Fiat Brava má nový motor 1,9 JTD a stárnoucí podvozek

Ačkoliv design Fiatu Brava, který je na trhu už pět let, ztrácí na originalitě jen minimálně a k částečnému omlazení modelu přispěl nový turbodieselový motor, nelze přehlédnout pomalé zastarávání italského výrobku. Především podvozek automobilu roku 1995 není tak jistý a komfortní jako u modernějších řešení. Zato nízká základní cena může v čase rostoucího zájmu o úsporné naftové cestování přesvědčit leckterého zájemce o vůz nižší střední třídy s turbodieselem.
Proti koupi Fiatu Brava 1.9 JTD hovoří jeho zpracování. Ačkoliv měl vůz v redakčním testu na kontě jen něco málo přes 3000 kilometrů, vždy na nerovnostech upozornil posádku sérií vrzavých zvuků. Ani nekvalitní lak na pátých dveřích nereprezentoval v nejlepším světle. Naopak argumentem pro je kromě příznivé ceny i naftový motor JTD,vybavený technikou Common Rail. Ačkoliv při sešlápnutí plynu jezdce příliš do sedadel netlačí, vyniká příznivou spotřebou a viděno měřítky dieselu - také tichým projevem. Měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) prokázalo dobré zrychlení modelu Brava 1.9 JTD, ale i na jeho menší zátah na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. To pro řidiče znamená, že při předjíždění bude častěji řadit než v konkurenčních turbodieselech v čele se Škodou Octavia 1.9 TDI. Stejně jako ostatní auta s naftovými turbomotory zaručuje i Brava 1.9 JTD nízkou spotřebu. Ani v nejnáročnějším městském provozu zpravidla nežádá víc než osm litrů nafty na 100 kilometrů a při rozvážné jízdě mimo obec se spotřeba pohybuje mezi pěti a šesti litry. Především podvozek však prozrazuje stáří modelu. Během posledních pěti roků totiž právě v této oblasti udělala auta další krok kupředu nejen v bezpečnosti, ale také v komfortu. Fiat Brava tak je ve srovnání s modernějšími konkurenty z koncernu Volkswagen či Ford nebo Opel nedotáčivější. A na městských trasách otřásají kabinou i menší nerovnosti. Navzdory věku má Fiat Brava velký plus v pohodlné a velké kabině. Podle měření v ÚSMD nabízí ve srovnání s konkurenty jeden z nejširších prostorů pro posádku,dost místa je i do výšky. Na zadních sedadlech má brava o čtyři centimetry více místa pro kolena než její největší soupeř na zdejším trhu Škoda Octavia. Na tu však brava nemá v prostoru pro zavazadla,ačkoliv je ve své třídě jemně nad průměrem. Octavii kopíruje italský vůz v jednom neduhu: obě auta mají poměrně vysoko hranu kufru,což znepříjemňuje nakládání zavazadel. Řidič fiatu ocení pohodlná sedadla,naopak méně příjemné mu asi budou ovladače. Především při zapnutých potkávacích světlech, která budou od Nového roku zřejmě i ve dne svítit povinně,je přepínač světel a zároveň ukazatelů směru v poloze pro prsty poněkud nepohodlný. Ovládání italského auta zaostává o něco za konkurencí v méně přesném řízení a "gumovém" řazení rychlostních stupňů. Cena Fiatu Brava 1.9 JTD zaslouží výtku: v nízkém základu nezahrnuje ABS,který je za vysoký příplatek 34 tisíc korun. Bez antiblokovacího systému si přitom mnozí řidiči dnes už bezpečnou jízdu nedovedou představit. Martin Kovář, který v testech MF DNES hodnotí automobily pohledem tělesně handicapovaného řidiče, ocenil u Fiatu Brava 1.9 JTD prostornou kabinu, do které je dobrý přístup širokými dveřmi. "Zato zavazadlový prostor je sice prostorný, ale kvůli vysoké hraně také špatně dostupný ," říká Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 6
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 7
Výhled z vozu 6

Podvozek
Jízdní vlastnosti 5
Řízení a ovladatelnost 6
Tlumení nerovností 5
Brzdy 5
Poznámka: min 1, max 10

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,7
Zrychlení 0-400 m (s) 18,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 10,4
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 24,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 33,1
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Měkké a ladné křivky, vyvážené proporce a povedený interiér - to jsou základní důvody, proč design Fiatu Brava prakticky nestárne. Tuto vlastnost mívají vozy konzervativnějších tvarů, ale brava je výjimkou. Nejvýraznějšími designérskými prvky jsou originální zadní světlomety a palubní deska. Důležité je,že ani v ergonomii brava nezaostává. Příkladem budiž přímo královský prostor v oblasti kolen. Líbí se mi i kvalitní a barevně velmi praktické čalounění. V zájmu objektivity však upozorňuji na téměř symbolickou odkládací schránku před spolujezdcem.
Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Fiat Brava nabízí velkorysý vnitřní prostor,kvalitní dieselový motor a dobrý poměr užitné hodnoty k ceně. Ve spolehlivosti ale má rezervy. Rozdíl ve ztrátě hodnoty mezi dieselovým (nepřímý vstřik) a benzinovým provedením vozu není na trhu ojetin výrazný a drží se na průměru třídy. S modernějším dieselem JTD (Common Rail) lze předpokládat pozvolnější amortizaci a ještě větší zájem. V bazarech v Praze bude model o pět až osm procent levnější než jinde. Po pěti letech průměrného provozu cena Fiatu Brava klesne zhruba na 178 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovník redakce

 

 

Fiat Brava