Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Panda Van 4x4 - užitkový drobeček do hor

  11:46aktualizováno  11:46
Od výroby prvních Fiatů Panda uplynulo již sedmnáct let, přesto se hlavně v jihoevropských zemích stále objevují. Na tuzemský trh, kde na sebe tento malý vůz chce upozornit hlavně nízkou pořizovací cenou, právě proniká užitková verze s přívlastkem Van. Nejlevnější užitková Panda přijde na necelých 200 000 korun.

Testovaná verze měla silnější motor se zdvihovým objemem 1108 cm3, ale i možnost přiřazení pohonu obou náprav. Její cena se vyšplhala až na 282 900 korun.

Trumfem Pandy 4x4 je prakticky neexistující konkurence v segmentu nejmenších užitkových vozidel s pohonem obou náprav. Zapojení pohonu zadních kol provádí řidič táhlem mezi řadicí pákou a ruční brzdou.

S pohonem všech kol zdolává Panda bez problémů příkrá stoupání na polních cestách, stejně neocenitelná je na sněhu či na ledu. Téměř dvacet let života Pandy je však cítit na nepřesném a ztuha jdoucím řazení.

+ pohon všech kol

- tuhé řazení

Jízdu trochu znepříjemňuje také vyšší hlučnost motoru doplněného o přímé vstřikování paliva. Jeho výkon 54 koní však stačí i k dosažení maximální dálniční rychlosti 130 km/h, dech neztrácí, ani když je automobil plně zatížen. Řidič Pandy musí počítat s tím, že s výškou téměř metr a půl patří malý italský Van k vozům, které se v zatáčkách naklánějí více než klasická osobní auta.

Průměrnou spotřebu výrobce uvádí 7,6 litru benzinu na sto kilometrů. Při testovacích jízdách se spotřeba pohybovala v rozmezí od sedmi litrů na mimoměstských silnicích až po 11 litrů při naloženém autě ve městě. Přeměna osobní Pandy na užitkový model spočívá ve vynětí zadní sedačky a v připojení plastové nástavby.

Tím dostala Panda Van praktičtější zadní dveře, které tvoří dvojice stejně velkých křídel s malými okénky doplněných mřížkou. Po otevření nákladového prostoru se objeví prostor s využitelným objemem až 1200 litrů, do něhož lze nakládat materiál s maximální váhou 280 kilogramů při obsazení jedním členem posádky.

Svou užitečnou hmotností Panda Van o něco pokulhává za konkurenčními Renault Twingo Van nebo Opel Corsa Van. Na první pohled zajímavého řešení se dostalo otevírání levé části dvoudílných dveří - funguje na principu bovdenového lanka. Nevýhodou takového způsobu otevírání je skutečnost, že zaměstná obě ruce.

Jedničku si naopak zaslouží gumový povrch celé ložné plochy. Těžký náklad po něm při nakládce jednoduše sjede dovnitř a lehčí materiál při jízdě neklouže po podlaze jako u užitkových aut s plechovou podlahou. Další kladné body získává Panda za svá boční okénka.

Sklo nahradily samostatně uzamykatelné plastové výplně na plynových vzpěrách. Ruce závozníka se tak lehce dostanou i ke zboží, které je na ložné ploše úplně vpředu, při manipulaci s delšími předměty otvory usnadní jejich posunování.

V příplatkové výbavě je i sada úchytných ok za 1800 korun a nosič žebříku se skříňkami na nářadí do úložného prostoru za 8700 Kč. Spartánský interiér Pandy Van má několik výraznějších kladů a záporů. K první skupině patří velké množství odkládacích míst v čele s přihrádkou táhnoucí se napříč Pandou od místa pro spolujezdce až k řidiči.

Záporné body si zaslouží ovladače ventilace a ohřívání vnitřního vzduchu skryté za věncem volantu. Pochvalu si nezaslouží ani tvarování sedadel, naopak kladem je jejich omývatelný materiál.

Fiat Panda Van 4x4

Rozměry D/Š/V (mm) 3408/1494/1435
Objem motoru (cm3)

1108

Výkon (kW/k)

40/54

Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)

86/3250

Maximální rychlost (km/h)

130

Spotřeba (l/100 km)

7,6*

Užitečná hmotnost (kg)

280+1 osoba

Objem skříně (m3)

1,2

Havarijní pojištění (Kč)

18 615/7440 **

Cena (Kč)

282 900

*průměrná spotřeba podle výrobce

**bezbonusové pojistné u ČP při spoluúčasti 5 % (včetně odcizení) a 20 % (bez odcizení)


MF DNES: Auto moto 28. ledna 1998

Panda sice není žádný krasavec, může se však pochlubit praktičností

Autor:


Témata: Fiat, Opel, Renault


Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.