil silnějším dvouválcovým motorem a řadou dalších zlepšení. V letech 1931 až 1934 údajně vzniklo 2615 exemplářů Aero 662. Ovšem celkem řada malých vozíků shodné koncepce (tedy typy 500, 662 a 1000) přesáhla 4210 vyrobených automobilů.

Na první pohled se příliš nelišily, hlavní rozdíly byly pod kapotou. Pětistovka měla jen půllitrový jednoválec, tisícovka naopak ještě silnější dvouválec, který se pak uplatnil v typu 30 s pohonem předních kol.

AERO 1000 Tato verze měla dvoudobý kapalinou chlazený dvouválec, ještě silnější než model 662, karosářsky se však všechny tři aerovky lišily minimálně
Značka Aero loni oslavila hned dvě výročí, a to 85 let od založení a 75 let od započetí výroby automobilů. V lednu 1919 založili pánové Kouřil, Merta a Kabeš továrnu Aero pro opravy a výrobu letadel. Začínali produkcí licenčních cvičných dvouplošníků Ae-01, ale už v létě 1920 zahájili vývoj první československé stíhačky Aero Ae02.

Vzniklo nepřeberné množství leteckých konstrukcí, které vyvrcholily moderními dolnoplošníky. V roce 1921 pražský advokát Vladimír Kabeš vyplatil podíly svých partnerů a jeho rodina se stala výlučným vlastníkem firmy Aero -továrna letadel Dr. Kabeš.

Letecká výroba však sama nemohla továrnu uživit. Proto se Vladimír Kabeš poohlížel po doplňkovém programu a nalezl jej nejen ve stavbě karoserií podle vzoru Weymann (dřevěná kostra potažená koženkou), ale i v produkci originálních automobilů značky Aero.

Ferrari z Prahy
Prvním typem auta byl jednoválec Aero 500, typický malý vůz své značky, později vyráběný rovněž s většími dvouválcovými motory. Získal přezdívku „cililink“ podle charakteristického zvuku při spouštění motoru. Pražská továrna s ním v roce 1929 zahájila útok na klientelu pod heslem - malý vůz na velké cesty.

Měl pouze jednodveřovou karoserii (dveře byly na levoboku) svařenou z ocelového plechu; jízdní vlastnosti zlepšovalo uložení motoru vpředu a převodovky až u poháněných zadních kol (toto řešení dnes používá např. supersportovní ferrari). Vylepšený vozík Aero 662 s dvouválcovým motorem stejného objemu, jako je jeho typové označení, už dostal dveře na obou bocích.

V jednoduchosti je nejen krása, ale také spolehlivost. Ostatně dvoudobé motory (lidově přezdívané dvoutakty) patří k těm nejjednodušším. A tak lidé aerovky opravovali vlastními silami, stejně jako později trabanty. V tom možná tkví kouzlo jejich dlouhověkosti, i když to rozhodně nebyly špatné vozy. Byly téměř nezničitelné. Zářily ovšem i sportovními výkony. Zejména Bohumil Turek se stal hvězdou pro své dálkové jízdy a úspěšnou účast v Rallye Monte Carlo 1934. Dnes jsou malé aerovky snem sběratelů historických vozidel. Jejich kouzlo objevili také v zahraničí.

POJEM Aerovka pětistovka, která stála na samém počátku výroby proslulé řady 662, měla jen půllitrový jednoválec. Dodnes je však jedním z nejoblíbenějších veteránů a je i ozdobou každého srazu sběratelů starých aut.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

BMW X5 4.8 i 2008 · 4X4, Automat
BMW X5 4.8 i 2008 · 4X4, Automat

r.v. 2008, naj. 144 807 km, benzín
400 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.