Fisker Karma

Fisker Karma | foto: Fisker

Zkrachovalý Fisker koupili Číňani, elektromotor nahradí osmiválcem

  • 12
Bankrotový soudce schválil prodej zbývajícího majetku zkrachovalého amerického výrobce elektrických vozů Fisker Automotive čínskému výrobci automobilových součástek Wanxiang Group. Pod kapotou velkého sedanu Karma už nebude příst jen hybridní pohon, v plánu je i zuřivý osmiválec.

Čínská firma zvítězila v aukci na majetek Fiskeru s konečnou nabídkou 149,2 milionu dolarů (téměř tři miliardy Kč). Aukce se konala minulý týden a trvala tři dny. O Fisker se prali čínští miliardáři, Richarda Li z Hongkongu nakonec přebil nabídkou Lu Guanqiu, zakladatel Wanxiangu. Startovalo se na 55 milionech dolarů a dražba měla 18 kol.

Wanxiang již loni v podobné aukci koupil firmu A123 Systems, která byla dodavatelem baterií pro Fisker. V listinách pro soud nový čínský majitel uvedl, že by mohl obnovit výrobu v příštích měsících, podle nejnovějších informací chce nejprve rozjet výrobu ve finské továrně Valmet. Až poté má následovat obnovení výroby v americkém Auburn Hills. Wanxiang odhaduje, že v prvních 18 měsících prodá více než 1 000 vozů Karma v USA a 500 v Evropě.

Podle dokumentů, které Wanxiang předal americkým úřadům, chce čínská firma pod dlouhou kapotu karmy dostat osmiválec dopovaný turbodmychadlem. Cestičku k tomu má už prošlapanou. 

Kolem sportovně tvarované limuzíny určené pro ekologicky smýšlející zákazníky se už dlouho pohybuje bývalý šéf koncernu General Motors Bob Lutz. Technická stránka auta se Lutzovi líbí, nezamlouvá se mu však hybridní pohon karmy. A tak s Gilbertem Villarrealem založil společnost VL Automotive, která měla v plánu přestavovat karmy na vysokovýkonné vozy s konvenčním pohonem. Prodeje vozu pojmenovaného VL Destino měly odstartovat loní, pár aut asi opravdu vzniklo. V půlce ledna dokonce VL představilo koncept destina se skládací střechou.

VL Destino s přeplňovaným osmiválcem 6,2 litru z Chevroletu Corvette ZR-1 podle informací Reuters také Wanxiang při prezentaci před věřiteli ukazoval jako "první opravdový americký luxusní sedan po desítkách let". Wanxiang však také uvedl, že chce i nadále zachovat a vyvíjet i hybridní verzi. 

Bob Lutz se loni nechal slyšet, že cena destina by mohla být asi 180 tisíc dolarů, karmu nabízel Fisker v USA za sto tisíc dolarů. V dokumentech, které předal nový čínský majitel americkým úřadům, se píše, že firma A123 je "srdcem Fiskeru", o firmě VL zas říká, že je to "duše Fiskeru".

Fisker podal návrh na insolvenční řízení loni v listopadu. Výrobu firma zastavila již předloni. Fisker původně počítal s roční produkcí až 100 000 vozů. Domácí prodej karmy se však pohyboval jen ve stovkách kusů ročně. Celkem tak firma vyrobila jen zhruba 2 500 vozů, některé zdroje uvádějí ještě o 700 aut méně.

Do Česka dovezl několik aut prodejce Subaru, Kie, Suzuki a dalších značek Emil Frey. Jeden fisker stále parkuje v showroomu v Pekařské ulici na Praze 5.

V rámci podpory výroby automobilů na elektřinu získal Fisker v roce 2009 od vlády úvěrovou garanci na 529 milionů dolarů a vyčerpal z ní 193 milionů, dokud mu v roce 2011 vláda čerpání pro neplnění podmínek zastavila. Od soukromých investorů získala firma asi 1,2 miliardy dolarů.

Hybrid Technology loni koupila výhodně od vlády dluh Fiskeru. Za dluh více než 160 milionů USD zaplatila 25 milionů USD a původně plánovala, že převezme Fisker tak, že mu odpustí dluh 75 milionů USD. Další věřitelé by podle plánu nedostali téměř nic. Bankrotový soud však v lednu nabídku odmítl a rozhodl, že automobilka se prodá v aukci.