Fiat se chce z tíživé situace dostat s pomocí nových modelů

  • 24
ŽENEVA - Italská automobilka Fiat, která v současnosti čelí rekordním finančním ztrátám, se chce z tíživé situace dostat za podpory nových modelů Gingo a Idea.

Automobilka chce rovněž snížit výrobní náklady a náklady na distribuci. Na druhé straně však chystá investice do modernizace a obnovení důvěry ve značku, uvedli na ženevském autosalonu zástupci firmy.

Nové modely Gingo a Idea se objeví na trhu letos na podzim. Společnost předpokládá, že výroba modelu Idea příští rok dosáhne až 120.000 kusů. Gingo se bude vyrábět v Polsku a v příštím roce by jeho produkce měla dosáhnout až 200.000 vozidel. Kromě toho chce Fiat posilovat i pozici v segmentu lehkých užitkových vozů. 

Poslední čtvrtletí loňského roku zakončila automobilka Fiat s provozní ztrátou 180 milionů eur. Za celý rok se její ztráta vyšplhala na rekordních 1,34 miliardy eur, uvedla agentura Reuters. První měsíce letošního roku však byly podle Fiatu velmi
úspěšné a prodeje výrazně rostly. Zástupci automobilky věří v příznivý vývoj i ve zbytku roku. Důležitým faktorem ale bude vývoj celosvětového hospodářství a obavy z války v Iráku, které snižují poptávku po nových autech.

 

Financial Times: Japonci válcují ostatní automobilky

Ženeva - Manažeři světových automobilek, kteří se včera sjeli na ženevský autosalon, se v nestabilní světové situaci shodují na jediné věci: nikdo nemá jasnou představu o tom, co hrozba války v Iráku do konce roku udělá s prodejem automobilů. Prognózy letošního zisku proto sestavují velmi opatrně. S jistotou lze předpokládat jen některé trendy. Krize v italském Fiatu, který minulý týden oznámil ztrátu kolem dvou miliard eur, se potáhne dál.

Již rok a půl se táhnoucí cenová válka v Detroitu, kde sídlí všechny tři největší americké automobilky General Motors, Ford i Daimler Chrysler, bude pokračovat. A třetí největší světový výrobce Toyota si udrží svou pozici nejlépe prosperující automobilky, protože má ohlásit za loňský rok dvakrát větší zisk než jakákoli jiná společnost z oboru ve své historii. Tyto tři trendy na třech kontinentech jsou ve skutečnosti úzce propojeny. Ukazují totiž, že peníze v sektoru si rozdělují japonští výrobci vedení Toyotou, Hondou a Nissanem. Všechny mají provozní zisk nad úrovní deseti procent, což pro masovou automobilovou produkci představuje úctyhodný výkon.

Německý výrobce luxusních vozů BMW zvládá zisk jen těsně nad hranicí osmi procent. Většinu zisku přitom vytvářejí japonští výrobci v Severní Americe, kde jim pomáhá síla dolaru vůči jenu. Ale důvodem není jen měnový poměr. Více než třetina automobilů v USA nese japonskou značku, protože Američané mají prostě raději japonská auta, která jsou spolehlivější než současné detroitské modely, shodují se analytici, zabývající se světovým automobilovým průmyslem. Právě kvůli pokračujícímu tažení japonských výrobců v Severní Americe tak musela největší světová automobilka General Motors začít před osmnácti měsíci cenovou válku.

Podle výzkumu americké poradenské firmy CNW nabízejí detroitští výrobci amerických zákazníkům obvyklou slevu čtyři tisíce dolarů, zatímco Honda, Nissan a Toyota jen dva tisíce. A přesto v konkurenčním boji nemají navrch. Americká cenová válka se týká také krizí postiženého Fiatu. Od začátku letošního roku má italská automobilka právo přinutit společnost GM ke koupi 80 procent Fiat Auto, jež dosud nevlastní. Částečně kvůli neochotě detroitské společnosti napumpovat do Fiatu hotovost se Italové začali porozhlížet po alternativách včetně plánu na obrovskou emisi předkupních práv. Včera ale oznámili,že nebudou prodávat žádný podíl v luxusní značce Ferrari. I na Fiat však tlačí japonští výrobci. Podíl Toyoty na italském trhu se za poslední tři roky více než zdvojnásobil, zatímco odbyt Fiatu se propadl.