Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Polský klenot slaví 15 let v důchodu. Podívejte se na maluchiádu

  15:21aktualizováno  15:21
Maluch, polská nákupní taška na cesty k moři, oslaví za pár dnů patnáct let v důchodu. Podívejte se na sraz Fiátků 126p. Pózují na náměstí v Klatovech u příležitosti 12. maluchiády.

Na největší sraz maluchů v Česku jezdí podle Michala Sýkory, předsedy českého spolku Fiat 126 FAN CZ, kolem šedesáti aut.

„Původní cena nového auta byla 42 800 korun za verzi s motorem 600 kubických centimetrů, šestsetpadesátka stála v Mototechně 48 600 korun,“ uvádí František Černovský, předseda Spolku Fiat Pardubice. Maluch, alias Fiat 126p, je polské provedení italského Fiatu 126 Bambino, které vzniklo na základech Fiatu 500 včetně vzduchem chlazeného dvouválcového motoru. Poláci od Italů koupili licenci a postavili na kapesní fiátek novou fabriku.

Podle Michala Sýkory umí jet maluch až stočtyřicítkou. „To už ale mívám pocit, že to auto chce vzlétnout,“ říká s úsměvem. Auta v normálním stavu se dají koupit za deset až patnáct tisíc, hezké kousky třeba za čtyřicet. Vyšperkované pak klidně za statisíce korun. „Nejlepší jsou kousky po původních majitelích, kteří je opečovávají,“ radí Sýkora.

Maluch má jen stolitrový zavazadlový prostor, ale to majitele nebrzdí ve výletničení. „Poláci s nimi jezdili ve čtyřech po celé Evropě. Na střeše měli kostkovaný vak a objížděli Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko,“ popisuje Černovský. „Je to plnohodnotný rodinný vůz,“ doplňuje hrdý majitel jednoho exempláře Tomáš Hájek.

Když se něco pokazí na cestě, dá se to jednoduše opravit. „Je to jednoduché auto, potřebuje ale péči,“ přidává další výhodu malucha Černovský. „Bezpečné to určitě není,“ říká Tomáš Hájek. „Na brzdy se můžete spoléhat tak z třiceti procent,“ vysvětluje Jan Brůha, který svůj kousek včetně brzd právě kompletně zrenovoval.

Už jen startování je obřad. Otočíte klíčkem a tím zapnete zapalování, ale samotné startování se provádí páčkou na podlaze. Kdo má doma Hondu Civic předchozí generace, bude doma. U ní se také otáčí klíčkem, ale startuje se tlačítkem na opačné straně přístrojovky.

Fiátek 126p byl a pravděpodobně i dlouho zůstane polskou automobilovou legendou. Malinký vůz s typickým zvukem byl oblíbený hlavně pro svou nízkou cenu. Se spotřebou se vejde do šesti litrů benzinu.

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové a hlasité auto, nazývané „mrňousem“, „chraptítkem“ nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem. Poslední kus vyrobili 21. září 2000, jmenoval se Fiat 126p Happy End.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.