Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fiat Bravo/Brava: neprávem se skvrnou na pověsti

Pošramocenou pověst fiatů ze sedmdesátých a velké části osmdesátých let už sice vylepšoval model Tipo, ovšem jeho následovníci sourozenci Bravo/Brava - na ni dodnes doplácejí. Neprávem. Byť jim těžko vytknout závažnější chyby, mnozí motoristé zůstávají v přístupu k vozům ověnčeným titulem Automobil roku 1996 obezřetní. Na trhu ojetin se to projevuje jen průměrnými cenami.
Fiat Brava

Fiat Brava | foto: AAA Auto Praha

Víc jetou a hůř udržovanou bravu lze pořídit do 150 tisíc korun. Zachovalá auta jsou dražší - Fiat Brava 1.4 ročníku 1995 stojí zhruba 175 tisíc a model Bravo je o deset tisíc levnější. Brava po modernizaci z roku 1998 bývá k mání za 225tisíc a loňský ročník lze koupit za 260 tisíc. Za turbodiesel a bohatší výbavu se připlácí 20 až 40 tisíc korun. Potenciální kupec staršího Fiatu Bravo/Brava by se měl hlavně zajímat, zda vytipovaný kus nepochází z Německa. U tamních motoristů totiž fiaty hrají druhé housle a podle toho se k nim chovají. Pozor také na auta, která jsou opravena po těžkých haváriích. Jiná závažně citlivá místa model během své pětileté existence nestačil odhalit. Dokonce i přísný německý TÜV ho ve svých žebříčcích vede v nadprůměrné pozici - v sousedství nejpopu lárnějších automobilů Volkswagen, Opel Astra či Toyota Carina. Ze slabostí Fiatu Bravo/Brava tak lze akcentovat snad jen předčasně korodující výfuk, někdy odchází jeho těsnění. Nedostatky se v některých případech už po třech letech projeví v účinnosti předních brzd, kontrolu zaslouží také brzdové hadičky. U některých víc, a hlavně ve městech jetých automobilů se projevují vůle přední nápravy. V kvalitě výrobního zpracování sice udělala sourozenecká dvojice bravo/brava značný krok kupředu ve srovnání s předchůdcem tipem, a dokonce nezměrně se vzdálily pověstně problematickým modelům Ritmo a Regata, ovšem i zde přísný kritik ještě najde italsky typické rezervy. Kupříkladu u integrovaného rádia s přehrávačem nevalné kvality se uvolňují ovladače a víčka. Také šedivý interiér je jakoby z modelu Punto, který však v automobilové hierarchii stojí o kategorii níž. Přednosti vozu ovšem převažují. K hlavním patří prostor a pozoruhodný design. Solidní je výbava i výběr motorů od 1.2 přes 1.4, 1.6 a 1.8 až do 2.0 s výkony od 51 do 113 kilowattů (70 až 154 koní) v benzinových verzích, oblíbené jsou 1.9litrové turbodiesely. Za pozoruhodnost lze považovat motor 1.2: ačkoliv se to při jeho objemu zdá k nevíře, s poměrně velkým vozem si poradí nečekaně svižně, a co je zvlášť pozoruhodné - při vynikající spotřebě, která při šetrné jízdě klesá až k pětilitrové hranici.

MINUSY
- přetrvává pověst vozu horšího výrobního zpracování
- předčasné potíže s výfukem (koroze, těsnění)
- menší kvalita některých doplňků (rádio a podobně)
- rezervy v účinnosti předních brzd, méně kvalitní brzdové hadičky
- vůle přední nápravy
- méně trvanlivé těsnění pod hlavou válců
- prosakující hadice chladicího systému
- korodují či oxidují nástrčky spojů kabelů
- uvolňují se závěsy dveří

PLUSY
- zajímavý design
- bohatá výbava a výběr motorů
- výborné a úsporné benzinové motory, průměrné diesely
- příznivá cena ojetin
- ve srovnání s jinými vozy západoevropské produkce relativně levné díly a servis

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Pětidveřový Fiat Brava 1.6 ročníku 1996 stojí zhruba 190 tisíc korun a hlavní stejně starou konkurenci mu tvoří Renault Mégane 1.6 rovněž za 190 tisíc, Volkswagen Golf III 1.8 za 195 tisíc, Mazda 323 F 1.5 za 200 tisíc, Ford Escort 1.6 za 180 tisíc, Peugeot 306 1.6 za 180 tisíc, Lada Samara 1.5 za 80 tisíc, Toyota Corolla 1.6 za 175 tisíc a zapomenout nelze ani na menší, ale s danými vozy přece jen porovnávanou Škodu Felicia 1.6 za 150 tisíc korun. "Pokud necháme stranou Ladu Samaru, jde ve všech případech o auta, která jsou na trhu ojetin velice oblíbená a jejich kupec prakticky nemůže volit špatně," říká Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "Kdybych chtěl vůz zajímavého designu, moderní a za přijatelné peníze, asi bych se rozhodl pro Fiat Brava. Pro Volkswagen Golf III hovoří pověstná německá kvalita a fakt, že ze všech zmíněných bude nejpomaleji ztrácet hodnotu. V případě, že bych chtěl najít příznivý poměr toho, co starší vůz stojí a co za to nabízí a přitom by mi nevadilo, že je japonského původu, rozhodl bych se pro Toyotu Corollu. To je automobil, který je schopen absolvovat prakticky bez problémů 250 tisíc až 300 tisíc kilometrů."


Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...