Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford Escort: oblíbená ojetina nezklame

aktualizováno 
Jedno z nejoblíbenějších aut českých řidičů, a dnes už i nejdostupnějších - to je ojetý Ford Escort. Nedáte za něj více než 120 tisíc, spíš výrazně méně. Co za to můžete čekat?

Ford Escort | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Po českých cestách jich jezdí desetitisíce – první modely z poloviny 80. let koupíte za 20 tisíc, za poslední z roku 2001 dáte maximálně o sto tisíc více.

My jsme si v AAA Auto vybrali osm let starého kombíka za 90 tisíc korun, tedy jednoho z dražších. Autobazary za tyto fordy chtějí více než za mnohé konkurenty – značka má totiž u lidí dobrou pověst a poptávka je velká.

Na pohled nezaujme
Nutno říci, že pokud bychom nechtěli do testu právě escorta, "na place“ autobazaru by nás sám o sobě nezaujal.

Nevýrazná příď á la smutná velryba, tmavá barva, krom jediného airbagu řidiče a posilovače řízení žádná výbava - vše včetně stahování oken mechanické, zamykání klíčkem, o ABS si může řidič nechat zdát (přestože se do escortů montovalo).

Ten náš zřejmě "doplácí“ na to, že byl koupený v Česku šetrným majitelem, který si žádný nadstandard nemohl dovolit. Ostatně, podle servisní knížky jezdil do servisu Ford jen po dobu záruky.

Podle přístrojů má vůz najeto necelých 85 tisíc kilometrů, ovšem u starších fordů je to vždy sázka do loterie - tachometry jsou pouze pětimístné, takže by klidně mohl mít 189 tisíc.

To ale určitě nemá, protože spartánsky vybavený a celý černý interiér nevykazuje mnoho známek opotřebení. Ani zvenku nevypadá poškozeně, pouze na lemech zadních blatníků a na víku kufru nacházíme drobnou korozi, zatím ve formě pupínků pod lakem.

Uvnitř zavazadelníku je povrchová rez pod krycí podlážkou, kde kondenzuje voda - na tomto místě ovšem nijak nevadí.

Interiér: černočerná tma
Usedáme za volant, který lze na rozdíl od řidičova sedadla výškově nastavit a v pohodlných a dost velkých plyšových sedačkách jsme hned jako doma. Uvnitř toho moc ke koukání není: jen černé plasty, jediný veselejší detail jsou oválné hodiny na palubní desce.

Přístroje jsou zcela jednoduché a po setmění nás zklamaly svým mizerným osvětlením žárovičkami ze strany – tenhle styl byl dávno zastaralý už v době, když auto bylo nové!

Rozčiluje nás také nefunkční stěrač zadního okna, jehož cyklovač neustále naprázdno cvaká a nedá se vypnout. Nenáročný řidič však takové věci odpustí, hlavně že má k dispozici velmi prostorný interiér a taky kufr. Svým objemem 460 litrů překonává kombíky felicii (447 l) i fabii (426), jen na obří octavii ztrácí (548 l). Ale ta je cenově někde jinde.

Nejlepší je motor
Nastarováním probouzíme to nejlepší v ojetém escortu: benzinovou šestnáctistovku Zetec s výkonem 66 kilowattů.

Fenomenální zátah už od nízkých otáček s autem doslova cvičí, a jeho parametrům dobře sekunduje i podvozek. Tradičně (ve všech fordech) tvrdší, ale nedá se říci, že přehnaně; průměrnou míru komfortu posádce dopřeje.

Hlavně však neznejistí v žádné zatáčce, a to přesto, že kombík má "na limitu“ tendenci k silné nedotáčivosti. Na dálnici bez problémů dosahuje maximální povolené rychlosti, tady však začíná vadit silný aerodynamický svist: projevuje se také už ne moc dokonalé těsnění kolem dveří – při vyšších rychlostech je uvnitř trochu průvan.

