Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Tempra: prostoru má víc než dost

  14:46aktualizováno  14:46
V čase drahých pohonných hmot, rostoucích nákladů na provoz, a tudíž zvýšené poptávky po malých autech má Fiat Tempra smůlu: mnozí lidé ho považují za zbytečně velký vůz a nepředhánějí se v zájmu, což sráží ceny do mezí k zaplakání pro prodávající a výhodných pro kupce.
Fiat Tempra

Fiat Tempra | foto: Archív

Tempra se tak na rozdíl pouhých několika tisícovek přiblížila ke staršímu a prostšímu modelu Tipo, který jí sice dal techniku, leč před kupci v Česku si udržel pověst menšího, a tudíž větší pozornosti hodného auta. Fiat Tempra ze svého premiérového ročníku 1990 s velmi rozšířeným motorem 1.6 je proto k mání za 65 tisíc, stejný vůz ročníku 1993 stojí kolem 100 tisíc a perspektivní kus ještě o dva roky mladší se obvykle prodává za 120 tisíc korun.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Fiat  můžete koupit na www.automodul.cz


Za mimořádně prostornou a pohodlnou verzi kombi se na trhu ojetin připlácí deset tisíc až 15 tisíc korun, diesel bývá dražší o 15 tisíc a turbodiesel o 20 až 25 tisíc korun. A protože levnější auta ražení Tempry hledají hlavně spořivější motoristé, je z benzinových provedení snad až trochu paradoxně největší zájem o nejslabší motor 1.4, s nímž lze jezdit se spotřebou až o litr nižší než se silnějším 1.6 či 1.8. A ještě žíznivější 2.0 znamená na trhu ojetin dokonce pětitisícovou slevu ve srovnání se stejně starým typem 1.6. Naopak mimořádnými dynamickými vlastnostmi proslulý model 2.0 16V může být až o 15 tisíc korun dražší, ale jen v případě, že bude v pořádku a ve vynikajícím technickém stavu. On však často mívá problémy se zvýšenou spotřebou oleje a s řídicí elektronikou, což lze opravit jen s komplikacemi a hlavně draze. Významnou předností Fiatu Tempra je velký zavazadlový prostor, který lze například u verze kombi zvětšit ze základních 550 až na 1550 litrů. Solidní je design a zvláště model S.W. patří k nejzdařilejším kombíkům své generace. Chvála na adresu tempry jde rovněž za komfort a jízdní vlastnosti i za antikorozní ochranu, k výhodám patří levnější díly a servisní práce ve srovnání s jinými západoevropskými vozy. Druhovýroba dokonce dodává součástky pro fiaty v cenách srovnatelných s tuzemskými automobily. Ale pozor, některé speciální a běžně mezi jednotlivými typy nezaměnitelné kusy jsou naopak drahé. Právě zmíněná nezaměnitelnost některých exponovaných dílů v bohaté řadě modelů Fiatů Tempra a Tipo patří k jejich nevýhodám spolu s pověstně horším výrobním zpracováním a typickými úniky oleje z motoru i převodovky. Motory bývají hlučnější, ale svým způsobem mimořádné - v případě slabších benzinových verzí nízkou spotřebou a trvanlivostí a u turbodieselů nevšedními výkony. Například motor 1.9 TD - byť je koncepcí starší než špičkové naftové agregáty horké současnosti - s vozem dosahuje maximální rychlosti až 180 kilometrů v hodině a z klidu na stovku zrychluje za něco málo přes 12 vteřin. K bolestem starších vozů obvykle patří také volná přední náprava a potíže se zadními brzdami. Technicky vyspělejší motory mívají problémy s elektrikou. Pozor na auta, která se na zdejší silnice dostala z Německa - jsou obvykle hodně jetá a chabě udržovaná. Bohatá výbava se u starších a víc jetých vozů někdy ukazuje jako problematická: poruchy mívá hlavně elektrické ovládání oken a klimatizace. K typickým závadám patří nepřesné, či dokonce nefungující přístroje - hlavně palivoměr a kontrolka mazání. A zatímco nad prvním může zkušenější motorista mávnout rukou, druhou bolest se vyplatí urychleně léčit. Příčinou sice většinou bude zoxidovaný kabel, ale závažný signál nelze podcenit. Mazání motoru skutečně nemusí být v pořádku. Fiata Tempru odborníci doporučují zvláště lidem, kteří se snadno smíří s tím, že jejich auto nemá po letech perfektní chod, a odpustí mu hlučnější motor. U starších ojetin se jako nejvhodnější pro obyčejné a úsporné cestování ukazují obyčejné benzinové motory 1.4 nebo diesely.

PLUSY
- velký prostor v kabině i v kufru, výborné užitné vlastnosti
- pohodlí a solidní jízdní vlastnosti
- bohatý výběr motorů a výbav
- výkonné turbodiesely
- úsporné a nenáročné nejslabší benzinové motory
- dobrá antikorozní ochrana
- levné díly zvláště z druhovýroby
- relativně nízké ceny na trhu ojetin

MINUSY
- menší zájem na trhu ojetin
- horší výrobní zpracování, hlučnější motory
- vyšší spotřeba oleje u verze 2.0 16V
- úniky oleje z motoru a převodovky
- předčasně korodující výfuk
- potíže v účinnosti zadních brzd
- poruchové přístroje
- netěsnící chladicí systém
- různost dílů pro různé modely
- poruchová elektronika u vyspělejších motorů
- méně trvanlivá přední náprava
- vlhnoucí a méně trvanlivé svíčky u benzinových motorů

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Fiat Tempra 1.6 ročníku výroby 1994 stojí zhruba 110 tisíc korun a nejobvyklejší stejně starou konkurenci mu tvoří Fiat Tipo 1.6 za 105 tisíc, Volkswagen Vento 1.8 za 165 tisíc, Daewoo Racer 1.5 za 85 tisíc, Peugeot 306 1.6 za 150 tisíc, Opel Astra 1.6 za 140 tisíc, Honda Civic 1.6 za 150 tisíc, Renault 19 Chamade 1.7 za 130 tisíc a Ford Orion 1.6 za 135 tisíc korun. "Třebaže je ze zmíněných automobilů nejdražší, asi bych zvolil kvůli spolehlivosti a trvanlivosti Volkswagen Vento," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "Sportovnějším náturám zřejmě vyhoví Honda Civic. Tempru bych bral v případě zachovalého exempláře od ročníku výroby 1994 a raději bych si připlatil za kombi a turbodiesel. Tím by se už však pomalu začal smazávat rozdíl od Volkswagenu Vento."

Autor:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.