Fiat Panda Van 4x4 - užitkový drobeček do hor

  11:46
Od výroby prvních Fiatů Panda uplynulo již sedmnáct let, přesto se hlavně v jihoevropských zemích stále objevují. Na tuzemský trh, kde na sebe tento malý vůz chce upozornit hlavně nízkou pořizovací cenou, právě proniká užitková verze s přívlastkem Van. Nejlevnější užitková Panda přijde na necelých 200 000 korun.

Testovaná verze měla silnější motor se zdvihovým objemem 1108 cm3, ale i možnost přiřazení pohonu obou náprav. Její cena se vyšplhala až na 282 900 korun.

Trumfem Pandy 4x4 je prakticky neexistující konkurence v segmentu nejmenších užitkových vozidel s pohonem obou náprav. Zapojení pohonu zadních kol provádí řidič táhlem mezi řadicí pákou a ruční brzdou.

S pohonem všech kol zdolává Panda bez problémů příkrá stoupání na polních cestách, stejně neocenitelná je na sněhu či na ledu. Téměř dvacet let života Pandy je však cítit na nepřesném a ztuha jdoucím řazení.

+ pohon všech kol

- tuhé řazení

Jízdu trochu znepříjemňuje také vyšší hlučnost motoru doplněného o přímé vstřikování paliva. Jeho výkon 54 koní však stačí i k dosažení maximální dálniční rychlosti 130 km/h, dech neztrácí, ani když je automobil plně zatížen. Řidič Pandy musí počítat s tím, že s výškou téměř metr a půl patří malý italský Van k vozům, které se v zatáčkách naklánějí více než klasická osobní auta.

Průměrnou spotřebu výrobce uvádí 7,6 litru benzinu na sto kilometrů. Při testovacích jízdách se spotřeba pohybovala v rozmezí od sedmi litrů na mimoměstských silnicích až po 11 litrů při naloženém autě ve městě. Přeměna osobní Pandy na užitkový model spočívá ve vynětí zadní sedačky a v připojení plastové nástavby.

Tím dostala Panda Van praktičtější zadní dveře, které tvoří dvojice stejně velkých křídel s malými okénky doplněných mřížkou. Po otevření nákladového prostoru se objeví prostor s využitelným objemem až 1200 litrů, do něhož lze nakládat materiál s maximální váhou 280 kilogramů při obsazení jedním členem posádky.

Svou užitečnou hmotností Panda Van o něco pokulhává za konkurenčními Renault Twingo Van nebo Opel Corsa Van. Na první pohled zajímavého řešení se dostalo otevírání levé části dvoudílných dveří - funguje na principu bovdenového lanka. Nevýhodou takového způsobu otevírání je skutečnost, že zaměstná obě ruce.

Jedničku si naopak zaslouží gumový povrch celé ložné plochy. Těžký náklad po něm při nakládce jednoduše sjede dovnitř a lehčí materiál při jízdě neklouže po podlaze jako u užitkových aut s plechovou podlahou. Další kladné body získává Panda za svá boční okénka.

Sklo nahradily samostatně uzamykatelné plastové výplně na plynových vzpěrách. Ruce závozníka se tak lehce dostanou i ke zboží, které je na ložné ploše úplně vpředu, při manipulaci s delšími předměty otvory usnadní jejich posunování.

V příplatkové výbavě je i sada úchytných ok za 1800 korun a nosič žebříku se skříňkami na nářadí do úložného prostoru za 8700 Kč. Spartánský interiér Pandy Van má několik výraznějších kladů a záporů. K první skupině patří velké množství odkládacích míst v čele s přihrádkou táhnoucí se napříč Pandou od místa pro spolujezdce až k řidiči.

Záporné body si zaslouží ovladače ventilace a ohřívání vnitřního vzduchu skryté za věncem volantu. Pochvalu si nezaslouží ani tvarování sedadel, naopak kladem je jejich omývatelný materiál.

Fiat Panda Van 4x4

Rozměry D/Š/V (mm) 3408/1494/1435
Objem motoru (cm3)

1108

Výkon (kW/k)

40/54

Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)

86/3250

Maximální rychlost (km/h)

130

Spotřeba (l/100 km)

7,6*

Užitečná hmotnost (kg)

280+1 osoba

Objem skříně (m3)

1,2

Havarijní pojištění (Kč)

18 615/7440 **

Cena (Kč)

282 900

*průměrná spotřeba podle výrobce

**bezbonusové pojistné u ČP při spoluúčasti 5 % (včetně odcizení) a 20 % (bez odcizení)


MF DNES: Auto moto 28. ledna 1998

Panda sice není žádný krasavec, může se však pochlubit praktičností

Autor:
Témata: Fiat, Opel, Renault
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...