Fiat Uno

Fiat Uno | foto: Fiat

Fiat Uno: legenda se vrací

  • 89
Uno, ikona mezi malými auty. U Italů je dodnes jednička, a nejenom významem slova. Vždyť se auto stejného jména vyrábělo dvanáct let a bylo hitem nejen v Itálii. Pyšní se dokonce titulem evropského auta roku 1984.

Jednička (italsky "uno") se vrací. Prozatím na jihoamerický trh. Krátce po uveřejnění prvních fotek se ale už ví, že příští rok doplní nabídku Fiatu i v Evropě.

Laciné auto právě uvádí jihoamerický Fiat na brazilský trh. Nové uno je rozměry velmi blízké tomu, které bylo k sehnání v Tuzexu a začátkem devadesátých let bylo hitem mezi dovezenými ojetinami. Na jihoamerickém trhu nahradí Fiat Mille, což bylo donekonečna faceliftované Uno Logo (s malými předními světly). V Evropě by se mělo usadit mezi pandou a puntem a nahradit tak Punto Classic. Vyrábět se bude ve fabrice Zastavy v srbském Kragujevaci.

Nový malý pětidveřový hatchback má zvýšenou karoserii, v tom se stavitelé inspirovali u veleúspěšné pandy. Pro jihoamerické cesty přidali zvýšený podvozek (165 až 175 mm). Technický základ vychází z platformy pandy a pětistovky, čímž byly částečně dané míry. Uno je tedy dlouhé 377 centimterů, vysoké 149 a široké 164 cm. Rozvor je 237 cm a do kufru se vejde 280 litrů nákladu.

O pohon ani ne tunového una se stará litrový motor výkonu 54 kW nebo čtrnáctistovka s 63 kilowatty. Oba agregáty patřící do rodiny motorů Fire Evo (motory Fire debutovaly v osmdesátých letech právě v unu, dnes jsou ovšem řádně upravené) pojedou na benzin i líh z cukrové třtiny. Se slabším motorem se uno rozjede na stopadesátku, s jedna-čtyřkou pofrčí o dvacet víc.

K mání bude ve dvou výbavových stupních. A kdo plánuje výlety do přírody, může připlatit za oplastovanou variantu, přibližující vzhled teréňákům, i tak zůstane novému unu pohon pouze předních kol.

V Brazílii je v prodeji za ceny od 25 tisíc realů, což odpovídá asi jedenácti tisícům eur, první kousky dorazí za zákazníky v druhé polovině roku.

Fiat Uno Ecology Concept

Na autosalon do San Paola si Fiat ještě připravil speciální koncept, který co nejvíc šetří přírodu. Na prosklené střeše má solární panely, které živí palubní elektroniku. Interiér je pak vyrobený z přírodních hmot, které nehradily obvyklý plast a další materiály. Sedadla mají potahy z kokosových vláken, koberečky jsou z recyklovaných PETlahví a výplně karoserie z cukrové třtiny.

O pohon se stará litrový motor nastavený výhradně na spalování metanolu, nechybí systém Start&Stop.

Fiat Uno Ecology