Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Croma patří k nejlevnějším z velkých vozů

  12:18aktualizováno  12:18
14. 4. 1999 - Je-li zájemce o koupi staršího velkého vozu dost omezen finančně, zbývají mu z relativně rozumných voleb prakticky jen dvě: Ford Scorpio starších ročníků nebo Fiat Croma. Tento automobil z let 1985 až 1996 je k mání v nejstarších exemplářích už od čtyřiceti tisíc korun, výrobky ze začátku devadesátých let stojí od sedmdesáti tisícovek.
Kolem sta tisíc se na přesyceném zdejším trhu ojetin platí za auto ročníku 1993. Nejmladší vozy z posledních dvou let před ukončením výroby lze sehnat za zhruba sto čtyřicet tisíc korun.
Větší italský automobil byl v zemi svého původu velmi oblíbený. V tuzemsku, kam se dostal z drtivé většiny jako ojetý či havarovaný ze západní Evropy, má výrazně vymezené skupiny příznivců i odpůrců. Kritici poukazují hlavně na to, že už v době premiéry měl jeho kabát zastaralý střih a výrobní zpracování nebylo na úrovni vyšší třídy. Ovšem připouštějí, že vůz byl ve srovnání se svými menšími současníky v barvách značky mnohem kvalitnější, což platilo dvojnásob v antikorozní ochraně. Naopak příznivci oceňují robustnost, prostor a zejména výkonné a trvanlivé motory, které jsou v dieselových verzích také úsporné.
V nabídce nechybějí turbodiesely 1,9 a 2,5 litru i s přímým vstřikem paliva. Benzinové verze jsou k dispozici od málo zastoupených verzí 1,6 přes nejrozšířenější dvoulitry až po 2,5litrové šestiválce, v Česku poměrně málo rozšířené. Výkonová škála dosahuje až ke 119 kilowatům (162 koní) u benzinových a k 85 kilowattům (115 koní) u dieselových provedení.
Odborníci doporučují Fiaty Croma vyrobené po první karosářské modifikaci v roce 1989 a po zásadnější změně v roce 1991. Z motorů zaslouží největší pozornost 2,5 TD a dvoulitrový benzinový šestnáctiventil.
Kupec musí počítat s tím, že motory budou hlučnější, ale zato ve službě vytrvalé a spolehlivé. K typickým bolestem těžkého vozu patří přední náprava, na které "odcházejí" hlavně přední ramena. U starších vozů se vstřikováním někdy trucuje elektronika. Typické jsou netěsnosti s úniky oleje z motoru a převodovky. S mnohdy bohatou výbavou (klimatizace, elektrické ovládání oken atd.) budou u víc opotřebovaných aut problémy, jejichž oprava bude nákladná. Rozčilují i zdánlivé drobnosti, například klamající či nefungující palivoměr. "Když si ale i při tom všem zájemce o Fiat Croma vybere solidní kus, bude mu za poměrně málo peněz dlouho sloužit," prohlásil Tomáš Pánek, šéf nákupu jednoho z největších tuzemských autobazarů.
Náhradní díly pro Fiata Cromu patří k levnějším ve srovnání s nejedním jiným větším vozem. Dealeři značky uvádějí následující orientační ceny - přední blatník: 2000 Kč, přední nárazník: 8000 až 12 000 Kč.

+ - Nízká cena při pořizování jetého vozu. Prostorný interiér. Výkoné a přitom úsporné motory, zvláště diesely. Robustní provedení. Solidní antikorozní ochrana.

Autor:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.