Místo toho, aby se pětice výrobců aut snažila co nejlepšími filtry získat výhodu nad konkurencí, dohodli se manažeři společností na tom, že jejich instalaci budou znemožňovat. Na zasedání 18. května 2009 ve Wolfsburgu tak například dospěli k tomuto usnesení: „Nasazení částicových filtrů u spalovacích motorů je třeba bezpodmínečně zabránit“.
Jestli se takovou dohodou automobilky provinily proti hospodářské soutěži, musí prošetřit příslušné úřady. Už nyní je podle Der Spiegelu jasné, že šlo o „spiknutí proti ochraně životního prostředí a zdraví“. Jen v Německu kvůli vysoké koncentraci jemného polétavého prachu ve vzduchu zemře každý rok předčasně kolem 40 000 lidí.
„Případ jasně ukazuje: Dieselová aféra nebyla žádným nedopatřením. Společně organizovaný boj proti nařízením na ochranu životního prostředí patřil zjevně k podnikatelské kultuře,“ konstatuje Der Spiegel, podle něhož přitom veřejně šéfové firem mluvili o tom, jak jim na ekologii záleží. Vše o dieselgate čtěte ve speciální příloze iDNES.cz ZDE
První částicové filtry do jednoho ze svých benzinových modelů v Evropě začal montovat Daimler až v roce 2016. Od září 2017 musí výrobci dodržovat v případě benzinových motorů s přímým vstřikováním přísnější limity. To znamená, že nově uváděné benzinové motory dostanou filtr pevných částic. Postupně takové jednotky představují všichni výrobci: od Volkswagenu se Škodou přes Opel, Renault až po Peugeot. Více čtěte ZDE
„Hovoří-li se o emisích pevných částic, většina lidí v Evropě si je automaticky spojí s dieselovými vozidly. V současnosti představují ovšem mnohem větší problém benzinové motory s přímým vstřikováním,“ říká chemik Norbert Heeb, který se výzkumu motorů s přímým vstřikováním dlouhodobě věnuje ve švýcarském výzkumném institutu Empa. Podrobnosti čtěte TADY
Pětice automobilek je v hledáčku úřadů také kvůli podezření, že se v minulosti domlouvala na stejných podmínkách pro nákup oceli. Podobně slaďovala i techniku, kterou využívá pro čištění dieselových aut. Před rokem Der Spiegel napsal, že pětice německých automobilek se domlouvala na koordinovaném postupu v konstrukci aut, přístupu k dodavatelům, jejich hodnoceni a cenách řady dodávaných komponentů. Více o kartelu čtěte ZDE