Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fordy budou řidičům kontrolovat srdce. Pro bezpečnost i pro zdraví

aktualizováno 
Systémů, které dohlížejí na bezpečnost silničního provozu neustále přibývá. Jeden úplně nový se chystá u Fordu. Má hlídat srdeční činnost řidičů a ochránit tak hlavně starší ročníky.

Senzory, které budou měřit srdeční aktivitu řidičů | foto: just-auto.com

Evropské výzkumné centrum Fordu ve spolupráci s univerzitou v německých Cáchách vyvíjí systém, který bude pomocí čidel v sedadlech kontrolovat srdeční činnost řidičů. Má působit nejen jako lékařská prevence, ale měl by i zabránit nehodám v případě srdeční slabosti.

"V medicíně samozřejmě platí, že čím dřív je nějaká komplikace zjištěna, tím dřív se dá vyléčit. Naše technologie navíc dokáže odhalit problémy, o kterých řidiči vůbec neměli ponětí," říká Achim Lindner z výzkumného oddělení Fordu.

Podnětem k výzkumu byly také odhady průměrného věku. V roce 2025 má být 23 procent řidičů starší 65 let. "Délka lidského života neustále narůstá a s tím přibývá i řidičů, kteří riskují srdeční slabost. Možnost sledovat srdeční činnost za volantem zvyšuje bezpečnost silničního provozu i zdraví celé veřejnosti," vysvětluje se profesor Steffen Leonhardt z univerzity v Cáchách.

Měření prováděná přímo při sezení za volantem jsou podle výzkumníků skvělým řešením, protože většinu času se řidič nehýbe a neovlivňuje tak výsledky. Do sedadla vývojáři zatím zabudovali šest senzorů, které dokáží monitorovat srdeční činnost i přes silnější vrstvu oblečení. Speciální čidla umožňují sledovat srdce tak, aby nemuselo dojít ke kontaktu z kůží.

Senzory, které budou měřit srdeční aktivitu řidičů

"Stále ještě ladíme interakci s některými materiály. Určité typy syntetických tkanin nebo třeba jehněčí vlna nám zkreslují výsledky. Ale už umíme zachytit silný signál i přes deset vrstev bavlny," popisuje Lindner. Senzory se připravují v několika velikostech podle typů řidičů.

S dosavadními testy srdečního monitoru jsou výzkumníci spokojeni. Systém přesně změřil tep u 90 procent testovaných osob a výsledky dodával během 98 procent veškerého času stráveného za volantem.

Auto pro kardiaky vymýšleli i v Česku

Systém ještě není připravený do výroby, ale už se ozvala americká organizace American Heart Association: "Můžete zjistit tep, ale to, že někdo ho má zvýšený, neznamená, že má infarkt."

"Mají pravdu, puls sám o sobě neřekne nic," souhlasí přední český kardiochirurg Jan Pirk. Ten se podílel na vývoji unikátního lůžka, které kromě tepu sleduje bezkontaktně též dech. Jeho prototyp před několika týdny představil na kongresu České kardiologické společnosti ve světové premiéře český výrobce zdravotnického vybavení Linet. Na vývoji, který probíhal tři roky spolupracovala univerzita v Hradci Králové a pražský IKEM, kde novinku také testovali.

"V Centru pro výzkum chorob srdce a cév jsme takové 'auto pro kardiaky' vymýšleli také," vzpomíná Pirk.

"V případě, kdy by se řidič necítil dobře, měl by sáhnout na čidlo – třeba na volantu, které by přeneslo EKG do monitorovacího centra, které by mohlo vyslat záchranáře," popisuje. "Systém by byl samozřejmě velmi nákladný na provoz," uznává Pirk. "S žádostí o spolupráci jsme oslovili Škodovku, ale neprojevila zájem," uzavírá přední český kardiolog.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.