Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Legendární ford ovládl Brno, má motor 1,4 a 480 koní

aktualizováno 
Jeden z kultovních závodních speciálů celé historie okruhového automobilového závodění si na závodech HistoCUP doslova ukradl celý Masarykův okruh pro sebe. Legendární stroj Ford Capri Turbo Zakspeed, postavený na základě coupé Ford Capri, přijel na závody nečekaně a zcela očekávatelně je ovládl.

Ford Capri Turbo Zakspeed | foto: Lukáš Fabián

Autentický vůz, který v osmdesátých letech pilotoval Klaus Ludwig v okruhovém šampionátu, do Brna přivezl šéf stáje DTM Peter Mücke. Podporu mu na Masarykově okruhu dělal jeho syn Stefan, automobilový závodník a dřívější stájový kolega Tomáše Engeho.

Fotogalerie

Rodinné duo společně s extrémním vozem nedalo soupeřům prakticky šanci. Už v kvalifikaci zajíždělo capri časy o sedm sekund rychlejší než konkurenti. Při pohledu na parametry této legendy se nedalo čekat nic jiného. Zakspeed totiž dokázal v osmdesátých letech z objemu 1,4 litru získat neuvěřitelných 480 koní, přičemž vůz vážil jen něco přes 700 kilogramů.

"Na Masarykově okruhu s ním Peter Mücke dosáhl při prvním závodu průměrné rychlosti 151 kilometrů v hodině. To je jen asi o 16 kilometrů v hodině méně než činí traťový rekord kategorie MotoGP," upozornila manažerka podniku Jana Božková.

Ale v absolutním hodnocení časů celého víkendu napříč kategoriemi se i Mücke musel sklonit před výsledky sportovních prototypů série Super CAR Challenge. V ní se nejrychlejším jezdcům podařilo prolomit dvouminutovou hranici na kolo a průměrná rychlost se pohybovala nad 160 kilometry v hodině.

Už v sobotu pak vítěze poznal německý mistrovský šampionát DMV Challenge. V obou závodech zvítězil finský jezdec Pertti Kuismanen s Dodgem Viper GTS-R před Němcem Jürgenem Benderem na Chevroletu Corvette GTS.

Závoďák s malým motorem

Nadupaný supersport vychází z třetí generace Fordu Capri, která se vyráběla v letech 1977 až 1986 a automobilové veřejnosti se poprvé představila v roce 1977 na autosalonu v Ženevě. Šlo vlastně o facelift druhé generace, charakteristickým znakem se staly čtyři kulaté přední světlomety.

Ford Capri Turbo Zakspeed

Automobilka chtěla s vozem získat úspěchy i ve sportovním odvětví a protože v té době měla díky palivové krizi uzavřené vlastní závodní oddělení, spojila se se závodním týmem Zackspeed Ericha Zakowského, který už předtím závodil s Fordy Escort.

První prototyp vznikl v roce 1978 v centrále Zakspeedu v městečku Niederzissen. Z původního capri vlastně zůstal jen motor a zavěšení, kostru celého vozu pak tvořil hliníkový rám, který vážil pouze 75 kilogramů. Podle pravidel zůstala z oceli pouze střecha a A-sloupky.

Automobilka trvala na tom, aby Zakowski použil přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru, po několika změnách nakonec motor dostal jedno turbo KKK a dvojici mezichladičů. Výsledkem byl výkon 480 koní při 9 200 ot/min.

V roce 1980 dostal Zackspeed novější motor 1,7 litru s dvojitým přeplňováním a výkonem 600 koní, díky kterému dokázal naplno konkurovat silnějším motorsportům od Porsche.

Autor:




Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.