Ford Edge Concept

Ford Edge Concept | foto: Ford

Fešný americký drsňák Ford Edge dorazí do Evropy

  • 14
V první generaci čistě americký model Edge se v druhé chystané generaci podívá do celého světa včetně Evropy. Zajímavě tvarované SUV s možností pohonu všech kol se již ukázal jako koncept. Sériové provedení by se ovšem už nemělo příliš odlišovat.

Z pětice SUV Fordu na americkém trhu je Edge druhým nejmenším po modelu Escape, což je dvojče evropské Kugy. Současný edge je v nabídce automobilky od roku 2006 a před třemi lety prošel faceliftem. Na americké poměry je první generace rozměrově vcelku střídmý vůz. A i design by byl bez problémů akceptovatelný i v Evropě. Přesto se první generace auta mimo USA oficiální cestou nedostala.

Ta druhá už ano, a to rovnou na několik dalších kontinentů. Nový edge se tak stane dalším globálním modelem Fordu. Zahájení prodeje zatím není přesně stanoveno, pravděpodobně se tak stane v průběhu příštího roku, a to nejprve v USA.

Na jednotlivých trzích bude novinka hrát rozdílnou roli. V Evropě to bude největší SUV v nabídce. Rozměry zatím nejsou známé, ale už současná generace edge je o 15 centimetrů delší než kuga. V USA naopak bude stále patřit mezi kompaktní SUV.

Design konceptu se vzdáleně drží linek jedničky, celkový vzhled je však velmi moderní a navazuje na design jiných aktuálních modelů Fordu. Dominantní je velmi mohutná přední maska s úzkými světlomety. To je prvek, který si novinka bere od předchůdce, jen to dělá trochu jinak. Současný edge má masku zasahující hluboko do nárazníku, nový model ji má nižší a uprostřed se rozšiřující.

Vyloženě sportovní střih má zadní část auta. Výrazně se svažující záď asi nebude ideálem pro nákladní prostor, ale vypadá dobře a odlehčuje mohutnou stavbu auta. Zadní světla jsou horizontálně orientovaná, což je mimochodem přesně opačně než u současné verze. Jsou podobně úzká jako přední a navíc je propojuje linka pod zadním sklem.

Ford Edge Concept

Boční linie auta jsou velmi čisté. Oproti mnohým konkurentům, kteří sázejí na boky aut jednu křivku vedle druhé, je nový edge jak z jiné doby. Ale sluší mu to. Ponton je tak akorát vysoký a odlehčuje ho prolis vedoucí k zadním světlům. Prosklení je vcelku bohaté a především velikost zadního skla je na dnešní dobu až abnormálně velká. O to lépe ovšem bude z auta vidět. Nikterak dramaticky velký není ani zadní sloupek karoserie.

Stejně jako vnější tvary vypadá i interiér, že by se do představení sériové výroby nemusel výrazněji měnit. Asi se sice nedočkáme bohatého koženého čalounění včetně přístrojové desky, ale jinak je na zvyklosti konceptů interiér velmi střídmě střižený a je i docela povedený.

Je vidět, že to jde i bez výstřelků. Palubní deska je rozvržená tradičně, středovému tunelu dominuje velký multimediální displej a hladká plocha s ovládacími tlačítky s decentním podsvícením. Pro cestující vzadu vystrojil Ford koncept několika displeji, nejméně sériově vypadá ten, který je integrovaný do loketní opěrky.

Ford Edge Concept

O motorech se Ford vůbec nezmiňuje, ostatně v Evropě jistě bude jejich paleta velmi odlišná od nabídky v USA a v jiných částech světa. Očekávat tak můžeme obvyklé agregáty od přeplňovaných maloobjemových zážehových jednotek po diesely. Možná se i edge dočká litrového tříválce Ecoboost, který je plánován i pro nové mondeo.

Nízkou spotřebu mají vedle úsporných (alespoň papírově) agregátů zajistit i některé další drobnosti, jako jsou třeba aktivní lamely v masce chladiče a v nárazníku. Koncept se předvádí s celou paletou podpůrných systémů včetně automatického parkování.

Jelikož sériovou podobu auta Ford zatím nepředstavil, tak o ceně můžeme zatím jen spekulovat. Jistě bude výše než u kugy. U současné generace je v případě základních verzí edge o šest tisíc dolarů (asi 120 tisíc korun) dražší než escape (americké jméno pro kugu).

Cena edge startuje na 28 tisících dolarů (v přepočtu na 560 ticíc korun bez lokální daně). Ale evropské ceny jsou obvykle poněkud jinde než ty americké. Pro srovnání: kuga v Česku začíná na 580 tisících korun, přepočet americké základní ceny je 455 tisíc korun. Hrubým odhadem by tak edge mohl v Evropě začínat zhruba na částce 700 tisíc korun.