Fiata jsem dostal do kolíbky, říká muž

Čestným členem F 600 dubu v Příšovicích u Turnova je František Drbohlav z Doubravic u Hrubé Skály.
Čestným členem F 600 dubu v Příšovicích u Turnova je František Drbohlav z Doubravic u Hrubé Skály. Kolegové k němu jezdí pro radu, téměř každý motor fialu člena klubu už poznal jeho práci. Manželce i neteři upravil šestistovku, sám má Fiat 850 a osmimístný mikrobus. "Fial je naše generační auto," říká František Drbohlav.

Jak jste se vlastně k fiatům dostal?

Děda jezdil typem 503 z roku 1926, otec měl Fiala 1500 - šestiválec z roku 1936. Já jsem si poprvé pořádně sedl do šestistovky na vojně v roce 1960, když táta přivezl auto z Bratislavy. Tenkrát totiž u nás tato značka nebyla k sehnání. Dostávali ji jen hrdinové práce nebo zasloužilí komunisté. Když jsem malého fiala poprvé řídil, divil jsem se, že dokáže totéž co velké auto. I můj otec, kterému je 87 let, dodnes pravidelně se šestistovkou jezdí a já doufám, že od nás převezme tradici i můj vnuk.

Vím, že jste si z fialu vyrobil také zvláštní traktor...

Říkám mu Fiat lesní. Je to taková složenina všeho možného. Podvozek má pragu z roku 1934, německou válečnou převodovku, redukci z terénního robura a všechno pohání Fiat 850. S traktorem převážím všechno, od dřeva po stavební materiál. Mám ho od roku 1977.

Dá se s malým fiatem vyjet i na delší cesty?

Už před rokem 1989 jsme s fialy projeli skoro všechny země, kam nás tehdy pustili. Šestistovka má procestovanou téměř celou Jugoslávii a Německo a dnes má najelo 800 tisíc kilometrů. Osmsetpadesátka se zase dostala až k Istanbulu.

Není dnes problém sehnat na tato auta náhradní díly?

Součástky lze dovézt z Itálie, spousta náhradních dílů se dá použít z polského malucha. Také jsem se dopředu zásobil a dnes mám náhradní díly na dalších padesát let.


Témata: Fiat