Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Unikátní Fiat S76 rozebrali, aby ho nikdo nekopíroval

aktualizováno 
Už za necelý měsíc budou na rozlehlých plochách goodwoodského hrabství opět k vidění nejdražší a nejvzácnější auta světa. Některá z nich přitom normálně stojí v expozicích muzeí nebo jsou střežena v soukromých sbírkách. A ani letošní ročník rozhodně nebude výjimkou. Mezi opravdové rarity bude jednoznačně patřit monstrózní Fiat S76, který v roce 1911 stanovil neoficiální rychlostní rekord.

Legendární Fiat S76 se představí na Festivalu rychlosti v Goodwoodu | foto: grrc.goodwood.com

Fiat S76 se na motoristické veřejnosti objeví po dlouhých 100 letech. Italský výrobce vyrobil pouze dva kusy tohoto obrovského stroje, který poháněl obrovský čtyřválec o objemu 28,5 litru. Vůz drží neoficiální rychlostní rekord na letmý kilometr a míli z roku 1911. Při pokusu o rekord na kilometr v Ostenede v Belgii přitom překonal rychlost 135 mil za hodinu (217 km/h). Oficiálně ale rekord nebyl uznán, protože vůz nestihl absolvovat na stejném úseku zpáteční jízdu během jedné hodiny, což byla jedna z podmínek pro zapsání rekordu.

Ze dvou vyrobených kusů se současnosti dožil pouze jeden kus a to ještě s obrovskou dávkou entuziasmu jeho současného majitele. Jeden vůz rozebral Fiat okamžitě po První světové válce, aby konkurenční automobilky nemohly získat technologické podrobnosti. Druhý vůz pak koupil ruský aristokrat Boris Suchanov, který s ním odjel do Austrálie, vůz postupně modernizoval a propagoval ho jako závodní speciál od Fiatu.

Právě tento vůz se objeví na letošním ročníku Festivalu rychlosti, kde se zúčastní jízdy do vrchu. Za volantem bude jeho současný majitel, Duncan Pittaway z Bristolu, kterému se podařilo v roce 2003 koupit přeživší torzo. Následná renovace pak trvala deset let.

Legendární Fiat S76 se představí na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

"Všechny komponenty, které přežily, byly kompletně restaurovány. Od podvozku a motoru až po odpružení, nápravy nebo pedály," říká Pittaway. Ostatní části, jako převodovka, chladič nebo karosérie byly vyrobeny podle originálních technických nákresů od Fiatu.

Letos kraluje Mercedes

Festival rychlosti v Goodwoodu je největší zahradní motoristickou akcí na světě, při které se potkává největší koncentrace závodních speciálů, profesionálních jezdců, týmů a historických vozidel na celém světě. Zatímco loňský ročník se nesl hlavně ve znamení Porsche 911, které slavilo 50 let od zahájení výroby, hlavní značkou letošního ročníku bude Mercedes. Ten letos slaví hned několik jubileí, mezi nimi například 120 let od prvního objevení značky v prostředí motorsportu a 100 let od památného vítězství v závodu French Grand Prix, kde obsadil všechny stupně vítězství.

Fotogalerie

Úspěchy Mercedesu v motorsportu budou reprezentovat závodní auta napříč historií, od předválečných stříbrných šípů až po Sauber-Mercedes C9 a CLK GTR z osmdesátých a devadesátých let minulého století. Oslavy podpoří také rallyové speciály a současný tým Mercedesu z Formule 1.

Se svými úspěchy se chce pochlubit i Toyota, která v Goodwoodu předvede čtveřici vytrvalostních speciálů pro 24 hodin v Le Mans, v akci se předvede také Björn Waldegård s Celicou TA64 z poloviny osmdesátých let,  David Llewellin, britský mistr v rallye z let 1989 a 1990, se pak projede s Celicou GT-Four.

Tohle jinde neuvidíte

"Atmosféra je v Goodwoodu opravdu úžasná. Návštěvníci mají možnost si všechna vystavená auta prohlédnout z bezprostřední blízkosti. I přes nedozírnou cenu většiny exponátů nejsou vozy nijak opáskované ani oddělené od zvědavých nadšenců automobilismu," říká Jan Váca, jeden z účastníků minulého ročníku.

"Sem tam se za oknem nějakého pokladu objeví skromná cedulka s nápisem "Nedotýkat, prosím". Neuvěřitelné z mého pohledu je, že to na ochranu stačí. Co je na ceduli, je zákon," pokračuje.

"Většinu přihlášených aut máte ještě možnost vidět v pohybu a slyšet jejich unikátní zvuk či cítit specifickou vůni každého spalovacího motoru. Samotnou výstavou je už jen procházka po přilehlých loukách, která slouží v době festivalu jako parkoviště. Mezi běžnými auty tam totiž stojí veteráni a malosériové vozy ze soukromých sbírek, kterými návštěvníci do Goodwoodu přijeli. Takové parkoviště jinde nenajdete," uvádí Váca.

I letos se tedy diváci mohou těšit na obrovskou spoustu motoristických unikátů a specialit, oficiální program začíná 26. června a končí o tři dny později.

Autor:




Nejčtenější

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Mash 400 Family Side
Připravovaná Jawa 350 z Číny by mohla mít i sajdkáru

Za dva týdny se má představit nová Jawa. Model 350 OHC bude mít základ ve stroji čínské značky Shineray. Tento motocykl upravený v retrostylu inspirovaném...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
V Česku má vzniknout dráha pro testování aut bez řidiče

Ministerstvo dopravy chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením, tedy vozidel bez řidiče. Okruh provozovaný státem...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.