Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Polský klenot slaví 15 let v důchodu. Podívejte se na maluchiádu

  15:21aktualizováno  15:21
Maluch, polská nákupní taška na cesty k moři, oslaví za pár dnů patnáct let v důchodu. Podívejte se na sraz Fiátků 126p. Pózují na náměstí v Klatovech u příležitosti 12. maluchiády.

Na největší sraz maluchů v Česku jezdí podle Michala Sýkory, předsedy českého spolku Fiat 126 FAN CZ, kolem šedesáti aut.

„Původní cena nového auta byla 42 800 korun za verzi s motorem 600 kubických centimetrů, šestsetpadesátka stála v Mototechně 48 600 korun,“ uvádí František Černovský, předseda Spolku Fiat Pardubice. Maluch, alias Fiat 126p, je polské provedení italského Fiatu 126 Bambino, které vzniklo na základech Fiatu 500 včetně vzduchem chlazeného dvouválcového motoru. Poláci od Italů koupili licenci a postavili na kapesní fiátek novou fabriku.

Podle Michala Sýkory umí jet maluch až stočtyřicítkou. „To už ale mívám pocit, že to auto chce vzlétnout,“ říká s úsměvem. Auta v normálním stavu se dají koupit za deset až patnáct tisíc, hezké kousky třeba za čtyřicet. Vyšperkované pak klidně za statisíce korun. „Nejlepší jsou kousky po původních majitelích, kteří je opečovávají,“ radí Sýkora.

Maluch má jen stolitrový zavazadlový prostor, ale to majitele nebrzdí ve výletničení. „Poláci s nimi jezdili ve čtyřech po celé Evropě. Na střeše měli kostkovaný vak a objížděli Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko,“ popisuje Černovský. „Je to plnohodnotný rodinný vůz,“ doplňuje hrdý majitel jednoho exempláře Tomáš Hájek.

Když se něco pokazí na cestě, dá se to jednoduše opravit. „Je to jednoduché auto, potřebuje ale péči,“ přidává další výhodu malucha Černovský. „Bezpečné to určitě není,“ říká Tomáš Hájek. „Na brzdy se můžete spoléhat tak z třiceti procent,“ vysvětluje Jan Brůha, který svůj kousek včetně brzd právě kompletně zrenovoval.

Už jen startování je obřad. Otočíte klíčkem a tím zapnete zapalování, ale samotné startování se provádí páčkou na podlaze. Kdo má doma Hondu Civic předchozí generace, bude doma. U ní se také otáčí klíčkem, ale startuje se tlačítkem na opačné straně přístrojovky.

Fiátek 126p byl a pravděpodobně i dlouho zůstane polskou automobilovou legendou. Malinký vůz s typickým zvukem byl oblíbený hlavně pro svou nízkou cenu. Se spotřebou se vejde do šesti litrů benzinu.

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové a hlasité auto, nazývané „mrňousem“, „chraptítkem“ nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem. Poslední kus vyrobili 21. září 2000, jmenoval se Fiat 126p Happy End.



Témata: Fiat


Nejčtenější

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Volvo XC70 2.4 D5 2011 ·...
Volvo XC70 2.4 D5 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 66 085 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.