Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bazary odmítají stále víc nafťáků s odstraněným filtrem pevných částic

  12:00aktualizováno  12:00
České autobazary registrují zvýšenou nabídku dieselových vozidel s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic. Tyto vozy se jejich majitelé snaží za každou cenu prodat a vadný filtr zatajit. Nový stojí desítky tisíc korun a bez něj jsou auta podle zákona nepojízdná a na silnici nemají co dělat.

Turbodiesely se dnes bez filtru pevný částic neobejdou. Jakýkoliv problém je ovšem velmi drahý. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Se zaneseným nebo poškozeným filtrem pevných částic (DPF) může mít vozidlo vyšší spotřebu, nižší výkon, diagnostika hlásí chyby a v některých případech auto nelze vůbec uvést do chodu.

Největší síť autobazarů AAA Auto zaregistrovala jen v říjnu nárůst pokusů o prodej auta s odstraněným filtrem o pětinu na 150 případů. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že je filtr zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru tak, aby laik nic nepoznal,“ uvedl vedoucí výkupu AAA Petr Vaněček. Nový DPF stojí až sto tisíc korun a bez něj neprojde vozidlo emisní kontrolou.

Může se hodit

Hledáte ojetý vůz? Vybírejte z bohaté nabídky prověřených osobních aut k prodeji na Automodul.cz.

„Jen za měsíc říjen jsme odhalili 32 vozidel s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, které se nám snažili jejich majitelé prodat,“ dodal Pavel Foltýn z Auto ESA. Všem vozidlům podle něj scházelo několik měsíců do další emisní kontroly a bylo tedy zřejmé, že se je jejich majitelé snažili prodat ještě před tímto termínem.

Filtr DPF je významná součást moderních turbodieselových motorů, která je pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles - samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru. Přesto se filtry časem zanesou a je nutné je vyměnit.

„Podle našeho odhadu jezdí po českých silnicích více než 75 tisíc vozů Ford původně vybavených filtrem pevných částic. Bez DPF filtru je v praxi nemožné vyhovět přísným emisním limitům,“ uvedl začátkem letošního roku servisní ředitel českého Fordu Martin Sládek.

Po odstranění filtru a přeprogramování továrního nastavení řídicí jednotky auto nesplňuje podmínky nutné pro homologaci a bez toho nesmí být provozováno na veřejných komunikacích.

Značnému riziku se provozovatel vozidla s odstraněným filtrem vystavuje například v Německu či Rakousku. Tam policie přítomnost filtrů DPF ve voze pravidelně kontroluje a hříšníka v případě jejich absence čeká trest ve formě pokuty 1000 eur spojený se zákazem další jízdy.

Autoři: ,


Témata: Auto ESA


Nejčtenější

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Další z rubriky

Porsche GT3 modelové řady 996
Porsche před 25 lety zachránili Japonci, učili ho vyrábět auta

Byť bylo porsche vždy značkou se zvukem přepychu, na začátku 90. let slavná německá automobilka stála před krachem. Spasilo ji to, že najela na japonské metody...  celý článek

(ilustrační snímek)
Bazarníci stále podvádějí, situace se zhoršuje

Počty podvodů s ojetinami neklesají. Česká obchodní inspekce loni zjistila porušení předpisů v 60 procentech kontrol autobazarů. Je to téměř o čtyři procentní...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Seat Exeo 2.0TDi
Seat Exeo 2.0TDi

r.v. 2012, naj. 120 000 km, diesel
209 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.