Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Uno: legenda se vrací

  11:00aktualizováno  11:00
Uno, ikona mezi malými auty. U Italů je dodnes jednička, a nejenom významem slova. Vždyť se auto stejného jména vyrábělo dvanáct let a bylo hitem nejen v Itálii. Pyšní se dokonce titulem evropského auta roku 1984.

Jednička (italsky "uno") se vrací. Prozatím na jihoamerický trh. Krátce po uveřejnění prvních fotek se ale už ví, že příští rok doplní nabídku Fiatu i v Evropě.

Laciné auto právě uvádí jihoamerický Fiat na brazilský trh. Nové uno je rozměry velmi blízké tomu, které bylo k sehnání v Tuzexu a začátkem devadesátých let bylo hitem mezi dovezenými ojetinami. Na jihoamerickém trhu nahradí Fiat Mille, což bylo donekonečna faceliftované Uno Logo (s malými předními světly). V Evropě by se mělo usadit mezi pandou a puntem a nahradit tak Punto Classic. Vyrábět se bude ve fabrice Zastavy v srbském Kragujevaci.

Nový malý pětidveřový hatchback má zvýšenou karoserii, v tom se stavitelé inspirovali u veleúspěšné pandy. Pro jihoamerické cesty přidali zvýšený podvozek (165 až 175 mm). Technický základ vychází z platformy pandy a pětistovky, čímž byly částečně dané míry. Uno je tedy dlouhé 377 centimterů, vysoké 149 a široké 164 cm. Rozvor je 237 cm a do kufru se vejde 280 litrů nákladu.

O pohon ani ne tunového una se stará litrový motor výkonu 54 kW nebo čtrnáctistovka s 63 kilowatty. Oba agregáty patřící do rodiny motorů Fire Evo (motory Fire debutovaly v osmdesátých letech právě v unu, dnes jsou ovšem řádně upravené) pojedou na benzin i líh z cukrové třtiny. Se slabším motorem se uno rozjede na stopadesátku, s jedna-čtyřkou pofrčí o dvacet víc.

K mání bude ve dvou výbavových stupních. A kdo plánuje výlety do přírody, může připlatit za oplastovanou variantu, přibližující vzhled teréňákům, i tak zůstane novému unu pohon pouze předních kol.

V Brazílii je v prodeji za ceny od 25 tisíc realů, což odpovídá asi jedenácti tisícům eur, první kousky dorazí za zákazníky v druhé polovině roku.

Fiat Uno Ecology Concept

Na autosalon do San Paola si Fiat ještě připravil speciální koncept, který co nejvíc šetří přírodu. Na prosklené střeše má solární panely, které živí palubní elektroniku. Interiér je pak vyrobený z přírodních hmot, které nehradily obvyklý plast a další materiály. Sedadla mají potahy z kokosových vláken, koberečky jsou z recyklovaných PETlahví a výplně karoserie z cukrové třtiny.

O pohon se stará litrový motor nastavený výhradně na spalování metanolu, nechybí systém Start&Stop.

Fiat Uno Ecology
Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.