Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Multipla pohledem vozíčkáře: výborný prostor, horší sedadla

aktualizováno 
Fiat Multipla má velký vnitřní prostor a handicapovanému řidiči nebo dokonce vícečlenné imobilní posádce proto poskytuje to, co běžný kombík, hatchback nebo sedan nenabídne: hodně místa i možnost neustále měnit vnitřní uspořádání karoserie.
Fiat Multipla má velký vnitřní prostor a handicapovanému řidiči nebo dokonce vícečlenné imobilní posádce proto poskytuje to, co běžný kombík, hatchback nebo sedan nenabídne: hodně místa i možnost neustále měnit vnitřní uspořádání karoserie. Jak vyplynulo z testu, na kterém se podílela MF DNES - do multiply se bez problémů směstnají čtyři vozíčkáři s veškerým vybavením stejně jako dva vozíčkáři a tři další pasažéři s plnou bagáží. Zkoušku absolvoval Fiat Multipla s přeplňovaným motorem JTD. K tomu patří výborné jízdní výkony, nízká spotřeba a vysoká cena.

Sedadla multiply lze - kromě řidičova - nejen sklápět, ale také vyjmout a nechat v garáži. Při manipulaci však platí, že s jejich hmotností si zpravidla poradí jen ti fyzicky zdatnější. Při obecné chvále minivanů je nutné upozornit i na jejich úskalí: k sedadlům vede cesta z vozíku směrem do kopce, což přesun mezi sedačkou a vozíkem znesnadňuje. Stejně tak naložení vozíku je při jeho zvedání na palubu o dost namáhavější. Klady i zápory má pro mulitplu typické uspořádání šesti sedadel ve dvou řadách za sebou. Především řidič by ocenil širší sedadlo s lepším bočním vedením, které útlé sedačky multiply neposkytují. Hůř pohyblivému řidiči tak nezbývá, než hledat náhradní řešení. Pokud na předním prostředním sedadle nikdo necestuje, lze jej sklopit o kousek kupředu a použít v zatáčkách jako opěradlo. Když jej někdo obsadí, využije imobilní řidič uprostřed sedícího jako občasnou oporu. Prostřední sedadlo nenabízí mnoho prostoru pro nohy. Řidič s omezenou pohyblivostí ocení na multiple i to, že všechny ukazatele sídlí spíše netradičně uprostřed palubní desky, což dává k dispozici víc odkládacího místa. A právě vozíčkář dobře ví, jak je praktické mít vše důležité po ruce - od dokladů a občerstvení, přes ručník až po základní nářadí. Ruční ovládání, které do testovaného Fiatu Multipla dodala firma Guidosimplex, zanechalo dobrý dojem. Oproti elektronické spojce je vybaveno podtlakovým zařízením, které je o něco pomalejší, ale lze si na ně zvyknout. Plyn nemá prodlevu, což je pro rychlou manipulaci s vozem důležité. U testovaného fiatu hodně ulehčovalo manévrování také elektronické zařízení upozorňující na blížící se objekt při couvání. Velikost kufru mulitply lze měnit odebíráním sedadel, jeho otevírání má však pro postiženého člověka zbytečný zádrhel: zámek kufru se neodemyká společně s ostatními při použití centrálního systému. Nezbývá, než vytáhnout klíč a odemknout zadní stěnu zvlášť. Přeplňovaný naftový motor dává vozu dostatečnou dynamiku, zátah se dostavuje už v nízkých otáčkách a spotřebu lze bez větších problémů udržet pod šesti litry nafty na sto kilometrů. Složitou proceduru pro imobilního řidiče, kterou představuje výměna píchlé pneumatiky, u multiply o něco zjednodušuje umístění rezervy pod podlahou kufru. Z tohoto místa náhradní pneumatika po odšroubování vyjede na zem. Odpadá tak namáhavé zvedání kola ze dna kufru.

První autor je redaktorem ČRO 1.
Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.