Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fiat Panda: sto tisíc kilometrů s autem, které láká na cenovku 100 tisíc korun

Lékařka Daniela Vaculíková má slabost pro malé fiaty. Dokonce takovou, že po katastrofálních zkušenostech s typem 126p zvaným "maluch" si fiat pořídila znovu. Dokonce vyrobený ve stejné polské továrně.
Fiat Panda

Fiat Panda | foto: Jakub StehlíkiDNES.cz

Tentokrát se však s koupí italského auta nespletla. Zatímco maluch jezdil neplánovaně do servisu i několikrát do měsíce, panda si podle její majitelky zaslouží nálepku spolehlivého auta. "Do servisu jsem zatím jezdila jen s drobnostmi. A největší závady se objevily ještě v době, kdy bylo auto v záruce," říká.

Fiat Panda

Když si na jaře 2004 červený fiat kupovala, měl na tachometru 9 000 kilometrů a za sebou osm měsíců provozu. Panda sloužila automobilce jako předváděcí vůz a řidiči s ní pravděpodobně nezacházeli zrovna v rukavičkách. "Trochu pískaly brzdy a v servisu mi řekli, že brzdové kotouče jsou hrbolaté od intenzivního brzdění. Tenkrát to spravil jejich výbrus."

Panda za 100 tisíc

Levnější auto už asi v Česku neseženete. Magická cena má ale dost háčků. A nakonec vás malý fiat vždycky vyjde na nějakých 150–160 tisíc korun.

Na stotisícovou částku láká reklama. Je to ale startovací cena, ze které se počítá leasing, který vyšroubuje konečný účet za pandu hodně vysoko.

Sami prodejci Fiatu doporučují zvolit financování úvěrem, kdy pandu přeplatíte méně.

Při sedmdesátiprocentní první splátce (hotově složené částce při nákupu) a dvouletém splácení zbytku pak auto přeplatíte o nějakých sedm tisíc.

Do konce roku ještě prodejci výhodněji vyprodávají auta s motory splňujícími starší ekonormu Euro 4.

Pandy za výhodné ceny pořídíte v obchodním domě s auty Automodul.cz - nabídku fiátků najdete zde

Cena 185 000 za pandu v nejvyšší výbavě Emotion byla ale neodolatelná. "Nová by mě vyšla na 305 000 korun, což bych za malé auto asi nedala," tvrdí lékařka. Podobně zřejmě uvažuje většina zájemců – ačkoliv jde dlouhodobě o nejprodávanější minivůz v Česku, špičková výbava s litými koly, palubním počítačem, zabudovaným autorádiem se subwooferem a s plně automatickou klimatizací se u nás už nenabízí. "To je ta panda s klimatizací, říkali v servisu, když jsem se objednávala k prohlídce," vzpomíná lékařka, kterou si podle atypické výbavy v opravně prý dobře pamatovali.

Trápení s elektrikou

První drobná závada se u pandy objevila hned po pár týdnech provozu. Přestal fungovat elektrický spínač kliky pátých dveří a kufr šel otevřít jen dálkovým ovládáním na klíči. I když servis závadu opravoval v průběhu let několikrát, problém se stále vrací. A dnes, necelý rok po kompletní výměně zámku, otevírání zlobí znovu.

Zdlouhavá byla i cesta k vyřešení problému s nefunkčním potkávacím světlem. Opravně se to podařilo až napotřetí, opravou řídicí jednotky. Různé elektrické závady ostatně pandu provázely vždy. Dva měsíce před koncem záruky přestaly fungovat všechny ukazatele na přístrojové desce. "Servis to řešil její kompletní výměnou, kterou jsem naštěstí neplatila. V opačném případě by mě vyšla na šest tisíc korun," říká lékařka.

Fiat Panda

Potah sedadla řidiče se po sedmi letech používání rozpadá

Majitelka auta však za výměnu přístrojové desky přesto zaplatila svérázným způsobem. Z útrob palubky se občas ozve zatoulaný šroubek. "Při jízdě nechrastí, ale čas od času se v zatáčce přesune do opačného rohu," říká Daniela Vaculíková. S novým palubním počítačem přišla lékařka i o funkci automatického zamykání dveří po rozjezdu auta. "Z menu vyměněného palubního počítače tahle funkce jednoduše zmizela. V servisu mi sdělili, že do počítače nahráli aktuální program a že funkci zřejmě nechala odstranit sama automobilka."

Auto šlo stále zamykat vnitřní klikou dveří, a proto majitelka dál po osudu zmizelé funkce nepátrala. "Teď by se mi ale znovu hodila, protože centrální zamykání klikou mi nedávno přestalo fungovat."

Generálka nápravy

Cenově náročnější opravy se začaly hlásit teprve v poslední době, kdy má panda najeto přes 100 000 kilometrů. "Musela jsem nechat vyměnit zadní díl výfuku za zhruba 4 000 korun, protože svrchní plášť byl zkorodovaný. Čeká mě však ještě generálka přední nápravy, kterou mi v autorizovaném servisu spočítali na 25 000."

Dát tolik peněz do opravy auta, které má aktuální hodnotu kolem 50 000 korun, si však lékařka nemůže dovolit. Opustila proto autorizovaný servis a pandu nechá opravit u známého mechanika. S pomocí neoriginálních dílů zaplatí zhruba polovinu.

Fiat Panda

Litá kola a střešní lyžiny patří ke špičkové výbavě Emotion, kterou pro malý zájem automobilka v Česku přestala nabízet

Svérázně se u pandy začala před pár měsíci chovat i ona vzácná automatická klimatizace. Pokud není ukazatel vnitřní teploty nastaven alespoň na 30 °C, je v autě zima. Naopak v létě je nutné teplotu v interiéru stáhnout podle displeje k šestnácti stupňům, aby auto kromě chlazení také nepřitápělo.

"Všechno to jsou ale prkotiny, které mě vyšly na pár stokorun, maximálně tisíc," komentuje závady uplynulých sedmi let Daniela Vaculíková. Připomíná, že nikdy nemusela řešit problémy s převodovkou nebo motorem a také vždy dojela do cíle.

Fiat Panda

Digitální nastavení teploty vzduchu je nespolehlivé, čísla neodpovídají realitě

Spotřeba nad očekávání

Většinu závad řešila při pravidelných servisních prohlídkách, které jsou u pandy předepsány každých 20 000 kilometrů. Neplánovaně přijela do opravny jen čtyřikrát, z toho třikrát kvůli stejné závadě – nefunkčnímu potkávacímu světlu. Jednou to bylo kvůli vadným ukazatelům přístrojové desky.

"Pandu bych si koupila zase, už proto, že je neuvěřitelně skladná a na malé auto i dost tichá a pohodlná," říká lékařka. Dopustit nedá ani na benzinovou dvanáctistovku, která je nad očekávání úsporná. "Když jedu po okreskách, vystačí si s necelými pěti litry. Na dálnici a ve městě si řekne maximálně o 6,5 litru." Lékařce se zamlouvá také design pandy, který prý nic nepředstírá a působí přirozeně. "Většina miniaut vypadá jako nervózní ratlík s vykulenýma očima. Panda je jedním z mála aut, která jsou se svou velikostí spokojená," uzavírá Daniela Vaculíková.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...