Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dobrá zpráva: Škoda radikálně zlevňuje filtry pevných částic

aktualizováno 
Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Značky koncernu Volkswagen v Česku přistupují k úpravám cen. Pro nejběžnější modely starších škodovek, které jsou tímto problematickým dílem vybaveny, se nyní dají pořídit od necelých 13 tisíc, podmínkou je ovšem vrátit starý filtr.

Filtr DPF (pevných částic)

Moderní naftové motory používají pro snížení emisí výfukových plynů takzvané filtry pevných částic (říká se jim také DPF nebo FAP). Dnes již nenajdete na trhu nových vozů turbodiesel, který by jím nebyl vybaven. Poslední vozy bez něj plní normu Euro 4, od nástupu novější ekonormy Euro 5 v roce 2010 (dnes už platí Euro 6) mají již všechny automobily s naftovým motorem tento filtr, jinak by ji nedokázaly plnit. A nově je začínají výrobci montovat i do výfukového traktu benzinových motorů.

Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Filtr pevných částic je tedy v podstatě lapač sazí.„Přibližně 500 kilometrů se filtr plní sazemi, aby potom, v případě dnešních bezúdržbových filtrů vozidel byly automaticky spáleny. Na to obvykle potřebuje vůz asi 10 minut a projeví se to bílým kouřem za vozem,“ popisuje Jan Karnolt, technický školitel společnosti Ford Motor ČR.

Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru. „Což ještě nutně neznamená, že je nefunkční,“ vysvětluje Jan Karnolt. „Může se stát, že vinou nesprávného řízení motor nespálil částice a je zaplněný. K příčinám lze připsat i to, když řidiči jezdí jen se studeným motorem po městě a neumožní vypálení za plynulé meziměstské jízdy vyšší rychlostí.“ Moderní diesely se zkrátka pro poskakování po městě nehodí.

Zpočátku byla životnost filtrů pevných částic velmi omezená a spolehlivost tak nízká, že se této hranice často nedožily. Dnes je podle Petra Petříka, zkušeného nezávislého servismana z pražské Chuchle, životnost běžně až 300 tisíc kilometrů a spolehlivost dané technologie nesrovnatelně vzrostla.

Majitelé dieselových aut se ovšem často uchylují k tomu, že si nechávají filtr pevných částic vymontovat. Tím si ovšem zadělávají na malér. Výfukový systém je totiž homologovanou součástí vozu, která slouží k plnění emisních norem. Logicky pokud tedy část odstraníte, automobil příslušnou normu neplní. S tímto problémem se mohou potýkat třeba motoristé, kteří si koupili starší vůz s již odstraněným filtrem pevných částic, takový vůz pak neprojde emisní kontrolou na STK, které jsou stále přísnější. S tím se snaží bojovat ministerstva dopravy a životního prostředí.

Chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic je podle zkušenosti autobazarníků jednou z aktuálně nejčastějších vad vozů, kterou se prodávající snaží při nabízení auta maskovat. „Majitelé vozu s nefunkčním filtrem pevných částic nechtějí mnohdy investovat desítky tisíc korun do nákupu nového filtru, a tak se vůz snaží prodat,“ popisuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Z filtru je podle něj nejčastěji odstraněna keramická vložka, nebo je ve vrchní části provrtán. „Oblíbeným trikem zkušených podvodníků je pak přeprogramování řídicí jednotky, aby nepoznala, že je filtr nefunkční,“ popisuje Foltýn.

Vše ovšem naráží na to, že filtr pevných částic je obvykle poměrně drahá součástka. A protože je Česko rájem ojetin, které mají často filtr na hranici životnosti (a často je právě kvůli tomu původní majitelé prodávají), jezdí podle odhadů po našich silnicích statisíce aut s vykuchaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic.

Kritika se ovšem dosud snášela také na automobilky, které za nové filtry jako náhradní díly, chtěly obrovské peníze. Na některé exotičtější modely stojí nový filtr klidně přes sto tisíc (Hyundai ix35, Chevrolet Orlando). Jedněmi z prvních, kdo přišel s programem náhradních filtrů za rozumné ceny byl Ford (ceny začínají na 14 tisících) a značky koncernu PSA tedy Citroën a Peugeot (od 12 tisíc). Nyní přistupují k razantnímu zlevnění značky koncernu Volkswagen.

