Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fichtel & Sachs 74 cm3 - legenda mezi motory

  14:42aktualizováno  14:42
-
Přesně na přelomu devatenáctého a dvacátého století, roku 1900, uvedl Ernst Sachs ze Schweinfurtu na trh volnoběžný náboj zadního kola pro bicykly. Nebylo to nic nového, první patent na volnoběžku byl podán ve Francii roku 1867, Sachsův náboj byl však roku 1903 doplněn protišlapací brzdou a prodáván pod názvem Torpedo. Tento název se pak ujal všeobecně.
Okolnosti přiměly Sachse roku 1929 předat výrobu kuličkových ložisek švédské firmě SKF. Vzniklá mezera ve výrobě jej přinutila hledat nový výrobní program. Nalezl jej v produkci příslušenství pro motorová vozidla - spojky a tlumiče pérování vyrábí dodnes. Druhým podnikatelským záměrem byla výroba malých motorů; i ty se udržely.
Následujícího roku spatřil světlo světa první motor Fichtel & Sachs, který měl motorizovat "jízdní kolo malého člověka". Dvoudobý jednoválec s litinovým válcem a pístem z lehké slitiny měl rozměry vrtání a zdvihu 42 x 54 mm, což představuje zdvihový objem 74 cm3 a poměrně slušný výkon 1,25 koně při 3400 otáčkách za minutu.
V průběhu výroby, ukončené roku 1932, došlo k několika drobným úpravám. Poté byl uveden odvozený typ 98 cm3, který se svým pojetím více blížil motocyklu a v následujících dvaceti letech se ho prodalo téměř jeden milion kusů. O popularitě motorů a mopedů Fichtel & Sachs svědčí i dnes u nás bezděky užívaný terminus technicus "fichtl", označující poněkud přezíravě malokubaturní stroje.
Jelikož firma nedoporučovala užití svého motoru v běžných kolech, prodávala jej spolu s dalšími komponenty výrobcům jízdních kol. Ti stavěli kompletní zesílená kola, která se od sebe lišila jen nepatrně. Byla v dámském, pánském a užitkovém provedení. V době ekonomické recese to nebyl špatný úmysl, provozní náklady nového motoru měly představovat pouze jeden fenik na kilometr při pořizovací ceně kompletního vozidla kolem tří set říšských marek, což reprezentovalo téměř dva měsíční příjmy. Svého majitele tak našlo více než 30 000 exemplářů tohoto pomocníka.
Autor:


Témata: Ložisko, jízdné


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.