Focus 1.8 DI: špičkový podvozek, průměrný motor

Ford Focus se může pochlubit patrně nejjistějším podvozkem v nižší střední třídě, prostornou karoserií a velkým zavazadlovým prostorem. Jeho turbodieselový motor 1.8 však nepřekoná konkurenty v kultivovanosti ani v pružnosti. Stejně jako výrobky jiných firem je zárukou nízké spotřeby nafty, ovšem jeho menší zdvihový objem přináší oproti většině klasických dieselů s objemem 1.9 nebo 2.0 litru úsporu při placení povinného ručení.
Žádný vůz kombi nižší střední třídy to nemá lehké. Zákazníci od něj očekávají dostatek prostoru na předních i zadních sedadlech a na konci kabiny velký kufr. Všechny tyto nároky focus splňuje. Prostor pro zavazadla má s objemem 520 litrů srovnatelný s králem této kategorie Škodou Octavia (548 litrů), zatímco ostatní zástupci ve stejné třídě nabízejí méně. Nástupce populárního escortu pak v porovnání s octavií dává víc místa na zadních sedadlech. V tomto kritériu naměřili pracovníci zkušebny pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v testu MF DNES o téměř pět centimetrů více pro kolena pasažérů sedících na zadním sedadle fordu. Srovnání se týká dnes už staré verze octavie, jejíž nástupkyně by měla podle tvrzení automobilky nabídnout více. Každopádně - ÚSMD proměří kabinu nové octavie na zakázku MF DNES v polovině září. Ještě víc místa než ve focusu je podle zjištění ÚSMD na zadním sedadle v Oplu Astra, Renultu Mégane i Citroënu Xsara. Bez konkurence je výška nad zadním sedadlem focusu. V interiéru Fordu Focus nezklamou ani nadmíru pohodlná sedadla s výborným bočním vedením pro řidiče i spolujezdce. Kritika tak může směřovat jen k subtilním ovladačům pod volantem a neprakticky velkým otvorům na nápoje před řadicí pákou. Naopak výborné ovládání zajišťuje absolutně přesné řízení a pro ruce řidiče příjemný volant. Kromě interiéru proměřili odborníci zkušebny ÚSMD i pružnost a akceleraci motoru. Z porovnání výsledků s významnými konkurenty na trhu - motory TDI (66 kW/90 k) koncernu Volkswagen a agregáty HDI francouzských peugeotů a citroënů - vychází Fordův motor jen průměrně. Za německými poho ny, známými v tuzemsku hlavně z octavií, Ford Focus zaostává, ale francouzské motory o něco poráží. Oproti oběma srovnávaným pohonným jednotkám je však motor 1.8 DI pod kapotou focusu méně kultivovaný - za studena umí zachraptět, ve vyšších otáčkách dává o sobě vědět vyšší dávkou hluku. Ovšem i ve focusu řidič, který přesedne ze staršího vozidla s naftovým motorem, zažívá euforii z náhlého klidu. Přesně 1741 korun ročně ušetří majitel Fordu Focus 1.8 DI oproti kolegům, kteří koupili turbodiesel 1.9 nebo 2.0 konkurenčních značek. Pořídí za to zhruba 70 litrů nafty, což při průměrné šestilitrové spotřebě stačí na více než 1100 kilometrů. Snad jen při jízdách po městě by volných kilometrů bylo o něco méně, neboť v takových podmínkách testovaný Ford Focus 1.8 DI žádal v průměru necelých osm litrů na 100 kilometrů. Naopak při rozvážné jízdě na okresních silnicích žíznivost klesala k pěti litrům na 100 kilometrů. Martin Kovář, který automobily v testech MF DNES hodnotí pohledem řidiče-vozíčkáře, ocenil u Fordu Focus prostornou karoserii a velký kufr s nízkou hranou. "Ale nastupování připomíná minivany, protože sedadla jsou výše, než je zvykem," hodnotí Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 8
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 10
Tlumení nerovností 9
Brzdy 7
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,2
Zrychlení 0-400 m (s) 19,3
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 21,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 33,1

Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Řada Fordu Focus má čtyři karosářské varianty. Základní třídveřové verzi, pětidveřovému provedení ani řešení kombi nelze prakticky nic vytknout a vnímám je jako vrchol designu v dané třídě. Zato čtyřdveřová varianta se stupňovitou zádí mě vysloveně zklamala. Tvarování zadní části karoserie - především partií okolo zadního skla a koncových svítilen - mi připadá přece jen násilné. Snaha potlačit extravaganci celkového charakteru automobilu zde prostě neměla tak šťastné rozuzlení jako v případě kombíku.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Automobil roku 1999 Ford Focus zatím na zdejším trhu nesplňuje - pokud se týká prodeje - očekávání. Nicméně spojení "kombi - diesel" je osvědčené a sahají po něm většinou obchodní cestující, drobní podnikatelé i rodiny s dětmi. Dobrý poměr mezi užitnou hodnotou a cenou spolu s oblibou Fordových kombi obecně pomohou udržet amortizaci lehce nad průměrem. A zatímco dosud se vůz objevuje v klasických autobazarech jen sporadicky, lze postupem času čekat rozšíření nabídky a relativně stabilní ceny. V roce 2005 se bude vůz nabízet přibližně za 250 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Ford Focus