Příklad

Škoda Octavia II 1.6 TDI

  • Originalní díl: 17 900 Kč (výměnný - díl má tuto cenu, pokud zákazník vrátí fíltr, který se z auta vymontovává)
  • Díl řady Economy (pro vozy starší čtyř let): 12 900 Kč (výměnný), 16 125 Kč (v případě, že zákazník starý filtr nevrátí)

Začátkem července tedy výrazně zlevnila i Škoda. Pro auta starší čtyř let jsou nyní filtry z takzvané řady Economy levnější přibližně o 60 procent, nově tak stojí od 12 900 korun. Zlevnily i filtry v nabídce originálních náhradních dílů, kde je cena 16 900 a 17 900 korun. V obou případech ceny platí v případě, že zákazník dealerovi vrátí původní už nefunkční filtr. V případě, že filtr nemá (třeba proto, že jej u ojetého auta předchozí majitel nechal vymontovat a zahodil ho), jsou ceny vyšší. Uvedené ceny platí pro filtry pasující do škodovek s motory 1,2, 1,4, 1,6, 1,9 a 2,0 TDI. V každém případě je však třeba pro každý konkrétní vůz ověřit díl podle VIN (rodného čísla vozu).

Podle informací iDNES.cz zlevní náhradní filtry pevných částic také ostatní značky koncernu Volkswagen, tedy VW, Seat a Audi. Nový ceník by měl být oficiálně zveřejněn v tomto týdnu.

Krok Škody chválí odborník na měření emisí Libor Fleischhans: „Filtry Škody tak nejenže budou patřit k nejlevnějším, ale především jsou funkční,“ komentuje. A varuje před neoriginály z druhovýroby: „Zkoumali jsme je a zjistili jsme, že nefungují. Dokonce mohou zničit motor.“ S tím souhlasí i Petr Petřík: „Když neoriginální filtry rozeberete, jsou poloviční. Emisní kontrolou auto projde, ale účinnost je mnohem menší.“ Životnost takového filtru odhaduje na 60 tisíc kilometrů. „Za celou kariéru jsem použil takový filtr jen jednou na výslovné přání zákazníka,“ dodává nezávislý automechanik.

Petr Petřík si ovšem všímá ještě jedné věci: „Často se mnoho věcí svádí právě filtr pevných částic. Vymění se, aby se nakonec zjistilo, že v něm problém nebyl.“ Podle servismana je za většinou problémů zanedbaná údržba a nekvalitní palivo.

„Zřídka se stane, že do autorizovaného dealerství přijede zákazník s požadavkem na výměnu DPF filtru v rámci standardní servisní záruky. Takovéto případy jsou ročně v jednotkách kusů,“ doplňuje Kateřina Jouglíčková, mluvčí českého zastoupení značky Kie. K samotnému poškození DPF filtru podle ní z 99% nedochází. „K jeho výměně může dojít v okamžiku, kdy je na vině jiná závada, například závada turbodmychadla či únik oleje,“ dodává. Kia podle Jouglíčkové zlevňování filtrů neplánuje: „Ceny surovin a materiálů pro DPF filtry dlouhodobě nezlevňují, ba naopak zvedají se.“ Jen pro představu: napříč celou modelovou řadou má Kia 14 typů filtrů.





Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Použitý filtr pevných částic
VIDEO: Jak vypadá filtr pevných částic

Jak ten prokletý filtr pevných částic vůbec vypadá? Moderní auto s naftovým motorem už bez něj nekoupíte a brzy jej dostanou i benziňáky. Majitele dokáže filtr...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat
Nákup nového auta: prodejci nabízejí plnou nádrž i vyřizování na úřadech

Přestože prodeje nových aut i v Česku stále rostou (loni se jich prodalo přes čtvrt milionu), stále je dost těch, kteří si nikdy nový vůz nekoupí. Jak to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.