Fiat Stilo chce prostorem oslovit rodinu

Po veleúspěšném tažení s pružným puntem se Italové rozhodli zaútočit na úspěch a popularitu také o třídu výš v nižší střední. Na trhu to zkouší stilo. Redakčním testem prošla pětidveřová varianta s motorem 1.9 JTD. Určitě se podařilo. Jen ta sedačka řidiče...

Do pětidveřového auta se nasedá jinak než do třídveřového stila. Není to ovšem ničím jiným než italskou "drzostí" posunout u pětidveřové verze posez o celých 5 centimetrů výš. Snáze se nasedá a je odtud prima přehled. Ta troufalost počítala s tím, že pětidveřový HB si pořídí buď rodina, nebo podnikatel, který často potřebuje vozit lidi a trochu materiálu nebo zboží. Z týdenního soužití redaktorů a spolupracovníků redakce s 5D stilem lze tenhle cíl italských techniků považovat za zasažený. Podle doručených tiskových materiálů je naopak třídveřovou verzí mířeno na toho zákazníka, který nalezl zalíbení a sympatie ve značce Fiat, nepočítá se svým autem při stěhování národů, a naopak mu není proti mysli užít si razantnější jízdu ve stylu brzda - plyn.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Fiat Stilo  můžete koupit na www.automodul.cz

Fakt, že sedí níž nad silnicí, mu bude určitě vyhovovat. V testovaném voze byl od prvního nastoupení dobře patrný pocit z většího prostoru. Zvlášť spolujezdec si pobroukával s naplno nataženýma nohama a po jednom opravdu velkém nákupu v hypermarketu mu přišlo vhod posunout zadní sedačky kupředu. Nikoliv složit! Posunout na stejných kolejničkách, jako je to běžné všude u předních křesel.

Ochotně zrychlí

Naftová devatenáctistovka s příjmením JTD těšila. Ve městě i na volné silnici a dálnici. Úmornému postrkávání v zácpě mezi semafory bohatě postačilo nechat brumlat příčný čtyřválec v otáčkách do 1500 za minutu, kdy i poznatelně akceleroval. Víc nebylo pro tu chvíli třeba. Při vyjetí z města se diesel celkem potěšitelně probudil a nebylo třeba rýt ostruhami do plynu, aby v otáčkách od dvou do tří tisíc uspokojil drtivou většinu nároků. Jeho ochota zrychlit, jít za plynem byla velmi sympatická a pocit ze vstřícné poslušnosti nabízel srovnání s německými nafťáky. Vyšší otáčky, které však činily chod agregátu přece jenom už slyšitelnější, přišly na řadu na dálnici na vyšší rychlosti.

Spotřeba pohonné jednotky 1.9 JTD na 100 kilometrů je stejně laskavá jako celkový pocit z vozu. Sice si lze živě představit, jak horkokrevný Ital šlape pedály, hanlivě posunkuje na dálniční soupeře, a dosahuje tím vyšší spotřeby, ale něžná ženská nožka na české dálnici a v klidné jízdě v mezích předpisů přiměla motor nárokovat pouhých 4,7 litru paliva. Mužská noha, která měla s rychlostním limitem o poznání větší potíž, zvýšila za stejných podmínek příjem dieselu o slabý půllitr. A na cestu do školy, do práce a na nákup každý den stačilo stilu vždy tak 5,2 až 5,4 litru nafty na 100 kilometrů. Tyto hodnoty navíc v sobě schovávají ranní studený únorový start.

Nešťastná sedačka

Buď jsou české partie tam, kde začínají nohy, obecně jinak tvarovány než u Italů, nebo se Fiatu nepovedlo sedadlo řidiče. Žádný z redakčních testerů se nedokázal v křesle uspokojivě "zavrtat". Ačkoliv lze ovlivnit výšku sedáku, jeho sklon, vzdálenost od volantu, nastavit sklon opěradla a patřičně vyboulit nebo spíše srovnat polstrování pod ledvinami, tu správnou polohu nikdo ne a ne najít.

Většinový hlas říkal: Mám příliš nastláno pod lopatkami, takže výš už se sedadlem necítím kontakt, nedosednu až do střetu opěradla se sedákem, mírně mi tlačí přední lem sedáku na lýtka necítím s vozem dostatečný kontakt. Žena-tester, vysoká 164 cm, si dokonce potřebovala posunout šoférské sedadlo tolik dopředu, že při zvednutí nohy k brzdě se dotkla několikrát spodku volantu. Naopak prakticky tentýž druh křesla na místě spolujezdce nevzbudil ani jednu výhradu. Všichni hovořili o pohodlí.

