Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Bravo/Brava: neprávem se skvrnou na pověsti

aktualizováno 
Pošramocenou pověst fiatů ze sedmdesátých a velké části osmdesátých let už sice vylepšoval model Tipo, ovšem jeho následovníci sourozenci Bravo/Brava - na ni dodnes doplácejí. Neprávem. Byť jim těžko vytknout závažnější chyby, mnozí motoristé zůstávají v přístupu k vozům ověnčeným titulem Automobil roku 1996 obezřetní. Na trhu ojetin se to projevuje jen průměrnými cenami.
Fiat Brava

Fiat Brava | foto: AAA Auto Praha

Víc jetou a hůř udržovanou bravu lze pořídit do 150 tisíc korun. Zachovalá auta jsou dražší - Fiat Brava 1.4 ročníku 1995 stojí zhruba 175 tisíc a model Bravo je o deset tisíc levnější. Brava po modernizaci z roku 1998 bývá k mání za 225tisíc a loňský ročník lze koupit za 260 tisíc. Za turbodiesel a bohatší výbavu se připlácí 20 až 40 tisíc korun. Potenciální kupec staršího Fiatu Bravo/Brava by se měl hlavně zajímat, zda vytipovaný kus nepochází z Německa. U tamních motoristů totiž fiaty hrají druhé housle a podle toho se k nim chovají. Pozor také na auta, která jsou opravena po těžkých haváriích. Jiná závažně citlivá místa model během své pětileté existence nestačil odhalit. Dokonce i přísný německý TÜV ho ve svých žebříčcích vede v nadprůměrné pozici - v sousedství nejpopu lárnějších automobilů Volkswagen, Opel Astra či Toyota Carina. Ze slabostí Fiatu Bravo/Brava tak lze akcentovat snad jen předčasně korodující výfuk, někdy odchází jeho těsnění. Nedostatky se v některých případech už po třech letech projeví v účinnosti předních brzd, kontrolu zaslouží také brzdové hadičky. U některých víc, a hlavně ve městech jetých automobilů se projevují vůle přední nápravy. V kvalitě výrobního zpracování sice udělala sourozenecká dvojice bravo/brava značný krok kupředu ve srovnání s předchůdcem tipem, a dokonce nezměrně se vzdálily pověstně problematickým modelům Ritmo a Regata, ovšem i zde přísný kritik ještě najde italsky typické rezervy. Kupříkladu u integrovaného rádia s přehrávačem nevalné kvality se uvolňují ovladače a víčka. Také šedivý interiér je jakoby z modelu Punto, který však v automobilové hierarchii stojí o kategorii níž. Přednosti vozu ovšem převažují. K hlavním patří prostor a pozoruhodný design. Solidní je výbava i výběr motorů od 1.2 přes 1.4, 1.6 a 1.8 až do 2.0 s výkony od 51 do 113 kilowattů (70 až 154 koní) v benzinových verzích, oblíbené jsou 1.9litrové turbodiesely. Za pozoruhodnost lze považovat motor 1.2: ačkoliv se to při jeho objemu zdá k nevíře, s poměrně velkým vozem si poradí nečekaně svižně, a co je zvlášť pozoruhodné - při vynikající spotřebě, která při šetrné jízdě klesá až k pětilitrové hranici.

MINUSY
- přetrvává pověst vozu horšího výrobního zpracování
- předčasné potíže s výfukem (koroze, těsnění)
- menší kvalita některých doplňků (rádio a podobně)
- rezervy v účinnosti předních brzd, méně kvalitní brzdové hadičky
- vůle přední nápravy
- méně trvanlivé těsnění pod hlavou válců
- prosakující hadice chladicího systému
- korodují či oxidují nástrčky spojů kabelů
- uvolňují se závěsy dveří

PLUSY
- zajímavý design
- bohatá výbava a výběr motorů
- výborné a úsporné benzinové motory, průměrné diesely
- příznivá cena ojetin
- ve srovnání s jinými vozy západoevropské produkce relativně levné díly a servis

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Pětidveřový Fiat Brava 1.6 ročníku 1996 stojí zhruba 190 tisíc korun a hlavní stejně starou konkurenci mu tvoří Renault Mégane 1.6 rovněž za 190 tisíc, Volkswagen Golf III 1.8 za 195 tisíc, Mazda 323 F 1.5 za 200 tisíc, Ford Escort 1.6 za 180 tisíc, Peugeot 306 1.6 za 180 tisíc, Lada Samara 1.5 za 80 tisíc, Toyota Corolla 1.6 za 175 tisíc a zapomenout nelze ani na menší, ale s danými vozy přece jen porovnávanou Škodu Felicia 1.6 za 150 tisíc korun. "Pokud necháme stranou Ladu Samaru, jde ve všech případech o auta, která jsou na trhu ojetin velice oblíbená a jejich kupec prakticky nemůže volit špatně," říká Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "Kdybych chtěl vůz zajímavého designu, moderní a za přijatelné peníze, asi bych se rozhodl pro Fiat Brava. Pro Volkswagen Golf III hovoří pověstná německá kvalita a fakt, že ze všech zmíněných bude nejpomaleji ztrácet hodnotu. V případě, že bych chtěl najít příznivý poměr toho, co starší vůz stojí a co za to nabízí a přitom by mi nevadilo, že je japonského původu, rozhodl bych se pro Toyotu Corollu. To je automobil, který je schopen absolvovat prakticky bez problémů 250 tisíc až 300 tisíc kilometrů."


Autor:




Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.