Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat 500: 500 důvodů, proč milovat Itálii

aktualizováno 
Je to auto, které si zamilujete na první pohled. Jak jezdí, je vlastně jedno, při setkání s ním jihne i drsňák za volantem nejrychlejší bílé dodávky z brněnské dálnice. Už víte, o kom je řeč? O nejvýraznějším autě dneška, o Fiatu 500.

Příjemně se ovládá a dobře jezdí a úplně nejvíc si ho užíváte při jízdě v ulicích. Ale když má sto koní pod kapotou, neztratí se ani za cedulí konce města. Chyby má, ale no a co!

Nikdo neumí malá auta jako Italové, pětistovka je bezesporu vrcholem. Svými tvary odkazuje na padesát let starého pradědečka, kterého vymyslel geniální konstruktér Dante Giacosa a který se nám líbí dodnes. Tak proč to měnit?

Geniální nápady museli mít u Fiatu i teď: vzít nejlepší model, který tahle italská automobilka nabízí (Fiat Panda), a vymyslet na něj karoserii, před kterou se všem podlomí kolena. Ještě se v Ženevě (rok 2004) na konceptu Trepiuno raději ujistit, že to bude fungovat, a pak hurá do výroby.

Když cinquecento (italsky "pět set") před nedávnem převálcovala v crashtestu pojízdná terénní stodola od Audi, mnoho z nás začalo Q7 a její kumpány z duše nenávidět a nad fiátkem jsme zaplakali. Jak crashtest Audi Q7 s Fiatem 500 vypadá, uvidíte zde.

A to má pětistovka z crashtestů EuroNCAP maximálních pět bezpečných hvězd. Sedm airbagů, propracovaná ochrana pasivní i aktivní, ale co naplat, na silnici nejsou jen malá auta, pojďme si raději vyprávět neco veselejšího.

Na český trh dorazil fiátek se zpožděním, nejdřív se musel nasytit italský trh, který po něm šílí. Starší Italové tak bojují s věkem, jejich děti, které v nich byly počaté, je kupují ratolestem a manželkám nebo prostě jen proto, že se jim líbí. Proč utrácet za parádu miliony.

V tomhle prckovi vás baví jezdit, a to i proto, jak jsou k vám ostatní najednou galantnější a ohleduplnější. A to za jeho volantem nesedí sexbomba z plakátu, ale ošuntělý redaktor... Možná by mohly být pětistovky dobrou terapií pro šílence na českých silnicích.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Fiat můžete koupit na www.automodul.cz

LÍBÍ SE
Komu se nelíbí, ať se přihlásí! Od uveřejnění první fotky takového člověka nepotkáte, pokud ano, napište nám to.

Trpasličí fiat se líbí hlavně ženám, skvěle se hodí do jejich sbírky kabelek. Chlap se za jeho volant možná zrovna nepohrne - jeho chyba.

Jak to malému-velkému lamači ženských (a nejen jejich) srdcí sluší, uvidíte ve FOTOGALERII

INTERIÉR  PRO NÁROČNÉ
Kamkoliv se po pětistovce podíváte, uvidíte dobrou práci designérů. Jejich práci uvnitř vyšperkovávají kvalitní a na pohled dobře vypadající materiály doplněné o luxusně zpracované detaily.

Že mají nejmenší fiátky (panda a 500) hodně společného, se pozná při nástupu. Třeba podle středového panelu přístrojovky, na kterém trůní na vyvýšeném místě řadicí páka. Z pandy podědilo "pětičento" také hodně vysoký posez, což je také asi jediná slabina interiéru a snad největší nectnost pětistovky vůbec. Ve skvěle vypadajících sedadlech se dobře sedí, a když mají příplatkové čalounění, dokonale dotváří stylový obývák all´italiana, ale když nemáte vzrůst průměrného Itala, budete nepříjemně blízko stropu.

Fiat 500

Kvůli pouze výškově stavitelnému volantu budete pozici za volantem hledat déle, než by vám bylo milé, a nakonec přijdete na to, že byste stejně chtěli sedět o pět centimetrů níž. Když se do verze s příplatkovým střešním oknem posadí 175 centimetrů vysoký řidič, může už na prostorově komplikovanější účes zapomenout. Ven vidíte skvěle, ale musíte si zvykat, kde auto končí. Většinou máte po zaparkování ještě tak 40 centimetrů k dobru.

Za spolujezdce, kterému nepřekáží volant a může se posunout více dopředu, se vejde i čahoun, jen musí dát pozor na hlavu. Za řidiče pak usazujte toho nejmenšího z výpravy.

Kufříček je tak malý, aby odvezl nákup nebo skromnější výzbroj na víkendový výlet ve dvou. Je dobře přístupný, jeho 170 litrů se zaplňuje lehce.

Přístrojovka drží krok se stylovým exteriérem. Pruh lakovaný v barvě karoserie ji hezky oživí. Schází jen uzavíratelná schránka před spolujezdcem, místo ní tam má pětistovka pouze polici. Kulatý budík pod volantem vypadá skvěle a jiný si na jeho místě ani neumíte představit. Řidič si ale na něj bude chvíli zvykat, než z něj dostatečně rychle vyčte, co potřebuje.