Interiér velmi účelný

Příjemná jízda pro posádku není jenom vyladěný fungl nový podvozek, ale hodně dělá pohodlí interiéru. Zadní sedadla jsou sice o poznání tvrdší, ale nikdo to jako chybu přímo neoznačil. To spíš příjemně zaujaly detaily, které činí cestování lidštějším: zadní výdechy ventilace, stoleček a držáky na nápoje, ergonomicky přesné loketní opěrky. Ačkoliv je v pětidveřovém vydání posez o pět centimetrů vyšší, neznamená to opřít hlavu o strop.

Ani ten nejvyšší se hlavou vrchního polstrování nedotkl. Odměnou za to je rozhled připomínající řidičovo místo v dodávce, ale na převážně městský provoz to rozhodně nebylo na škodu, a zdánlivě to dokonce zlepšovalo i výhled zpět při couvání. Byla to ale jenom iluze, a v tu ránu se jako moc a moc vděčný ukáže parkovací senzor v doplňkovém komfortním paketu za příplatek. Fiat do téhož paketku přibalí i dešťový senzor a automatické světlomety.

Bezpečnost

Výrobce svůj produkt chválí po stránce bezpečí velmi. Skutečnou bolístku, má-li stilo v tomto ohledu nějakou, ukáže až hromadný provoz. Nicméně přední a boční airbagy jsou samozřejmostí, elektronické pomocníky ABS+EBD, ASR, MSR a brzdového asistenta přibalil Fiat ke stilu také. A vzhledem k tomu, že nikdy za celou dobu se vůz nepokusil ani vyjet ze zatáčky, ani převrátit na bok, ani uhnout z brzdné dráhy, bude stačit k dostatečně bezpečnému provozu stila už jen středně rozumný řidič.

Luxus jako výzva

Italové podle všeho hodně času strávili přemýšlením, čím zaujmout potenciálního majitele, aby sáhl právě po stilu. Vedle všech technických vymožeností, elektronických systémů, senzorů a servopomocníků je však ještě pořád hodně lidí, kteří dbají nekompromisně na to, aby vůz měl přisvětlovaná zrcátka na vnitřní straně sluneční clony a metalíza byla červená.

Zde se podle všeho lidé z Fiatu rozhodli nebrat naprosto žádný zřetel na to, jaké finesy komfortu ke které třídě aut jsou slušností a obyčeji přiřazeny, a zaútočili na majitele nižší střední luxusními prvky z vyšších cenových skupin: xenonová světla, integrované dětské sedačky, zadní boční airbagy, palubní počítač a systém My car schopný upamatovat se na oblíbená nastavení toho kterého řidiče a na pokyn tlačítka se mu vchoulit do dlaně... Podle toho všeho nebude mít stilo potíž najít kupce, který bude chtít vozit rodinu, sám sebe nebo pár spolupracovníků a drobet zboží.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 13
Zrychlení 0-400 m (s) 18,8
Zrych. (IV.) 50-90 km/h (s) 9,9
Zrych. (V.) 80-130 km/h (s) 18,5
Brzd. dráha z 80 km/h (m) 30,2
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 8


Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 8
Výhled z vozu 8


Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: min 1, max 10


Prognóza odhadce

Italský reprezentant nižší střední třídy nabízí pokrokovou koncepci, osobitý design, tradičně prostorný interiér s posuvnými a naklápěcími zadními sedadly a dobrý jízdní komfort. Český trh přijal stilo kladně, i když se mu nepodařilo získat titul Automobil roku jako u předchozích modelů Brava a Tipo. Velkou devizou je relativně nízká pořizovací cena ve srovnání s konkurencí a koncepce mezi malým MPV a hatchbackem. Poptávka po takových automobilech bude stále růst. Stilo osloví i řadu zákazníků, kteří by jinak sáhli po automobilu větším. Na trhu ojetých vozidel můžeme předpokládat větší stabilitu cen oproti bravě (patrné to bude zejména u provedení JTD), ale stále můžeme očekávat podprůměrný pokles hodnoty v závislosti na čase a ujetých kilometrů. Fiatu se povedl chytrý tah, stilo se přizpůsobilo současným požadavkům trhu a přitom zůstalo své. Po pětiletém provozu a cca 100 000 km cena poklesne na přibližně 220 000 Kč (testované provedení 240 000 Kč.
TOMÁŠ MAJER, autor je spolupracovníkem redakce