Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Focus 1.8 DI: špičkový podvozek, průměrný motor

Ford Focus se může pochlubit patrně nejjistějším podvozkem v nižší střední třídě, prostornou karoserií a velkým zavazadlovým prostorem. Jeho turbodieselový motor 1.8 však nepřekoná konkurenty v kultivovanosti ani v pružnosti. Stejně jako výrobky jiných firem je zárukou nízké spotřeby nafty, ovšem jeho menší zdvihový objem přináší oproti většině klasických dieselů s objemem 1.9 nebo 2.0 litru úsporu při placení povinného ručení.
Žádný vůz kombi nižší střední třídy to nemá lehké. Zákazníci od něj očekávají dostatek prostoru na předních i zadních sedadlech a na konci kabiny velký kufr. Všechny tyto nároky focus splňuje. Prostor pro zavazadla má s objemem 520 litrů srovnatelný s králem této kategorie Škodou Octavia (548 litrů), zatímco ostatní zástupci ve stejné třídě nabízejí méně. Nástupce populárního escortu pak v porovnání s octavií dává víc místa na zadních sedadlech. V tomto kritériu naměřili pracovníci zkušebny pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v testu MF DNES o téměř pět centimetrů více pro kolena pasažérů sedících na zadním sedadle fordu. Srovnání se týká dnes už staré verze octavie, jejíž nástupkyně by měla podle tvrzení automobilky nabídnout více. Každopádně - ÚSMD proměří kabinu nové octavie na zakázku MF DNES v polovině září. Ještě víc místa než ve focusu je podle zjištění ÚSMD na zadním sedadle v Oplu Astra, Renultu Mégane i Citroënu Xsara. Bez konkurence je výška nad zadním sedadlem focusu. V interiéru Fordu Focus nezklamou ani nadmíru pohodlná sedadla s výborným bočním vedením pro řidiče i spolujezdce. Kritika tak může směřovat jen k subtilním ovladačům pod volantem a neprakticky velkým otvorům na nápoje před řadicí pákou. Naopak výborné ovládání zajišťuje absolutně přesné řízení a pro ruce řidiče příjemný volant. Kromě interiéru proměřili odborníci zkušebny ÚSMD i pružnost a akceleraci motoru. Z porovnání výsledků s významnými konkurenty na trhu - motory TDI (66 kW/90 k) koncernu Volkswagen a agregáty HDI francouzských peugeotů a citroënů - vychází Fordův motor jen průměrně. Za německými poho ny, známými v tuzemsku hlavně z octavií, Ford Focus zaostává, ale francouzské motory o něco poráží. Oproti oběma srovnávaným pohonným jednotkám je však motor 1.8 DI pod kapotou focusu méně kultivovaný - za studena umí zachraptět, ve vyšších otáčkách dává o sobě vědět vyšší dávkou hluku. Ovšem i ve focusu řidič, který přesedne ze staršího vozidla s naftovým motorem, zažívá euforii z náhlého klidu. Přesně 1741 korun ročně ušetří majitel Fordu Focus 1.8 DI oproti kolegům, kteří koupili turbodiesel 1.9 nebo 2.0 konkurenčních značek. Pořídí za to zhruba 70 litrů nafty, což při průměrné šestilitrové spotřebě stačí na více než 1100 kilometrů. Snad jen při jízdách po městě by volných kilometrů bylo o něco méně, neboť v takových podmínkách testovaný Ford Focus 1.8 DI žádal v průměru necelých osm litrů na 100 kilometrů. Naopak při rozvážné jízdě na okresních silnicích žíznivost klesala k pěti litrům na 100 kilometrů. Martin Kovář, který automobily v testech MF DNES hodnotí pohledem řidiče-vozíčkáře, ocenil u Fordu Focus prostornou karoserii a velký kufr s nízkou hranou. "Ale nastupování připomíná minivany, protože sedadla jsou výše, než je zvykem," hodnotí Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 8
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 10
Tlumení nerovností 9
Brzdy 7
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,2
Zrychlení 0-400 m (s) 19,3
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 21,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 33,1

Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Řada Fordu Focus má čtyři karosářské varianty. Základní třídveřové verzi, pětidveřovému provedení ani řešení kombi nelze prakticky nic vytknout a vnímám je jako vrchol designu v dané třídě. Zato čtyřdveřová varianta se stupňovitou zádí mě vysloveně zklamala. Tvarování zadní části karoserie - především partií okolo zadního skla a koncových svítilen - mi připadá přece jen násilné. Snaha potlačit extravaganci celkového charakteru automobilu zde prostě neměla tak šťastné rozuzlení jako v případě kombíku.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Automobil roku 1999 Ford Focus zatím na zdejším trhu nesplňuje - pokud se týká prodeje - očekávání. Nicméně spojení "kombi - diesel" je osvědčené a sahají po něm většinou obchodní cestující, drobní podnikatelé i rodiny s dětmi. Dobrý poměr mezi užitnou hodnotou a cenou spolu s oblibou Fordových kombi obecně pomohou udržet amortizaci lehce nad průměrem. A zatímco dosud se vůz objevuje v klasických autobazarech jen sporadicky, lze postupem času čekat rozšíření nabídky a relativně stabilní ceny. V roce 2005 se bude vůz nabízet přibližně za 250 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Ford Focus

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...