Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Finsko: kolony aut blokují hranice

  11:15aktualizováno  11:15
VAALIMAA (Finsko) - Člověk se začíná ptát, jestli je skutečně v zemi, která se chlubí nejlepšími celními službami na světě, když se přiblíží k hraničnímu přechodu do Ruska. Navzdory letnímu řidšímu provozu stojí před ním desítky nákladních i osobních aut. Trvá to obvykle několik hodin, ale může se to protáhnout i na dny, píše agentura Reuters.

Je ironií, že Finsko bylo loni zvoleno za zemi s nejlépe organizovanými celními službami. Na přechodu Vaalimaa- Torfjanovka, ležícím asi 200 kilometrů východně od finského hlavního města a považovaném za hlavní bránu pro dopravu Rusko-
EU, jsou však fronty běžnou záležitostí. 

Řidič kamiónu Harri Havela, devětatřicetiletý Fin, který jezdí touto cestou často, je frustrován. Řekl, že jednou strávil na hranicích čtyři dny. "Je to strašně únavné, protože pokaždé je tu fronta," říká Havela. Řidič ruského nákladního auta Alexandr Brovčenkov s tím souhlasí a doplňuje, že čekání způsobuje ruská byrokracie. "Kdyby naši chlapci pracovali - myslím tedy Rusové, přechod hranic by byl normální. Jen nám přidělávají problémy," stěžuje si
dvaatřicetiletý Brovčenkov. 

Finsko-ruská hranice dlouhá 1300 kilometrů je důležitá, protože Finsko je jedinou zemí EU, která hraničí s bývalým Sovětským svazem. Evropská unie je také největším obchodním partnerem Ruska. Kdyby se zlepšily procedury na hranicích, finský obchod s Ruskem by se výrazně zvýšil z nynějších 6,2 miliardy dolarů ročně, tvrdí úřady. 

Vaalimaa je jeden z několika hraničních přechodů. Ale proto, že tudy vede nejkratší cesta z Helsink do Petrohradu, druhého největšího ruského města, soustřeďuje se tu nejvíce dopravy. Projíždějí tudy hlavně ruská nákladní auta. Loni přejelo přes tento přechod více než milión vozidel, včetně nákladních aut, která zajišťují jednu šestinu z celkového objemu finsko-ruského obchodu.

Finští činitelé připouštějí, že někdy zpomalují dopravu, ale je to na žádost  ruských kolegů, kteří potřebují více času na kontrolu. Vysvětlují to tím, že ruští celníci používají zastaralé kontrolní metody, často mění pravidla a praktiky, které používají v boji proti pašování a celním podvodům; to vede nejednou až k zastavení dopravy.

"Na druhé straně jsou velmi složité kontroly, které nejsou selektivní. Celníci se snaží zastavit všechna vozidla a zkontrolovat je," řekl Tommi Kivilaakso, šéf finského východního celního okruhu. Ruští celníci namítají, že situace se zlepšuje,
že nejsou velké problémy. Rusko vkládá naděje do technického řešení, kterým je například projekt TEDIM. Ten byl vypracován pro firmy, které dodávají celnicím informace o svém zboží elektronickou cestou, aby se vyhnuly obsáhlé hraniční kontrole.

"Ačkoli se během testovacího období objevily technické problémy, Finové tvrdí, že až projekt začne plně fungovat, připojí se k němu více než 40 firem, a to bude pro nás velká pomoc," řekl jeden ruský celník. Finští celníci ale upozorňují, že zatím se jen málo pokročilo. "Nejde to dobře. Není jednoduché kombinovat západní technologie s ruským systémem, který je velmi domácký," řekl Kivilaakso a dodal, že by pomohla politická vůle.

Šéf celnice ve Vaalimaa Petri Kukkonen zdůrazňuje, že dalším problémem je korupce v zemi, kde průměrný měsíční plat celníků je kolem 120 dolarů. Loni bylo na celnici Torfjanovskaja propuštěno kvůli korupci 21 ruských celníků. Je to jeden z důvodů, proč mnoho lidí, jako ti, kteří používají tento hraniční přechod, nevěří, že by brzo došlo k nějakým změnám.

Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.