Benzinové přeplňované přímovstřikové motory dnes tvoří páteř produkce koncernu VW

Benzinové přeplňované přímovstřikové motory dnes tvoří páteř produkce koncernu VW | foto: Volkswagen

Potíže a peníze navíc. VW oznámil filtry pevných částic pro benziňáky

  • 198
V záplavě prohlášení předznamenávajících velké změny v koncernu Volkswagen pro další roky zapadlo jedno z důležitých oznámení. Šéf německého mamuta oficiálně oznámil příchod filtrů pevných částic do benzinových motorů.

Matthias Müller, číslo jedna Volkswagenu, představil novou strategii, která bude stavět na rozvoji elektromobility, úpravě struktury koncernu, investicích do technologií budoucnosti a zvyšování rentability. „Začala největší proměna v naší historii,“ prohlásil.

Klíčová, hlavně z hlediska čištění obrazu koncernu před veřejností po aféře Dieselgate, je ovšem také otázka emisí vypouštěných spalovacími motory. U koncernu, který chtěl svou zavedenou značku TDI šířit i za hranice Evropy a v Americe tvrdě narazil, je to o to ožehavější téma.

Naftové motory se už několik let neobejdou bez filtru pevných částic, který zachytává nedokonale spálené částice (saze). Z pohledu provozu vozidla je to velmi problematická součástka s omezenou životností, jejíž výměna je často velmi nákladná.

Filtr pevných částic je dnes jednou z nejproblematičtějších komponent dieselového motoru. Vyžaduje péči poučeného řidiče a přesto časem přijde čas na výměnu, která může být pěkně drahá. S instalací filtru pevných částic tak budou servisy asi zas o něco plnější a bohatší.

Nejmodernější diesely už nevystačí pro snižování úrovně vypouštěných škodlivin už ani těmito filtry a musí dostávat ještě další systémy odlučování emisí (systémy SCR). To ovšem náklady na vývoj a výrobu dieselů neúměrně zvyšuje a sám Müller už vyhlíží jejich konec (více čtěte zde).

Filtry pevných částic byly doteď výhradně spojeny s naftovými motory. S rozšiřováním systémů přímého vstřikování paliva u benzinových motorů se ovšem už dlouho mluví o tom, že tyto filtry dostanou zážehové agregáty také. Kromě výhod v podobě přesnějšího dávkování paliva má přímé vstřikování také nevýhodu: nedokonalé prohoření směsi v určitých režimech. S přímým vstřikem tak začaly benziňáky také tvořit saze, u aut s těmito motory proto často vídáme začerněnou koncovku výfuku, což bylo kdysi vlastní právě nafťákům (které mají dnes naopak koncovky čisté). Nejde ale jen o estetiku, malým částečkám se nedokáže dýchací systém člověka bránit. Mikročástice (saze) jsou menší než 0,005 mm, nejsou tedy okem postřehnutelné. „Ty jsou právě kvůli velikosti pro lidský organizmus z dlouhodobého hlediska fatální. Tyto malé částice nejsou zachyceny ani v nose, ani v hrtanu, v průdušnicích, ani průduškách a mohou se dostat až do plicních sklípků. Zde působí dlouhodobě jako karcinogeny,“ uvádí prodejce autodílů Elit.

Ve srovnání s nejlepšími diesely jsou emise z benzinového motoru s přímým vstřikováním za jistých okolností až desetitisíckrát vyšší,“ říkal už před třemi lety vedoucí technického centra ADAC v Landsbergu Reinhard Kolke, když německý ekologický spolek Deutsche Umwelthilfe (DUH) volal po urychleném zavedení filtru také pro zážehové motory (čtěte zde).

Matthias Müller v prohlášení oficiálně oznámil, že motory TSI, tedy benzinové přeplňované přímovstřikové motory, které dnes tvoří páteř produkce, a TFSI (obchodní označení stejných motorů pro značku Audi) dostanou filtry pevných částic. Jako první ho dostane přesně za rok (v červnu 2017) čtyřválec 1,4 TSI v provedení pro Volkswagen Tiguan a Audi A5 (stejný motor ale dostávají i škodovky, takže časem se filtru dočkají taky).

Filtr má snížit úroveň vypouštěných částic až o 90 procent. Do roku 2022 má podle propočtů německého koncernu filtr mít až šest milionů aut z produkce Volkswagen Group.

Spojení filtru pevných částic s benzinovým motorem už několik let testuje a ladí také Mercedes. Jako první ho má dostat jedna z verzí vrcholové třídy S (S 500).