Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

Italský fígl na emise je jednoduchý. Auto splňuje limit jen chvilku

  • 105
Německé ministerstvo dopravy nechalo přeměřit emise dieselových aut nabízených na domácím trhu. Podle listu Bild am Sonntag se při nich model od Fiatu choval nestandardně. Projít emisními testy totiž umí po svém.

Německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA), který testy nechal provést, zjistil, že se systém pro zpracování emisí u jednoho nespecifikovaného modelu od Fiatu po 22 minutách od začátku testu automaticky vyřadil z činnosti.

To může být známka toho, že je nastavený tak, aby pouze obcházel testy emisí, jejichž standardní délka je 20 minut, tedy přesněji 1 180 sekund. Podle listu Bild am Sonntag na to německý úřad upozornila firma Bosch, která je mimo jiné významným vývojářem a dodavatelem komponent pro dieselové motory. Firma sama se brání nařčení, že figuruje v kauze Dieselgate, se níž se potýká Volkswagen a která od loňského podzimu hýbe autoprůmyslem.

Proti tomuto tvrzení bulvárního deníku se ovšem ohradil předseda představenstva společnosti Bosch, Volkmar Denner. „Řešení pro omezení funkce emisního systému nejen že existují, ale jsou dokonce nezbytně nutná pro fungování motoru,“ vysvětlil Denner během středeční výroční tiskové konference skupiny Bosch, proč vůbec takové nástroje jsou k dispozici. Jako příklad uvedl třeba režim motoru pro vypálení sazí z filtru pevných částic, ke kterému musí jednou za čas dojít. „Jestli je takové řešení používáno povoleným způsobem či nikoli, to nejsme schopni jako Bosch posoudit, to umí jen daní výrobci,“ prohlásil Denner s tím, že jeho firma na žádné řešení Fiatu neupozorňovala.

V podezření je Fiat 500x, u kterého už začátkem letošního roku německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe upozorňovala na několikanásobné překračování emisních limitů v některých jízdních režimech (více čtěte zde).

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH

Celá kauza Dieselgate se zabývá tím, že moderní automobily poznají, kdy jsou podrobovány oficiálnímu emisnímu testu. V tu chvíli přizpůsobí své chování tak, aby vypouštěly co nejméně emisí a splnily tak dané limity. Volkswagen na to šel v porovnání s Fiatem možná moc složitě, měřicí cyklus identifikoval podle různých okolností a chování „obsluhy“ vozu (specifické cyklické zatěžování motoru, držení volantu apod.).

Podle zjištění KBA na to šel Fiat mnohem jednodušeji: systém funguje jen určitý čas po nastartování. Podle informací iDNES.cz používají některé značky jako jednoduchý identifikátor testu například otevřenou kapotu. Oficiální měření se totiž neprovádí v reálném provozu, ale v laboratoři s otevřenou kapotou a osazením vozu speciální měřicí technikou (jak vypadá měřící cyklus čtěte zde).

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt oznámil, že právě možnost deaktivace systémů zpracování výfukových plynů v závislosti na čase bude KBA nyní zkoumat. „Toto řešení není vysvětlitelné potřebou ochrany motoru,“ uvedl Dobrindt. KBA uvádí, že mnoho výrobců při emisních testech využívá intervaly, při kterých je povoleno vypnout systémy pro filtraci výfukových plynů, z důvodů ochrany motoru před poškozením.

KBA v testu 22 naftových aut v reálném provozu zjistila, že mnohé z nich právě filtr pevných částic nebo systém pro odlučování oxidů dusíku (selektivní katalytická redukce) takto odpojují. Těmto intervalům říkají „termální okna“ a stávající podoba emisních testů s nimi počítá, s tím však bude konec.

„V nové podobě testů, která bude používána od roku 2017 je jasně specifikováno, že v rozsahu teplot minus sedm až plus 35 stupňů Celsia musí systémy pro zpracování emisí stále stoprocentně fungovat,“ uvádí pro iDNES.cz Rolf Bulander, člen představenstva společnosti Bosch, který má mimo jiné na starosti vývoj pro autoprůmysl včetně palivových systémů.

Koncern FCA, do kterého Fiat patří, se k celé záležitosti zatím nevyjádřil. V prohlášení z února letošního roku automobilka uvádí: „Vozidla skupiny FCA se vznětovými motory nejsou vybavena žádným zařízením, které dokáže rozpoznat, že prochází zkouškou na testovací stolici v laboratoři, nebo aktivně omezit hladinu emisí v laboratorních podmínkách.“ Což vlastně platí i za předpokladu, že jejich diesely používají fígl, na který jim Němci přišli.

,