Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Florencie obry nechce: NE pro SUV!

  10:42aktualizováno  10:42
Zastupitelstvo perly Toskánska v úterý schválilo vyhlášku "proti SUV". Do centra Florencie nebudou moci vjíždět auta těžší než 1800 kg a s průměrem kol větším než 700 mm. Je to reakce na vzrůstající množství aut typu SUV ve městě. Vyhláška vstoupí v platnost 1. ledna 2005, rezidenti budou omilostněni.

Od nového roku budou mít "teréňáky" v Itálii život o něco těžší.

Florencie je nechce pustit do svého starobylého centra.

S největší pravděpodobností se nepodívají ani do Říma ke Koloseu.

Florencie je prvním městem v Itálii, které se do boje proti velkým autům pustilo naplno.

Zastáncům tohoto opatření jsou největším trnem v oku off-roady a vozy sportovně-užitkové, známé jako "SUVčka".

Florentský radní zabývající se problematikou životního prostředí Claudio del Lungo doufá, že nová vyhláška rozpoutá diskuzi o "nevhodném využívaní těchto vozidel v obydlených centrech".

Čtěte také: Teréňáky, hybaj z města!
"Je známo, že ulice a chodníky městských center mají pro svůj historický původ omezené rozměry a proto jsou absolutně nevhodné pro provoz a parkování těchto vozidel," pokračuje del Lungo.

Podle italského serveru repubblica.it se v Itálii počet nově přihlašovaných terénních aut za posledních šest let zdvojnásobil. Dnes už tvoří prodeje off-roadů a "SUVček" více než 5 procent celkových prodejů aut v Itálii. V ČR je to 1,85 % z prodaných nových aut za první pololetí letošního roku.

Diskuzi na téma smysluplnosti terénně zaměřených aut rozpoutali pařížští radní, kteří o zákazu vjezdu SUV do města začali uvažovat v červnu letošního roku. Vzápětí si italská města vzpomněla, že jim velká a pro chodce nebezpečná auta, která zabírají hodně místa, také vadí.

Římská radnice zvažuje opatření, která budou k silničním obrům ještě tvrdší. Radní Mario Di Carlo navrhuje tři fáze "války". Za prvé: v určitých dnech týdne úplný zákaz jízdy všem SUV ve vymezené oblasti. Dalším opatřením má být absolutní zákaz vjezdu těchto aut do centra města, povolenky by měly být vydávány jen v omezeném množství a za nemalé peníze (návrh mluví o 1000 eurech ročně). Poslední omezení by se mělo dotknout rezidentů, kteří by měli za parkovaní svých "teréňáků" platit stejně jako návštěvníci města.

Alberto Fiorillo, jeden z ekologů, který do "SUV-boje" vytáhl, se odvolává na renomovaný italský motoristický časopis Quattroruote:"...řidič osobního automobilu je při bočním nárazu 30 krát více ohrožen na životě pokud se střetne s SUV." Pokračuje: "Při bočním nárazu SUV do normálního auta je nebezpečí usmrcení 5,6 krát větší než v případě střetu dvou "normálních" aut."

Americký úřadu pro bezpečnost a dopravu (NHTSA) ze svých statistik vypočítal, že nebezpečí převrhnutí SUV je třikrát větší, než v případě auta tradičního typu.

Největší hádka se strhla kolem spotřeby a znečišťování ovzduší. Ekologové tvrdí, že spotřebovávají více paliva, než obyčejná auta. Zastánci off-roadů a SUV zase říkají, že mají pod kapotami vesměs ty samé motory, které se montují do klasických aut. Ekologové vypočetli, že deset nejprodávanějších SUV spotřebovává o 60-70% paliva více než deset nejprodávanějších aut v Itálii.

Na internetových stránkách italského deníku La Repubblica proběhlo v říjnu hlasování čtenářů. O otázce: "Měl by podle Vás být omezen vjezd aut typu off-road a SUV do měst?" hlasovalo 50 tisíc čtenářů, 77% jich odpovědělo ANO, 22% nesouhlasilo, 1% je nerozhodnuté.

Do věci se poté vložil i italský ministr životního prostředí Altero Matteoli, reagoval slovy: "Je evidentní, že občané žádají konkrétní řešení." Italská vláda nyní zpracovává návrh na uvalení speciální daně na auta, která více znečišťují  životní prostředí a zabírají hodně místa. V tomto případě nejsou v ohrožení jen SUV, ale také supersportovní auta a velké limuzíny.

Inspirovat se mohou u Francouzů, kteří budou od nového roku majitele "špinavých" (více znečišťujících) aut trestat vyššími poplatky a to až do výše 3200 euro, naopak řidiči aut k životnímu prostředí přátelských dostanou slevu.

Na kahánku mají SUV i v Americe, kde jsou podrobovány stále větší kritice. Téměř pětinu vozového parku Američanů tvoří tyto hybridy mezi autem do terénu, užitkovým autem a luxusní limuzínou a polovina prodejů tří největších amerických automobilek připadá na terénní auta (Ford, GM a Chrysler), píše la Repubblica.

Co si o opatřeních florentské radnice myslí dovozce legendárních terénních automobilů Land Rover?

"Jde o populistická opatření, která nabízí pouze na pohled efektní, nikoliv efektivní řešení problémů. Teď jde o SUV, příště půjde třeba o vany. Přitom na znečištění v centrech měst se podílí zejména staré automobily a zbožím přetížené dodávky. Znemožní zastupitelé Florencie zásobování obchodů ve městě nebo začnou vydávat desítky výjimek? Diskriminace jedné skupiny obyvatel nic neřeší," říká Michal Janoušek, CEO Land Rover v ČR.

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.