Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Panda Van 4x4 - užitkový drobeček do hor

  11:46aktualizováno  11:46
Od výroby prvních Fiatů Panda uplynulo již sedmnáct let, přesto se hlavně v jihoevropských zemích stále objevují. Na tuzemský trh, kde na sebe tento malý vůz chce upozornit hlavně nízkou pořizovací cenou, právě proniká užitková verze s přívlastkem Van. Nejlevnější užitková Panda přijde na necelých 200 000 korun.

Testovaná verze měla silnější motor se zdvihovým objemem 1108 cm3, ale i možnost přiřazení pohonu obou náprav. Její cena se vyšplhala až na 282 900 korun.

Trumfem Pandy 4x4 je prakticky neexistující konkurence v segmentu nejmenších užitkových vozidel s pohonem obou náprav. Zapojení pohonu zadních kol provádí řidič táhlem mezi řadicí pákou a ruční brzdou.

S pohonem všech kol zdolává Panda bez problémů příkrá stoupání na polních cestách, stejně neocenitelná je na sněhu či na ledu. Téměř dvacet let života Pandy je však cítit na nepřesném a ztuha jdoucím řazení.

+ pohon všech kol

- tuhé řazení

Jízdu trochu znepříjemňuje také vyšší hlučnost motoru doplněného o přímé vstřikování paliva. Jeho výkon 54 koní však stačí i k dosažení maximální dálniční rychlosti 130 km/h, dech neztrácí, ani když je automobil plně zatížen. Řidič Pandy musí počítat s tím, že s výškou téměř metr a půl patří malý italský Van k vozům, které se v zatáčkách naklánějí více než klasická osobní auta.

Průměrnou spotřebu výrobce uvádí 7,6 litru benzinu na sto kilometrů. Při testovacích jízdách se spotřeba pohybovala v rozmezí od sedmi litrů na mimoměstských silnicích až po 11 litrů při naloženém autě ve městě. Přeměna osobní Pandy na užitkový model spočívá ve vynětí zadní sedačky a v připojení plastové nástavby.

Tím dostala Panda Van praktičtější zadní dveře, které tvoří dvojice stejně velkých křídel s malými okénky doplněných mřížkou. Po otevření nákladového prostoru se objeví prostor s využitelným objemem až 1200 litrů, do něhož lze nakládat materiál s maximální váhou 280 kilogramů při obsazení jedním členem posádky.

Svou užitečnou hmotností Panda Van o něco pokulhává za konkurenčními Renault Twingo Van nebo Opel Corsa Van. Na první pohled zajímavého řešení se dostalo otevírání levé části dvoudílných dveří - funguje na principu bovdenového lanka. Nevýhodou takového způsobu otevírání je skutečnost, že zaměstná obě ruce.

Jedničku si naopak zaslouží gumový povrch celé ložné plochy. Těžký náklad po něm při nakládce jednoduše sjede dovnitř a lehčí materiál při jízdě neklouže po podlaze jako u užitkových aut s plechovou podlahou. Další kladné body získává Panda za svá boční okénka.

Sklo nahradily samostatně uzamykatelné plastové výplně na plynových vzpěrách. Ruce závozníka se tak lehce dostanou i ke zboží, které je na ložné ploše úplně vpředu, při manipulaci s delšími předměty otvory usnadní jejich posunování.

V příplatkové výbavě je i sada úchytných ok za 1800 korun a nosič žebříku se skříňkami na nářadí do úložného prostoru za 8700 Kč. Spartánský interiér Pandy Van má několik výraznějších kladů a záporů. K první skupině patří velké množství odkládacích míst v čele s přihrádkou táhnoucí se napříč Pandou od místa pro spolujezdce až k řidiči.

Záporné body si zaslouží ovladače ventilace a ohřívání vnitřního vzduchu skryté za věncem volantu. Pochvalu si nezaslouží ani tvarování sedadel, naopak kladem je jejich omývatelný materiál.

Fiat Panda Van 4x4

Rozměry D/Š/V (mm) 3408/1494/1435
Objem motoru (cm3)

1108

Výkon (kW/k)

40/54

Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)

86/3250

Maximální rychlost (km/h)

130

Spotřeba (l/100 km)

7,6*

Užitečná hmotnost (kg)

280+1 osoba

Objem skříně (m3)

1,2

Havarijní pojištění (Kč)

18 615/7440 **

Cena (Kč)

282 900

*průměrná spotřeba podle výrobce

**bezbonusové pojistné u ČP při spoluúčasti 5 % (včetně odcizení) a 20 % (bez odcizení)


MF DNES: Auto moto 28. ledna 1998

Panda sice není žádný krasavec, může se však pochlubit praktičností

Autor:


Témata: Fiat, Opel, Renault


Nejčtenější

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Další z rubriky

Princezna Diana (Leicester, 27. května 1997)
Podezřelý mamut: Diana zemřela kvůli fušersky opravenému mercedesu

Dvacet let po smrti princezny Diany přišli Francouzi s novými důkazy o fatální nehodě v pařížském tunelu. Mercedes S 280, ve kterém Diana se svým milencem...  celý článek

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, během které získal úplně stejnou...
VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se...  celý článek

Alfa Romeo Giulietta SS Prototipo
OBRAZEM: Unikátní Alfa Romeo se dočkala ocenění po 60 letech

Unikátní prototyp Alfy Romeo korunovali na hvězdu srazu automobilové smetánky v noblesním severoitalském městečku Cernobbio. Na věhlasné akci Concorso di...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.