Ford Escort: oblíbená ojetina nezklame

Jedno z nejoblíbenějších aut českých řidičů, a dnes už i nejdostupnějších - to je ojetý Ford Escort. Nedáte za něj více než 120 tisíc, spíš výrazně méně. Co za to můžete čekat?
Ford Escort

Ford Escort | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Po českých cestách jich jezdí desetitisíce – první modely z poloviny 80. let koupíte za 20 tisíc, za poslední z roku 2001 dáte maximálně o sto tisíc více.

My jsme si v AAA Auto vybrali osm let starého kombíka za 90 tisíc korun, tedy jednoho z dražších. Autobazary za tyto fordy chtějí více než za mnohé konkurenty – značka má totiž u lidí dobrou pověst a poptávka je velká.

Na pohled nezaujme
Nutno říci, že pokud bychom nechtěli do testu právě escorta, "na place“ autobazaru by nás sám o sobě nezaujal.

Nevýrazná příď á la smutná velryba, tmavá barva, krom jediného airbagu řidiče a posilovače řízení žádná výbava - vše včetně stahování oken mechanické, zamykání klíčkem, o ABS si může řidič nechat zdát (přestože se do escortů montovalo).

Ten náš zřejmě "doplácí“ na to, že byl koupený v Česku šetrným majitelem, který si žádný nadstandard nemohl dovolit. Ostatně, podle servisní knížky jezdil do servisu Ford jen po dobu záruky.

Podle přístrojů má vůz najeto necelých 85 tisíc kilometrů, ovšem u starších fordů je to vždy sázka do loterie - tachometry jsou pouze pětimístné, takže by klidně mohl mít 189 tisíc.

To ale určitě nemá, protože spartánsky vybavený a celý černý interiér nevykazuje mnoho známek opotřebení. Ani zvenku nevypadá poškozeně, pouze na lemech zadních blatníků a na víku kufru nacházíme drobnou korozi, zatím ve formě pupínků pod lakem.

Uvnitř zavazadelníku je povrchová rez pod krycí podlážkou, kde kondenzuje voda - na tomto místě ovšem nijak nevadí.

Interiér: černočerná tma
Usedáme za volant, který lze na rozdíl od řidičova sedadla výškově nastavit a v pohodlných a dost velkých plyšových sedačkách jsme hned jako doma. Uvnitř toho moc ke koukání není: jen černé plasty, jediný veselejší detail jsou oválné hodiny na palubní desce.

Přístroje jsou zcela jednoduché a po setmění nás zklamaly svým mizerným osvětlením žárovičkami ze strany – tenhle styl byl dávno zastaralý už v době, když auto bylo nové!

Rozčiluje nás také nefunkční stěrač zadního okna, jehož cyklovač neustále naprázdno cvaká a nedá se vypnout. Nenáročný řidič však takové věci odpustí, hlavně že má k dispozici velmi prostorný interiér a taky kufr. Svým objemem 460 litrů překonává kombíky felicii (447 l) i fabii (426), jen na obří octavii ztrácí (548 l). Ale ta je cenově někde jinde.

Nejlepší je motor
Nastarováním probouzíme to nejlepší v ojetém escortu: benzinovou šestnáctistovku Zetec s výkonem 66 kilowattů.

Fenomenální zátah už od nízkých otáček s autem doslova cvičí, a jeho parametrům dobře sekunduje i podvozek. Tradičně (ve všech fordech) tvrdší, ale nedá se říci, že přehnaně; průměrnou míru komfortu posádce dopřeje.

Hlavně však neznejistí v žádné zatáčce, a to přesto, že kombík má "na limitu“ tendenci k silné nedotáčivosti. Na dálnici bez problémů dosahuje maximální povolené rychlosti, tady však začíná vadit silný aerodynamický svist: projevuje se také už ne moc dokonalé těsnění kolem dveří – při vyšších rychlostech je uvnitř trochu průvan.

