Filtr pevných částic zachycuje saze ve výfukových plynech, které vznikají nedokonalým spalováním.

Filtr pevných částic zachycuje saze ve výfukových plynech, které vznikají nedokonalým spalováním. | foto: Reuters

Benzinový motor čoudí víc než diesel, dostane problematický filtr

  • 346
Moderní benzinové motory dostávají systém přímého vstřikování paliva. Je to lepší pro přesnější dávkování paliva, což se projeví hlavně snížením spotřeby. Jenže kvůli tomu pak mají problém s pevnými částicemi. To by měly vyřešit filtry, jenže ty vyžadují péči a po čase i ne zrovna levnou výměnu.

Za úhlavního nepřítele lidského zdraví byl v posledních letech označován hlavně dieselový motor, ale po zavedení filtru pevných částic se pozornost ekologických organizací přesouvá také k benzínu. Nejnovější test provedený německou zkušebnou TÜV Nord na zakázku společnosti Transport & Environment ukazuje, že úsporné benzinové motory s přímým vstřikováním vyprodukují mnohonásobně víc škodlivých částic než moderní diesel osazený filtrem.

Protože i při spalování benzinu vznikají škodliviny způsobující rakovinu, největší německý ekologický spolek Deutsche Umwelthilfe (DUH) volá po urychleném zavedení filtru také pro zážehové motory.

O filtru pevných částic pro benziňáky se šeptá mezi výrobci už několik let. S rozmachem moderních přímovstřikových motorů to začíná být aktuální. I laik pozná, že "něco nehraje": zatímco moderní turbodiesely mívají fešnou chromovanou koncovku výfuku čistou, benziňáky mají koncovky černě očouzené jako kdysi diesely.

Vše prý vyřeší 50 eur

Zatímco přísné limity pro vypouštění oxidu uhličitého nutily až dosud výrobce aut směřovat úsilí  ke snížení spotřeby paliva, tak právě honba za co nejnižší spotřebou přinesla i nepříjemný vedlejší efekt.

Motory, u nichž je benzin vstřikován přímo do válců, produkují podle studie TÜV Nord desetkrát až čtyřicetkrát více škodlivin než ty, u kterých je palivo vstřikováno do sacího potrubí. Protože však přímé vstřikování paliva přináší nezanedbatelnou úsporu benzinu, podíl takových motorů v autech neustále roste a podle odhadů mají do roku 2020 auta s nepřímým vstřikem zmizet v Evropě z nabídky automobilek úplně.

Testem německé zkušebny prošly Renault Mégane, Hyundai i40 a Ford Focus. Všechna tři auta neměla problém s emisemi při testech na válcích, nadlimitní hodnoty však vozy dosáhly v reálném provozu.

Podobnou zkušenost s motory s přímým vstřikem udělala nedávno i ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), když otestovala Volkswagen Golf 1,4 TSI a Hyundai i30 GDI. "Nefiltrované benzinové motory jsou mnohonásobně špinavější než filtrované diesely," cituje server Focus Online vyjádření obchodního ředitele DUH Jürgena Resche. "Proto budeme zkoumat právní kroky zaměřené proti typové homologaci těchto motorů bez filtru".

Za povinné nasazení filtrů  pro benzinové motory se přimlouvá také Greg Archer ze spolku pro čistou dopravu Transport & Environment. Na bruselské tiskové konferenci minulou středu prohlásil, že "pokud si výrobci nebudou účtovat luxusní přirážky, nemusí auta s filtrem vůbec podražit." Archer odhaduje, že cena takového filtru pro benzinový motor nepřekročí 50 eur, tedy v současnosti v přepočtu zhruba 1 370 korun.

Automobilka Volkswagen však už dala najevo, že téma použití výfukového filtru je zjednodušováno. "To všechno stojí mnohem více peněz než jen s oblibou citovaných padesát eur. A vývoj  filtru také vyžaduje nějakou dobu," řekl mluvčí Peter Weisheit deníku Die Welt.

Filtry jsou i dobrý byznys

Výrobci aut však mají  v ekologických organizacích mocného soupeře, jehož vliv není radno podceňovat. Právě Deutsche Umwelthilfe, která hrozí žalobami na nefiltrované benzinové motory, stojí mimo jiné za zavedením emisních zón v německých městech. Tam smějí vjíždět  jen  auta vybavená zelenou nálepkou, což v případě dieselových aut vyžaduje třeba i dodatečnou montáž filtru pevných částic.

Ačkoliv německá veřejnost  často vnímá DUH jako inkviziční organizaci, jejíž pracovníci chodí po ulicích a hlásí policii auta s nevylepenou ekologickou známkou, pokud jde o životní prostředí, má při tvorbě zákonů coby poradní orgán často rozhodující slovo. A to přesto, že kritici často poukazují na finanční propojení DUH a zájmových skupin, například právě s výrobci filtrů. Od těch DUH v minulých letech inkasovala každým rokem 100 tisíc eur jako příspěvek na provoz.

Další věc, která se může pokazit

Na straně ekologů je však tentokrát i německý autoklub ADAC, jenž nelze jednoduše označit za militantní zájmovou organizaci. "Ve srovnání s nejlepšími diesely jsou emise z benzinového motoru s přímým vstřikováním za jistých okolností až desettisíckrát vyšší," tvrdí vedoucí technického centra ADAC v Landsbergu Reinhard Kolke. Podle něj by zákonodárci měli sladit limity vypouštěných pevných částic pro benzinové a dieselové motory tak, aby vstoupily v platnost spolu s chystanou emisní normou Euro 6. Její zavedení je plánováno na září 2014.

Automobilisté by však měli zbystřit. Filtr pevných částic je dnes jednou z nejproblematičtějších komponent dieselového motoru. Vyžaduje péči poučeného řidiče a přesto časem přijde čas na výměnu, která může být pěkně drahá. Mnozí se tak uchylují k ne ideálnímu řešení demontáže filtru.

Benziňáky zatím nic takového netrápí. Jejich katalyzátor je mnohem méně náchylný. S instalací filtru pevných částic tak budou servisy asi zas o něco plnější a bohatší.

,