Fiat Stilo Uproad

Fiat Stilo Uproad | foto: iDNES

Fiat se vydal do terénu: nová Panda 4x4 a Stilo Uproad

  • 18
Kdo si chce vyjet s fiatem mimo zpevněné silnice, má k tomu konečně příležitost. Po kratší přestávce se vrací Panda 4x4 druhé generace, talent pro terény nově získalo i Stilo Multi Wagon.

Panda – zkrocená ve všech směrech

Kdo čekal, že Panda 4x4 bude vypadat jako její studie Simba z roku 2002, je konečnou podobou karosérie nutně zklamán.

Zapomenuta jsou kruhová světla, dvoubarevná karoserie s rozměrnými ochrannými plasty na bocích a od základu změněná maska chladiče.

Fiat se vydal cestou nejmenšího odporu. Pandě zvýšil podvozek na 160 milimetrů a přidal mohutnější přední nárazník. Boční ochranné lišty jsou jen o něco širší, než má běžná „dvoukolka“. V chudší verzi jsou navíc za příplatek.

Sériově je má jen dražší provedení Climbing, stejně jako nárazníky v barvě karoserie.

Z archivu: Fiat Panda 4x4

Nebýt nových barevných provedení interiéru, nepřinesla by Panda 4x4 v oblasti designu nic nového. Zdá se, že experiment je v posledních letech pro Fiat sprosté slovo.

Od dob studie Ecobasic s plastovou karosérií a přišroubovanou přední kapotou  automobilka změnila kurs. Vydala se cestou nulových rizik, na které jsou „excesy“ typu Multipla první generace kategoricky zapovězeny.

I když se Panda 4x4 nestala svébytným lifestylovým vozítkem, udělá radost všem, kteří od ní čekají lepší jízdní vlastnosti na sněhu i v lehčím terénu. Tam by se měla blýsknout zadní přiřaditelná náprava, která začne pracovat v okamžiku, kdy kola přední nápravy začnou prokluzovat. To vše díky viskózní spojce a dvěma diferenciálům.

Pohon 4x4 se ale podepsal na dynamických vlastnostech. S motorem 1,2 (44 kW) zrychluje panda z nuly na sto kilometrů za nepříjemných 20 vteřin a jede maximálně 145 km/h. Panda pouze s pohonem přední nápravy a stejným motorem je o 10 km/h rychlejší a sprint na stovku zvládne za 14 vteřin.

Menší rozdíly jsou u motoru 1,3 Multijet (51 kW). S ním Panda 4x4 zrychlí na 100 kilometrů za 16 vteřin a jede nejvýše 155 km/h (Panda: 13 vteřin, 160 km/h). 

Fiat Panda v testu

V Itálii bude Panda 4x4 v prodeji od října, do ostatních evropských zemí se dostane o měsíc později. Prozatím bude v nabídce pouze s benzínovým motorem 1,2, turbodieselová 1,3 bude k dostání až příští rok. Z nabídky pro verzi 4x4 zcela vypadne nejslabší motor pandy 1,1.

Ceny dosud nebyly zveřejněny, stará generace pandy byla s cenou pod 300 000 korun nejlevnější „čtyřkolkou“ na českém trhu.

Uproad –nečekané probuzení stila

Mimo silnice má namířeno i Stilo Uproad. Nová „offroadovská“ verze Stila Multi Wagon se od běžného kombíku liší víc, než je tomu u pandy. Kromě nových nárazníků dostal uproad i dvoubarevnou karosérii s širokými bočními plasty a 17“ kola.

Fiat Stilo Multi Wagon

Výsledek je skvělý, z nenápadného kombi se stal atraktivní vůz podle posledního módního střihu.Uproad bude v nabídce výhradně s dieselovými motory 1,9 JTD (115 k) a novým 1,9 Multijet (140 k).

Image modelů Stilo má napříště posílit i drobný facelift a také dva nové motory. Kromě turbodieselu (140 k) přibude pod kapotu i benzínový 1,4 16V (98 k).

Zájemci o stilo budou také moci vybírat z široké řady „Special Edition“. K těm nejatraktivnějším bude jistě patřit verze Michael Schumacher. Ostře červenou barvu třídveřového modelu podtrhují sportovní sedadla a široké nárazníky. Při výkonu obou volitelných motorů 2,4 (170 k) a 1,9 Multijet (140 k) přijdou vhod standardně montované hlavové airbagy a ESP.