Pružný motor (zrychlí i na čtyřku z padesátky do prudkého kopce) je při normální jízdě tichý, na dálnici je to už horší. Více nás však rozčilovaly pazvuky, jimiž nás ford obklopoval ze všech stran, hlavně z palubní desky a z kufru. Tvrdé plasty už totiž po letech moc nelícují, což se projevuje skřípáním a vrzáním.

Pozor při vybírání
Nač si dát pozor při výběru ojetého escorta? Určitě je dobré zvolit verzi po modernizaci v roce 1995, protože starší model měl časté problémy s korozí.

Raději se vyhněte i naftovým motorům, ty se u fordu naučili dělat až v roce 2001 (označení TDCi). Pokud uvažujete o dieselu, nechte ho určitě v servisu proměřit, stejně jako třeba turbodmychadlo.

Podle mechaniků Fordu je také dobré prohlédnout ramena přední nápravy, zkrontrolovat kvalitu silentbloků a tlumičů (u kombíku i vzadu). A samozřejmě nezapomeňte nechat zkontrolovat a případně vyměnit rozvodový řemen.

Bolestí fordů jsou taky kulaté klíčky zapalování, které se rychle "ožvýkají“ – udělejte si nějaké do zásoby.

V tabulkách spolehlivost německých technických kontrol TÜV figuruje Ford Escort vždy lehce pod průměrem, zhruba ve dvou třetinách žebříčku. Třeba konkurenční felicia je na tom výrazně hůře.

Levný na provoz
Ford Escort rozhodně není špatnou volbou, pokud sháníte levné auto, spolehlivostí ani bezpečností (pouhé dvě hvězdičky EuroNCAP v roce 1999) vás ale neohromí.

Určitě však zaujme jízdními vlastnostmi a velkým kufrem, díky němuž může být dobrým pomocníkem třeba pro živnostníky. Všechny pak potěší ceny náhradních dílů – je jich velký výběr, od originálních až po velice levnou druhovýrobu. Údržba ani provoz tak vaši peněženku nezatíží tolik jako u konkurence s výjimkou zmíněné felicie.

Ford Escort
rok výroby 1999
motor 1.6 16V, 66kW
najeto 84 590 km
cena 89 000 Kč
rozměry (d/š/v) 4300/1700/1410 mm
rozvor 2525 mm
kufr: kombi 460 l
prům. spotřeba 7,7 l/100 km

PLUSY MINUSY
velká nabídka ojetin hlučné a nespolehlivé vznětové motory
příznivé ceny náhradních dílů slabé brzdy
dobrý poměr cena/užitná hodnota choulostivé klíčky zapalování
dostatečná nabídka a výběr karosářských variant vyšší spotřeba
snadné ovládání horší kvalita starších exemplářů (do roku 1995)

Servisní rady
*Rozvody v motoru 1.6 jsou poháněny rozvodovým řemenem, jeho výměna je předepsána po 120 tisících km a stojí cca 7,5 tisíce.
*Olej se mění po 15 tisících km, běžná prohlídka přijde asi na 5,5 tisíce korun.
*Hodina práce ve značkovém servisu: 540 Kč
Častější závady
rychlé opotřebení brzd, úniky oleje z motorů a převodovek, opotřebení klíčů, tekoucí vodní pumpa, přetržený rozvodový řemen (zejména diesel), vadný snímač polohy škrtící klapky (1.4i, 1.6i), koroze karoserie (do roku 1995), vůle v závěsech předních kol, rychle opotřebené zadní tlumiče (combi)
Náhradní díly
před. nárazník 6980
před. blatník 2850
před. světlomet 3920 
brzd. destičky 906
brzd. kotouče 1265/ks
zad. díl výfuku 3812
zad. blatník 9653
Ceny jsou v Kč vč. DPH
Zdroj: Ford Charouz Mělník


Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...