Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Legendární ford ovládl Brno, má motor 1,4 a 480 koní

aktualizováno 
Jeden z kultovních závodních speciálů celé historie okruhového automobilového závodění si na závodech HistoCUP doslova ukradl celý Masarykův okruh pro sebe. Legendární stroj Ford Capri Turbo Zakspeed, postavený na základě coupé Ford Capri, přijel na závody nečekaně a zcela očekávatelně je ovládl.

Ford Capri Turbo Zakspeed | foto: Lukáš Fabián

Autentický vůz, který v osmdesátých letech pilotoval Klaus Ludwig v okruhovém šampionátu, do Brna přivezl šéf stáje DTM Peter Mücke. Podporu mu na Masarykově okruhu dělal jeho syn Stefan, automobilový závodník a dřívější stájový kolega Tomáše Engeho.

Fotogalerie

Rodinné duo společně s extrémním vozem nedalo soupeřům prakticky šanci. Už v kvalifikaci zajíždělo capri časy o sedm sekund rychlejší než konkurenti. Při pohledu na parametry této legendy se nedalo čekat nic jiného. Zakspeed totiž dokázal v osmdesátých letech z objemu 1,4 litru získat neuvěřitelných 480 koní, přičemž vůz vážil jen něco přes 700 kilogramů.

"Na Masarykově okruhu s ním Peter Mücke dosáhl při prvním závodu průměrné rychlosti 151 kilometrů v hodině. To je jen asi o 16 kilometrů v hodině méně než činí traťový rekord kategorie MotoGP," upozornila manažerka podniku Jana Božková.

Ale v absolutním hodnocení časů celého víkendu napříč kategoriemi se i Mücke musel sklonit před výsledky sportovních prototypů série Super CAR Challenge. V ní se nejrychlejším jezdcům podařilo prolomit dvouminutovou hranici na kolo a průměrná rychlost se pohybovala nad 160 kilometry v hodině.

Už v sobotu pak vítěze poznal německý mistrovský šampionát DMV Challenge. V obou závodech zvítězil finský jezdec Pertti Kuismanen s Dodgem Viper GTS-R před Němcem Jürgenem Benderem na Chevroletu Corvette GTS.

Závoďák s malým motorem

Nadupaný supersport vychází z třetí generace Fordu Capri, která se vyráběla v letech 1977 až 1986 a automobilové veřejnosti se poprvé představila v roce 1977 na autosalonu v Ženevě. Šlo vlastně o facelift druhé generace, charakteristickým znakem se staly čtyři kulaté přední světlomety.

Ford Capri Turbo Zakspeed

Automobilka chtěla s vozem získat úspěchy i ve sportovním odvětví a protože v té době měla díky palivové krizi uzavřené vlastní závodní oddělení, spojila se se závodním týmem Zackspeed Ericha Zakowského, který už předtím závodil s Fordy Escort.

První prototyp vznikl v roce 1978 v centrále Zakspeedu v městečku Niederzissen. Z původního capri vlastně zůstal jen motor a zavěšení, kostru celého vozu pak tvořil hliníkový rám, který vážil pouze 75 kilogramů. Podle pravidel zůstala z oceli pouze střecha a A-sloupky.

Automobilka trvala na tom, aby Zakowski použil přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru, po několika změnách nakonec motor dostal jedno turbo KKK a dvojici mezichladičů. Výsledkem byl výkon 480 koní při 9 200 ot/min.

V roce 1980 dostal Zackspeed novější motor 1,7 litru s dvojitým přeplňováním a výkonem 600 koní, díky kterému dokázal naplno konkurovat silnějším motorsportům od Porsche.

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.