STO KONÍ PRO RADOST
Před lety poháněly pětistovky dva válce chlazené vzduchem a dvaadvacet koní, jejich pravnuci mají v nabídce motory hned tři, jeden z nich dokonce rád naftu. Naše vrcholová verze sport měla benzinovou čtrnáctistovku s výkonem sto koní a maximem točivého momentu na 131 Nm.

Fiat 500

Motor má řízný sportovní zvuk. Jak se na italský motor sluší a patří, je třeba ho vytáčet, když chcete to nejlepší. Když je v pak ráži, dává o sobě vědět o něco víc, ale závodivým pětistovkařům se to bude líbit. I z nízkých otáček se ale sbírá skvěle a čiperně. Jen za vyšších rychlostí máte pocit, že by sto koní mohlo pelášit ještě o chlup lépe.

V toleranci kolem předpisových rychlostí je malý fiat živý, až se i silnější auta otáčejí. Při kriminálních rychlostech už mu stříbrné passaty a octavie ujíždějí.

Naše spotřeba byla kolem sedmi litrů benzinu ve skoro maximálním obsazení. Když koníky pod kapotičkou popoháníte, řekne si tak o osm litrů naturalu. Je třeba mít na paměti, že do nádrže poberete jen 35 litrů.

Ještě dodejme, že Fiat 500 už existuje i v nabroušené verzi Abarth a Abarth SS s turbem dopovanými čtrnáctistovkami. Časem se dočká ještě zajímavých přeplňovaných dvouválců s objemem menším než jeden litr a prý dojde i na hybridy

MRŇOUS SI ZASLOUŽÍ LEPŠÍ SILNICI
Lepší auto než hbitý a obratný fiátek pro dovádění ve městě asi nenajdete. I na dálnici se cítí docela dobře, se závoděním je to ale horší, vinna je  "knedlíková" aerodynamika a také rozvor, který je sice hodnotou malý, ale když si pětistovku z profilu prohlédnete, uvidíte, že pokud by kola měla být dál, musela by být mimo auto. Za zákonných rychlostí je ale tisícikilová 500 i na dálnici nečekaně klidná a dobře drží směr.

V zatáčkách se asfaltu drží suverénně, náklony vypadající zpoza volantu dramaticky jsou z venku mnohem menší. I při opakovaných prudkých změnách směru drží pětistovka stopu statečně, pouze o tom moc nevíte. Tvrdší pružiny by minimálně sportovní verzi padly lépe.

Fiat 500

Dobře pětistovce není na rozbité silnici, to je pak i díky krátkému rozvoru podvozek trochu bezradný a jako by v kráterech na silnici zakopával. Autíčko poskakuje a velká šestnáctipalcová kola bouchají, až vás u srdce bolí. A vaše záda a nápravy fiátku trpí. Suma sumárum: pro italský provoz je podvozek asi naladěný akorát, pro Česko ale aby vymysleli "off-road paket".

Velkou slabinou všech fiatů je nekomunikativní řízení. Je sice skvěle lehké pro ručku slabé ženy při parkování, tím ale výčet jeho kladů končí. Při jízdě vůbec netušíte co se děje s předními koly, máte pocit, jako byste je vůbec neovládali. Stále tak máte sklony auto řídit, i když není důvod. Za vyšších rychlostí nebo po stlačení tlačítka SPORT, kdy citlivě ztuhne řízení, je to o fous (ale opravdu jen malý) lepší. Kouzelné tlačítko SPORT ale umí i lepší věci: motor mnohem ostřeji reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a pozná se to i po zvuku.

PRAKTICKÁ HRAČKA
Možná neumí jezdit každou druhou zatáčku bokem, ale kdo by mu to zazlíval. Ani na to nevypadá a takové ambice nemá. Má rozdávat radost a být ozdobou ulice.
Parkuje se s ním skvěle, vejdete se do každé skuliny a s bravurou se proplétáte městským provozem. Jako za časů jeho pradědy.

Fiat 500

Ne vždy je sázka na nostalgii správná volba, fiatí retro ale slaví obrovský úspěch. Rozdává radost z jízdy i radost divákům. Nehýří brutální silou ani neujede ostatním, ale je to váš okatý kamarád. Za 260 tisíc základní ceny dobrá nabídka, co myslíte...

Fiat 500 1,4  16V 100 Hp v číslech
motor zážehový čtyřválec 1,4 16V
objem (ccm) 1368
max. výkon (kW/k) 74/100
max. krouticí moment (Nm) 131
převodovka 6st. manuální
pneumatiky 185/55 R15 nebo 195/45 R16
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 3 546 x 1 627 x 1 488 x 2 300
objem kufru/nádrže (l) 170/35
pohotovostní hmotnost (kg) 1005
max. rychlost (km/h) 182
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,5
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,3
základní cena verze 1,4 333 900

Poznámka: hodnoty udávané výrobcem

Děkujeme firmě SONY za půjčení kamery HDR-FX7E





Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.