Senzory, které budou měřit srdeční aktivitu řidičů

Senzory, které budou měřit srdeční aktivitu řidičů | foto: just-auto.com

Fordy budou řidičům kontrolovat srdce. Pro bezpečnost i pro zdraví

  • 13
Systémů, které dohlížejí na bezpečnost silničního provozu neustále přibývá. Jeden úplně nový se chystá u Fordu. Má hlídat srdeční činnost řidičů a ochránit tak hlavně starší ročníky.

Evropské výzkumné centrum Fordu ve spolupráci s univerzitou v německých Cáchách vyvíjí systém, který bude pomocí čidel v sedadlech kontrolovat srdeční činnost řidičů. Má působit nejen jako lékařská prevence, ale měl by i zabránit nehodám v případě srdeční slabosti.

"V medicíně samozřejmě platí, že čím dřív je nějaká komplikace zjištěna, tím dřív se dá vyléčit. Naše technologie navíc dokáže odhalit problémy, o kterých řidiči vůbec neměli ponětí," říká Achim Lindner z výzkumného oddělení Fordu.

Podnětem k výzkumu byly také odhady průměrného věku. V roce 2025 má být 23 procent řidičů starší 65 let. "Délka lidského života neustále narůstá a s tím přibývá i řidičů, kteří riskují srdeční slabost. Možnost sledovat srdeční činnost za volantem zvyšuje bezpečnost silničního provozu i zdraví celé veřejnosti," vysvětluje se profesor Steffen Leonhardt z univerzity v Cáchách.

Měření prováděná přímo při sezení za volantem jsou podle výzkumníků skvělým řešením, protože většinu času se řidič nehýbe a neovlivňuje tak výsledky. Do sedadla vývojáři zatím zabudovali šest senzorů, které dokáží monitorovat srdeční činnost i přes silnější vrstvu oblečení. Speciální čidla umožňují sledovat srdce tak, aby nemuselo dojít ke kontaktu z kůží.

Senzory, které budou měřit srdeční aktivitu řidičů

"Stále ještě ladíme interakci s některými materiály. Určité typy syntetických tkanin nebo třeba jehněčí vlna nám zkreslují výsledky. Ale už umíme zachytit silný signál i přes deset vrstev bavlny," popisuje Lindner. Senzory se připravují v několika velikostech podle typů řidičů.

S dosavadními testy srdečního monitoru jsou výzkumníci spokojeni. Systém přesně změřil tep u 90 procent testovaných osob a výsledky dodával během 98 procent veškerého času stráveného za volantem.

Auto pro kardiaky vymýšleli i v Česku

Systém ještě není připravený do výroby, ale už se ozvala americká organizace American Heart Association: "Můžete zjistit tep, ale to, že někdo ho má zvýšený, neznamená, že má infarkt."

"Mají pravdu, puls sám o sobě neřekne nic," souhlasí přední český kardiochirurg Jan Pirk. Ten se podílel na vývoji unikátního lůžka, které kromě tepu sleduje bezkontaktně též dech. Jeho prototyp před několika týdny představil na kongresu České kardiologické společnosti ve světové premiéře český výrobce zdravotnického vybavení Linet. Na vývoji, který probíhal tři roky spolupracovala univerzita v Hradci Králové a pražský IKEM, kde novinku také testovali.

"V Centru pro výzkum chorob srdce a cév jsme takové 'auto pro kardiaky' vymýšleli také," vzpomíná Pirk.

"V případě, kdy by se řidič necítil dobře, měl by sáhnout na čidlo – třeba na volantu, které by přeneslo EKG do monitorovacího centra, které by mohlo vyslat záchranáře," popisuje. "Systém by byl samozřejmě velmi nákladný na provoz," uznává Pirk. "S žádostí o spolupráci jsme oslovili Škodovku, ale neprojevila zájem," uzavírá přední český kardiolog.

,