Citroën C4 Aventure

Citroën C4 Aventure | foto: Citroën

Komando v trekových botách obsadí Ženevu

  • 6
Oplastování spodku karoserie, zvýšený podvozek a drsňácký pohled nasadí na návštěvníky ženevského autosalonu celé hejno modelů. Pozapomenutý Citroën C5 obul trekové boty, Fiat Panda rovnou pohorky a dobrodružný vzhled nasadí i metrosexuální Opel Adam.

Je to nová móda inspirovaná auty SUV, která teď frčí. Offroadový vzhled nabírají i klasicky pojaté modely. A plastové brnění, které dodá dobrodružnější vzhled, už dávno neoblékají jen kombíky, které tuto módu startovaly.

Subaru Outback a Audi Allroad v předminulé dekádě představily zajímavou myšlenku: postavit kombík na lehce zvýšený podvozek a přidat doplňky, které posílí dojem robustnosti. Ve spojení s pohonem obou náprav našly oblibu u těch, kterým je klasické auto moc obyčejné, u horalů a těch, kdo bydlí na horách, ale nepotřebují klasické auto do terénu.

Později se přidaly i další modely rozmanitých značek a už dávno to nejsou jen kombíky. Vždyť zálesácké oplastování má dnes i roomster. Ten je také důkazem, že už dávno nejde o funkčnost, když Roomster Scout má jen pohon přední nápravy. Drsňácký vzhled dnes totiž nasazují stále častěji právě i auta, která se stejně z asfaltky nikdy neodváží.

Opel Adam Rocks

Jako třeba Adam Rocks. Náramně vypadající kapesní opel je typické městské přibližovadlo s nijak ohromujícími jízdními vlastnostmi. Zajímavým designem a možnostmi individualizace podle chutí zákazníků je typickým představitelem auta moderního řidiče, který hledá hlavně výrazný vzhled a nejdůležitější je pro něj spárování mobilu s autem.

Adam je přeborník v rozmanitosti barev a doplňků. Verze s oplastováním lemů blatníků, robustnějšími nárazníky a lehce zvýšenou světlou výškou (o 15 mm) nemůže v nabídce chybět. Úprav se dočkal podvozek, pohon výhradně přední nápravy zůstává.

Rocks ještě přidává elektricky stahovaný plátěný díl střechy, který z malého opelu vytvoří jakési pseudokabrio.

Základní sedmnácti nebo příplatkové osmnáctipalcové ráfky roztáčí nový tříválec Opelu. Litrový přeplňovaný motor bude k mání ve verzích se 66 a 85 kilowatty.

Adam Rocks se představí na autosalonu v Ženevě příští týden. A rozhodně nebude sám. Dorazí tam také skautská verze octavie (více zde).

Další dobrodružně vypadající miniatura je mnohem terénnější, Fiat Panda Cross má totiž pohon všech kol.

Fiat Panda Cross

Verze 4x4 je tradiční provedení nejmenšího fiatu. Nyní se představuje nová verze Cross, která ke zvýšení podvozku až na 16 centimetrů přidává výrazné úpravy vzhledu. Plastem na ochranné díly a stylotvorné doplňky se stejně jako u předchůdkyně nešetřilo.

Mikroteréňák s délkou 368 centimetrů využívá k přenosu a rozdělování síly motoru (0.9 TwinAir Turbo nebo 1.3 MultiJet) na obě nápravy elektronicky řízenou spojku. Pandy 4x4 mají renomé nečekaně obratných a schopných šplhavců. Malé rozměry a dobré nájezdové úhly z nich dělají náčiní, se kterým se lze opravdu odvážit mimo silnici. Kvůli tomu dostala manuální převodovka krátký první stupeň zpřevodovaný "do síly".

Fiat Freemont Cross

Lehké plastové brnění dostane i fiat z opačného konce nabídky. Je to paradox, protože model freemont je původně americké SUV Dodge Journey. Ale po přestavbě na fiata hraje roli rodinného vozu. A teď k tomu dostává dobrodružný vzhled díky verzi Cross. Nové provedení přiváží obměny dalšího modelového roku freemontu. Cross bude k mání ve verzi s pohonem předních i všech kol, stejně jako obyčejný freemont.

Dvě "allroadově" nafintěné premiéry chystá do Ženevy také Citroën. Velký model C5, který je dnes v nabídce i přes své charisma (test čtěte zde) trochu pozapomenutý, si na poslední dva roky produkčního života obouvá lehké trekingové boty.

Výhradně kombíkový Citroën C5 CrossTour se na to vybavil slavným hydropneumatickým podvozkem, který umožní zvýšit světlou výšku při ploužení lesní cestou až o šest centimetrů (standardní výška podvozku je zvýšená oproti standardní verzi o jeden a půl centimetru), přidal plastové doplňky, kůží čalouněný interiér a vybavil se systémem Intelligent Traction Control (známý z Peugeotu 3008). Ten se stará o hladký přenos výkonu na přední kola na různých površích.

Pohon všech kol model C5 nikdy neměl, a tedy i CrossTour se do kopce poškrábe jen předními koly.

Citroën C4 Aventure

Druhá francouzské novinka s dobrodružným vzhledem pro Ženevu je Citroën C4 Aventure. To je expediční provedení novinky C4 Cactus, která se chystá právě do Ženevy na premiéru. Podvozek se zvýšil, ke gumovým odolným panelům na bocích přibyly další doplňky, třeba "hrazdy" chránící nárazníky a samozřejmě plastové lišty na prazích a blatnících. Pohon předních kol zůstal. Tento koncept však zatím nemá namířeno do prodeje.