Ford chce prorazit v Rusku s focusy ze Vsevolžsku

MOSKVA - Především cenou vozidel vyrobených v novém závodě ve Vsevolžsku poblíž Petrohradu chce prorazit na ruském trhu automobilka Ford Motor. Základní verze v Rusku vyrobeného modelu Ford Focus by podle sdělení zástupců firmy měla přijít na 10.900 dolarů. To je o 2000 až 3000 dolarů méně, než obdobné modely konkurentů. Americký vůz se tak bude v Rusku prodávat za dosavadní cenu levných korejských a evropských aut.

Výstavba závodu ve Vsevolžsku v Leningradské oblasti, do které výrobce investoval 150 miliónů dolarů, začala před dvěma lety. Oficiální uvedení do provozu se plánuje příští týden. Vedení automobilky oznámilo, že jde o první automobilový závod v Rusku plně kontrolovaný západním kapitálem. Prozatím se plánuje
výroba 25.000 automobilů ročně. V budoucnu by kapacita závodu mohla dosáhnout až 100.000 kusů za rok. Bude prý schopen vyrábět všechny modely fordu včetně mikrobusů a terénních vozidel. 

    Ford v prodeji vozidel v Rusku dosud značně zaostával za svými konkurenty. Podle deníku Vědomosti loni prodal 2335 aut všech modelů, zatímco Škoda 2924 a Renault 3000 kusů. Podíl Fordu na ruském trhu je zhruba sedm procent. Do roku 2005 by jej chtěl zvýšit na 8,5 procenta.

Základní verze vozidla Ford Focus bude vybavena motorem 1,6 l a posilovačem řízení. Jeho cena však bude výhodnější, než například u Škody Octavie. Její základně verze s motorem 1,6 l přijde v Rusku minimálně na 16.200 dolarů. Také vozidla dalších firem podobné třídy jsou dražší. Například Peugeot 307 XR se
stejným motorem přijde na 13.857 dolarů, Renault Megane na 13.500 a Toyota Corolla stojí od 15.900 dolarů. 

Mimo základní verze se ve Vsevolžsku bude vyrábět také model s dvoulitrovým motorem. Prodávat se ale "ruské" fordy začnou teprve poté, co bude vyprodána dosud dovezená zásoba vozidel. Prodejci tvrdí, že jich v Rusku zbývá jen asi 30 kusů. 

 Rusové si budou moci kupovat "domácí" ford také na leasing. Firma se dohodla s několika bankami, jež budou v rámci programu Ford-kredit poskytovat úvěr na 2,5 roku s úroky do deseti procent. Nyní banky poskytují úvěr s úroky kolem 15 procent. 

Představitelé automobilky očekávají velký zájem o nové vozy a věří, že přetáhnou na svou stranu nejen dosavadní zájemce o podobné západní modely, ale také spotřebitele, kteří volili 10. model automobilky AvtoVAZ. Jeho cena se pohybuje kolem 6000 až 7000 dolarů.

Někteří konkurenti však vidí perspektivy Fordu poměrně skepticky. Cena nad psychologickou hranicí 10.000 dolarů bude podle nich pro ruského zákazníka určitou bariérou. Soudí, že člověk, který se rozhodne zaplatit za své auto 10.000 dolarů, chce také klimatizaci, ABS a airbagy. To se v základní verzi fokusu nepředpokládá. 

Česká automobilka Škoda a.s. také plánovala postavení svého závodu v Rusku. V roce 1998 bylo předběžně dohodnuto, že nová továrna vznikne v Iževsku. Z toho však sešlo a později se zvažovala některá další místa, včetně Leningradské oblasti. Nic konkrétního se však nepřipravuje a v současné době Škoda nemá v Rusku ani stálé zastoupení.