Pružný motor (zrychlí i na čtyřku z padesátky do prudkého kopce) je při normální jízdě tichý, na dálnici je to už horší. Více nás však rozčilovaly pazvuky, jimiž nás ford obklopoval ze všech stran, hlavně z palubní desky a z kufru. Tvrdé plasty už totiž po letech moc nelícují, což se projevuje skřípáním a vrzáním.

Pozor při vybírání
Nač si dát pozor při výběru ojetého escorta? Určitě je dobré zvolit verzi po modernizaci v roce 1995, protože starší model měl časté problémy s korozí.

Raději se vyhněte i naftovým motorům, ty se u fordu naučili dělat až v roce 2001 (označení TDCi). Pokud uvažujete o dieselu, nechte ho určitě v servisu proměřit, stejně jako třeba turbodmychadlo.

Podle mechaniků Fordu je také dobré prohlédnout ramena přední nápravy, zkrontrolovat kvalitu silentbloků a tlumičů (u kombíku i vzadu). A samozřejmě nezapomeňte nechat zkontrolovat a případně vyměnit rozvodový řemen.

Bolestí fordů jsou taky kulaté klíčky zapalování, které se rychle "ožvýkají“ – udělejte si nějaké do zásoby.

V tabulkách spolehlivost německých technických kontrol TÜV figuruje Ford Escort vždy lehce pod průměrem, zhruba ve dvou třetinách žebříčku. Třeba konkurenční felicia je na tom výrazně hůře.

Levný na provoz
Ford Escort rozhodně není špatnou volbou, pokud sháníte levné auto, spolehlivostí ani bezpečností (pouhé dvě hvězdičky EuroNCAP v roce 1999) vás ale neohromí.

Určitě však zaujme jízdními vlastnostmi a velkým kufrem, díky němuž může být dobrým pomocníkem třeba pro živnostníky. Všechny pak potěší ceny náhradních dílů – je jich velký výběr, od originálních až po velice levnou druhovýrobu. Údržba ani provoz tak vaši peněženku nezatíží tolik jako u konkurence s výjimkou zmíněné felicie.

Ford Escort
rok výroby 1999
motor 1.6 16V, 66kW
najeto 84 590 km
cena 89 000 Kč
rozměry (d/š/v) 4300/1700/1410 mm
rozvor 2525 mm
kufr: kombi 460 l
prům. spotřeba 7,7 l/100 km

PLUSY MINUSY
velká nabídka ojetin hlučné a nespolehlivé vznětové motory
příznivé ceny náhradních dílů slabé brzdy
dobrý poměr cena/užitná hodnota choulostivé klíčky zapalování
dostatečná nabídka a výběr karosářských variant vyšší spotřeba
snadné ovládání horší kvalita starších exemplářů (do roku 1995)

Servisní rady
*Rozvody v motoru 1.6 jsou poháněny rozvodovým řemenem, jeho výměna je předepsána po 120 tisících km a stojí cca 7,5 tisíce.
*Olej se mění po 15 tisících km, běžná prohlídka přijde asi na 5,5 tisíce korun.
*Hodina práce ve značkovém servisu: 540 Kč
Častější závady
rychlé opotřebení brzd, úniky oleje z motorů a převodovek, opotřebení klíčů, tekoucí vodní pumpa, přetržený rozvodový řemen (zejména diesel), vadný snímač polohy škrtící klapky (1.4i, 1.6i), koroze karoserie (do roku 1995), vůle v závěsech předních kol, rychle opotřebené zadní tlumiče (combi)
Náhradní díly
před. nárazník 6980
před. blatník 2850
před. světlomet 3920 
brzd. destičky 906
brzd. kotouče 1265/ks
zad. díl výfuku 3812
zad. blatník 9653
Ceny jsou v Kč vč. DPH
Zdroj: Ford Charouz Mělník


Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.